Categories
ללא קטגוריה

איך אומרים אמריקה בהודו?

אמרו לנו שיש סרט הודי חדש בקולנוע, מה, לא נרוץ מיד לצפות ולספר לכם? ולא נחלק לכם כרטיסים כדי שתלכו לצפות בעצמכם?? 
לכבוד הסופ"ש נגריל בין הקוראים כרטיסים זוגיים להקרנת הבכורה של הסרט החדש "אומריקה" ב-8.9.16. 

הכפר הקטן והנידח ג'יטווארפור (אי שם בביהאר) עובר מהפך כשמכתבים מתחילים להגיע מאחד התושבים, מכתבים שמתארים את פלאות החיים באמריקה של שנות השבעים והשמונים. אבל לא על זה באמת הסרט. 

לחיות את החלום

עודאי, צעיר שמאס בחיי הכפר, עוזב את משפחתו מאחור על מנת לנסות לחיות את החלום בארה"ב או "אוּמְריקה", כפי שמבטאים בכפר. אחיו הצעיר של עודאי רמקאנט לא ממש מבין למה אמריקה היא מקום גדול וטוב יותר, אבל המכתבים הציוריים ששולח עודאי מהקצה השני של העולם נוטעים נחמה בהוריו ומפיחים חיים בכפר המבודד. רמקאנט חושד בשלב מסויים כי המכתבים כלל לא מגיעים מאמריקה ויוצא למצוא את אחיו בכל מחיר.

מכאן מתחיל סיפור על הגירה, סטריאוטיפים, הבדלים בין תרבותיים ומהפך שעוברים שני אחים.

 

חגיגות הארבעה ביולי, התאבקות בבוץ ותחרויות אכילת נקניקיות   צילום: SBPR

 

במאי הסרט פרשנט נאיר נולד בצ'אנדיגאר למשפחה מקרלה במקור. הוריו קיוו שהודו תהיה מולדתו אף על פי שנדדו בעולם אך הודו נותרה ארץ הולדתו ויתר המדינות שבהן נדדו הפכו לביתו. כל חייו התעניין פרשנט בקשיי הגירה אך יותר מכך בנסיבות להגירה ובסטריאוטיפים והאידאולוגיות הנושאים בני תרבויות שונות.

 

פרשנט: "התושבים בכפר הקטנטן הזה יוצרים להם דימוי משלהם לאמריקה, המבוסס על תמונות ומכתבים שמגיעים משם. הם יוצרים את הסטריאוטיפים של עצמם, ומניחים הנחות שונות על המקום המרוחק הזה בדרך שבה כל אחד מאיתנו עושה כל יום. מההתבוננות בהם אנחנו מתחילים לשאול מה יותר אקזוטי חגיגות הארבעה ביולי או מקדש הינדי, התאבקות בבוץ או טורבן סיקי, תחרות אכילת נקניקיות או צום בכל יום שלישי."

 

"מעבר לכך שהסרט הזה מתרחש בהודו, הסיפור הזה יכול היה להתרחש בכל מקום". (פרשנט נאיר)  צילום: SBPR

 

אמא יש רק אחת

הסרט בעצם מגולל סיפור של אדם שעובר לחיות בארץ אחרת בגלל סיבות שאינן קשורות למלחמה או מצב כלכלי, רדיפת בצע אלא בינלאומיות: הוא מקווה לזכות באהבתה של אמו. לשאלה על מה הסרט באמת עונה הבמאי:: "על המיתולוגיה שבאמריקה, על איך תרבויות רואות אחת את השנייה. הסטריאוטיפים, הנחות היסוד, חוסר ההבנה והתיוג כ"אקזוטי" את כל הדברים הלא מוכרים."

 

אתה בא איתי לאומריקה?     צילום: SBPR

 

הכפר ההודי שתמיד מתואר כעני וקודר מוצג בסרט כחלום ואילו העיר מוצגת כמקום קודר. מה שמעניין הוא שעל מנת לתת תחושה של אגדה, קצת מרוחקת מן המציאות, הסרט צולם בפילם וייתכן שזה אחד הסרטים האחרונים שצולמו בהודו בטכניקה הזאת אבל ההשקעה האמיתית בסרט ניכרת בפרטים הקטנים המשובצים בסצינות שאם לא חייתם את שנות השבעים והשמונים לא תתרגשו מהם: בשנת 1982 אפשרה הממשלה ההודית לשדר בצבע בטלוויזיה והסדרה "הום לוג" הייתה כזו סנסציה בהודו שהרחובות היו ריקים כשהיא שודרה, ערוץ מוזיקה החל לשדר בהודו והביא להיטים גדולים מאומריקה, היו רק ארבעה סוגים של מכוניות ברחובות וכל שיר שמופיע בסרט הושפע משיר אמריקאי בצורה זו או אחרת.

 

נו אחרי כל זה, אנחנו חייבים לשים לכם טריילר כי נוזל לכם ריר מרוב חשק לראות את הסרט, אז קחו הצצה קטנה:

 

 

האמת היא שבאמת התרגשנו והתלהבנו מהסרט וממש בא לנו שתלכו גם אז אנחנו מפרגנים לכם עשרה כרטיסים זוגיים להקרנת הבכורה שתתקיים ביום חמישי, 8.9.16 בשעה 19:30 בקולנוע כוכב ברמת השרון. 

מה אתם צריכים לעשות? למלא את הטופס הזה, לענות על השאלה מהי עיר הבירה של הודו ולדבר לקארמה שלכם. שמות הזוכים יפורסמו ביום שלישי הקרוב בפייסבוק שלנו. בהצלחה!

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *