Categories
ללא קטגוריה

אינדיה מיה/ ספרה של רינה בן-עמי

בספרה "אינדיה מיה" פורסת רינה בן-עמי את עולמה הפנימי שעבר טלטלה בחוויית "כמעט מוות", זו שהובילה אותה אל מסע מרתק להודו. כמאמנת אישית היא פורסת בפני הקורא את התובנות שלמדה ומציעה כלים להתמודדות עם טלטלות החיים

כל מי שהיה בהודו יודע שמלבד החוויות החיצוניות שהמדינה הזאת מזמנת, היא גם נוגעת בנימים העמוקים ביותר של הנפש וחושפת מקומות שלא תמיד היו מוכרים או נגישים. לפעמים אנחנו מבינים את זה תוך כדי המסע עצמו ולפעמים לוקח לנו ימים וחודשים עד שהחוויות והרשמים שספגנו שוקעים. רינה בן-עמי, כתבת ומאמנת אישית, פורשת בפנינו בספרה "אינדיה מיה" את שני המסעות הללו שעברה בהודו- החיצוני והפנימי ומפגישה אותנו עם המראות, החוויות והרשמים שאספה וכן עם עולמה הפנימי.

חווית כמעט- מוות

הכול התחיל כשהיא כמעט ואיבדה את חייה בלידת ילדה השלישי. "חיים ומוות נפגשו באמצעותי באותו הזמן והמקום", מתארת בן-עמי את עוצמת החוויה. "אבל לא התפניתי להרהר בה ובמשמעות שלה באותו הזמן, כי איתמר, בני, נולד עם בעיה בכליה וכל תשומת הלב שלי הופנתה לטיפול בו". חצי שנה מאוחר יותר, נכנס בנה לניתוח ארוך ומורכב, דבר שהוביל אותה אל טלטלה נוספת. "זוהי תחושה קשה של חוסר אונים, כי פתאום קלטתי שגם על החיים של הילד שלי אין לי ממש שליטה ולמעשה יש לי שליטה על מעט מאד בחיי, אם בכלל…". שתי החוויות הללו הובילו אותה לשתי הבנות משמעותיות: החיים אינם מובנים מאליהם, והם חייבים להיות בעלי משמעות.

 

"חיים ומוות נפגשו באמצעותי באותו הזמן והמקום". בן-עמי על החוויה הקשה שעברה

תרמיל גב ומצלמה

מספר שנים לאחר שני האירועים הללו, לקחה בן-עמי תרמיל גב ומצלמה ועשתה את דרכה אל הודו, לבדה. "זו הפעם הראשונה בחיי שנסעתי למקום שמעולם לא הייתי בו מבלי שתהיה לי תכנית מסודרת ומפה, אבל בהודו, כך גיליתי, תכנית מסודרת יכולה להיות רק בסיס לשינויים".

באמצעות סיפורי המסע שלה בהודו, דרך האנשים השונים שהיא פוגשת בדרך, היא מפגישה אותנו עם נושאים המלווים כל אחד מאתנו במסע החיים: מערכת היחסים שלנו עם עצמנו, מערכות היחסים שלנו עם האחר, החלומות שלנו והערכים בהם אנו דוגלים. היא מתעמתת עם מושגים כמו חופש וגבולות ומתארת את המפגש הבלתי נמנע שלנו עם הפחד מהלא נודע והדחף האנושי להיצמד למקום המוכר והידוע. בספרה היא כותבת: "רק דבר אחד לא לקחנו בחשבון– את אינדיה. הודו שכל דבר בה אפשרי, ובאותה המידה גם לא אפשרי… הערב כבר מתחיל לרדת, ואין לנו מושג אילו תנאי דרך מצפים לנו בהמשך, ובעיקר – מתי נמצא מקום ללינת הלילה שלנו… ככל שאנחנו מעמיקים לתוך ההרים השוממים, הלילה יורד והעייפות צועקת מכל תאי גופנו, כך הולכת ודועכת גם האופטימיות שלנו… עם הזמן שחולף אנחנו הופכים לשקטים יותר, אם מעייפות, או מדריכות לקראת מה שהדרכים הזרות האלה מביאות עימן"

"הפחד שלנו מהלא נודע הוא כל כך משמעותי", מסבירה בן-עמי, "כי במרבית המקרים אנחנו מאפשרים לו לנהל לנו את החיים, ולכן אנחנו נשארים במקומות הידועים והמוכרים לנו. אז אולי אנחנו נמצאים באזורי הנוחות שלנו, אבל אנחנו גם מגבילים את היכולת והצורך האנושי הטבעי שלנו לגדול ולהתפתח".

צחוק של ילדים

אחד מהדברים הבולטים בהודו זה הפנים המחייכות שניבטות אלינו גם מתוך מקומות ומצבים שנתפשים בעינינו כבלתי אפשריים. במסעה אל הודו, פוגשת בן-עמי מחדש גם את הילדה שבתוכה. "ילדים חיים בפשטות את הכאן ועכשיו. אפשר לראות את זה במעבר שלהם הכמעט מיידי מצחוק לבכי. אין להם הרבה 'עבר' כדי לנתח אותו או להצטער עליו, וגם לא דאגות לעתיד, יש להם בעיקר דמיון עשיר והכל מבחינתם עומד לרשותם ואפשרי. עם הזמן, כשאנחנו מתבגרים, משהו קורה לנו ואנחנו הופכים להיות יותר מדי רציניים. אז נכון שכמבוגרים יש לנו אחריות גדולה יותר ולפעמים החיים שלנו עוברים לא אחת טלטלות, כמו שעברו החיים שלי, אבל גם אם  אין לנו שליטה בנסיבות של הטלטלות אנחנו כן יכולים להתאמץ ולשנות את האופן שבו אנחנו מגיבים אליהן, לצאת מה'אוטומט' שלנו. לפעמים אפשר גם להתבונן בטבע האנושי שלנו ופשוט לצחוק, גם ובעיקר על עצמנו כשאנחנו נתקלים במצבים לא מוכרים או לא נוחים".

 

"ילדים חיים בפשטות את הכאן ועכשיו". תמונה שצילמה בן-עמי בהודו

תובנות וכלים

לאורך הספר מובלטים משפטים נבחרים, כ-65 תובנות שנכתבו 'על הדרך'. קריאה ראשונה שלהם לא תמיד ברורה, אבל תוך כדי קריאת המסע, מתחברים החוטים ומתבהרת כוונתם. בנוסף, כמאמנת אישית שמלווה אנשים בעיקר בתקופות מעבר בחייהם, הרגישה בן-עמי שעליה להעביר לקוראים גם ערך מוסף. "בסוף הספר צירפתי שישה כלים שלמדתי כי ההבנה שלהם, ההתבוננות דרכם והשימוש בהם יכולים לסייע לנו להתבונן ולהתמודד עם אירועים הפוקדים את חיינו. הכלים הם: אמת, פשטות, איזון, משמעות, תנועה וחותם אישי".

הספר אם כן בנוי על ידי מעברים בין עולמה הפנימי של בן-עמי לבין עולמה החיצוני דבר אשר לוקח את הקורא להתבוננות עמוקה גם על חייו שלו.

הספר יצא לאור בהוצאת "Joya" וניתן לרכוש אותו באמצעות אתר הספר. בחודש יוני הוא נמכר במחיר מוזל לרגל שבוע הספר העברי.

 

"אינדיה מיה"/ הוצאת Joya

להזמנת הספר בכמות גדולה, להרצאות או סדנאות, ניתן לפנות ישירות לרינה בן-עמי באמצעות הדואר האלקטרוני: rina.transfear@gmail.com

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *