Categories
ללא קטגוריה

איך גרם מודי להמוני אזרחים להיכנס לבידוד מרצון?

בהודו, כמו בהודו, לדברים יש נטייה להתנהל באופן שונה, בקצב שונה ובעיקר – ברוח שונה. הדרכים המקוריות בהן נוקטת הממשלה על מנת לייצר שיתוף הפעולה עם ההנחיות, שומרת על מורל האזרחים ואף מועילה יותר בכדי להשיג את המטרות הרצויות

עריכה: סיגל קריב

משבר הקורונה תפס את כולנו לא מוכנים. מדינות רבות ברחבי העולם, נאלצו להיערך למצב החדש ולשנות בהרבה מובנים את האופן בו הן מתנהלות. בכל תרבות, יכולנו לראות מודל פעולה שונה, גישה אחרת של ההנהגה המקומית ובעיקר – תגובה שונה של האזרחים למשבר ולהנחיות. בעוד שמדינות כמו דרום קוריאה או סינגפור כבר היו למודות ניסיון ממגפות אחרות כמו הסארס, למשל, ולכן האזרחים היו ממושמעים מאוד, למדינות אחרות היה קשה לבלוע את השינוי הגדול כל כך באורח החיים.

בתוך כל הכאוס הזה, בחר נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו, לגלות מנהיגות ולנקוט באסטרטגיה שתאפשר לו לגייס את העם ההודי להישמע להנחיות, להישאר מאוחדים ולשמור על המורל. במבט ראשון, אנו יכולים לראות את הצעדים האלו כמשעשעים, אבל עבור עם שהרוח מנחה אותו ושהניע תהליכים היסטוריים משמעותיים באמצעות אקטים סימבוליים, אלו הצעדים הראויים ביותר. בארץ בה הכול אפשרי ובה הסיפור והאמת שזורים זה בזה, אולי יש לנו לא מעט מה ללמוד מהניסיון ההודי.

להישמע להנחיות, להישאר מאוחדים ולשמור על המורל. נרנדרה מודי, ראש ממשלת הודו

מה הקשר בין פעמונים, קונכיות, מנטרות וקריקט?

כבר בתחילת המשבר, באמצע חודש מרץ, קרא מודי לציבור להיכנס לבידוד עצמי (Janta Curfew). השיתוק של המערכת הכלכלית פגע ברבים ברחבי העולם, אבל עבור מיליוני הודים שחיים מהיד לפה, בידוד ארוך טווח משמעותו חיי רעב. כדי לעודד את העם ההודי להישמע להנחיות ולשתף פעולה, פנה ראש הממשלה אל הציבור לעתים קרובות, שמר על נגישות ויותר מהכול, איחד את כולם תחת סדרת טקסים שגייסו אותם למטרה.

הבידוד כהזדמנות לתרגול רוחני

מודי פנה אל הציבור בתקשורת והכריז על תחילתו של סגר. אופי הנאום מבהיר בעיקר עד כמה הוא יודע בדיוק כיצד לדבר אל הציבור שלו ולגייס אותו למען מטרה. במהלך הנאום, הוא הזמין אותם לראות את הבידוד כהזדמנות לתרגול מידת הסבלנות ופעולה סימבולית לשליטה העצמית המאפיינת אותם. הוא הזמין את הציבור לתרגל שתי מנטרות במהלך הבידוד באופן קבוע. שתי המנטרות היו “משמעת עצמית” ו-“תושייה”.

הבידוד כהזדמנות לתרגול מדיטטיבי

הערכה לכוחות הרפואיים

בהמשך הנאום בן 30 הדקות של מודי, הוא קרא לציבור לצאת בשעה 17:00 אחה”צ ביום ראשון ולהביע את תמיכתם בכוחות הרפואיים העומדים בחזית ונאבקים בווירוס הקורונה. התגובה, לא איחרה לבוא. מיליונים יצאו אל המרפסות והגגות עם פעמונים, כלי מתכת ואפילו תקעו בקונכיות ענק, מה שהפך תוך זמן קצר לפסטיבל גדול של רעש, התלהבות ואחדות.

וכמובן, קצת סטאר פאוור לגיוס הציבור

אפילו אמיטאב באצ’אן, אליל הבוליווד הנצחי, עלה אל הגג עם משפחתו לתמוך בכוחות. באצ’אן, כמו כוכבים רבים אחרים מעולם הקולנוע והספורט, התגייס למאמץ ההסברה וקרא לציבור בתקשורת לשמור על ההנחיות. לאחר מכן התגלה (11 ביולי) שהוא וחלק ממשפחתו נדבקו גם הם בנגיף.

עלה אל הגג עם משפחתו. אמיטאב באצ’אן

פוליטיקה מבוססת הנהגה רוחנית

זו לא הפעם הראשונה שמודי עושה שימוש באמצעים לא שגרתיים לגייס את הציבור. בשנת 2002, במהלך מהומות שהתחוללו נגד מוסלמים במדינת גוג’ראט, הוא פתח בצום והכריז כי ימשיך בו עד שיפסק הציבור מהאלימות. כמו גיבור לאומי נוסף מגוג’ראט, גנדי, גם מודי זיהה שדוגמא אישית, מנהיגות מעורבת ושיח מגייס עובדים הרבה פעמים טוב יותר מכל אמצעי אכיפה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *