Categories
ללא קטגוריה

אסטרולוגיה הודית: לא מה שחשבתם

מטיילים בהודו כמעט ולא נתקלים באחד הנושאים הכי ידועים בתרבות ההודית, שכמעט כל הודי מכיר ועושה בו שימוש :אסטרולוגיה הודית. ותנו לנו לספר לכם משהו, זה ממש, אבל ממש, לא דומה לאסטרולוגיה מערבית. זה הרבה יותר רציני עבור ההודים. זהו חלק בלתי נפרד מהידע והדרך של היוגה.  דנית ברוך מספרת לכם קצת על השיטה ולמה שווה להכיר אותה

 

אסטרולוגיה הודית, שנקראת גם "ג'יוטיש", היא מדע עתיק המהווה חלק מהמדע ומדרך החיים של היוגה. עד היום בהודו, הידע הזה נמצא בשימוש נפוץ ואם אתם תוהים מדוע המוני הודים גברים שפגשתם עונדים טבעות "ערסיות" עם אבני חן ענקיות – אז זה לא בגלל שאין להם חוש טעם, זה בגלל שהאסטרולוג המליץ. אגב, גם אני עונדת שרשרת בסגנון הזה.  אז בואו נבין למה? ומה בעצם כל כך שונה בשיטה הזו מהאסטרולוגיה המערבית שאנו מכירים? רמז: כמעט הכול.

בהודו אגב, אסטרולוגיה נחשבת מדע ברמה שגם ניתן ללמוד אותה באוניברסיטה לתארים מתקדמים, ודרושה הכשרה של שנים כמו בלימודים טיפוליים או רפואה כדי להיות אסטרולוג אמיתי.

 

גלגל המזלות (במרכז התמונה, וישנו(

הכול קארמה

כדי להסביר איך האסטרולוגיה ההודית עובדת ואיך היא יכולה אפילו להועיל לכם אישית, חייבים קודם כל להבין מהו בכלל העיקרון של אסטרולוגיה, "מדע הכוכבים". הרבה מאיתנו חושבים שאסטרולוגיה זה לגמרי שטויות, ומצד שני יש הרבה שמאמינים בה (מזל טלה מתאים למזל אריה?) לעיתים בלי באמת להבין.

 אסטרולוגיה מדברת על הקשר בין מיקומם של כוכבים בשמיים והיחסים ביניהם, לבין מה שקורה איתנו כאן. למה שזה בכלל ישפיע? מכיוון שהכוכבים מקרינים אנרגיה מסוימת, כל כוכב והאנרגיה שלו, ואנו סופגים את הקרינה הזו ומושפעים ממנה. לאלה הספקנים ששואלים עצמם: למה, לעזאזל, שכוכבים רחוקים ישפיעו על החיים שלי? מה ההיגיון? מה הקשר ביני לבין איזה זווית של מאדים?

אז לפי האסטרולוגיה ההודית והיוגה, ההשפעה של הכוכבים עלינו היא לא מקרית. זה לא שבגלל שבמקרה נולדת ב-20 לאוגוסט, אז "נגזרו" עליך חיים עם השפעות של מזל אריה, ועוד כל מיני השפעות של כוכבים אחרים. ככה סתם, בלי קשר למי שאתה, רק בגלל התאריך. הפוך, גוטה, הפוך. *הכוכבים הם רק שליחים*. אני אחזור על המשפט הזה שוב כדי שהוא ייקלט: הכוכבים, גדולים ואדירים, הם רק השליחים בסיפור הזה. הקארמה שלך, כלומר המעשים שלך והשפעותיהם שצברת מחיים קודמים, הם אלה שקובעים מתי תיוולד. מתוך הקארמה שלך אתה זכאי לגורל מסוים, הזדמנויות מסוימות, הצלחות וגם קשיים בחיים האלה עכשיו. ואיך היקום דואג שזה יתממש? גם על ידי ההורים שאתה נולד אליהם ועוד דברים. אבל גם על ידי הכוכבים והשפעותיהם. נולדת במפת לידה כשכוכב צדק במיקום טוב ומלא מזל בכל הקשור לבריאות ופרנסה? נהדר. זו תוצאה של קארמה טובה מחיים קודמים. זה לא מקרי. הנשמה שלך התגלמה כאן שוב, בדיוק באותו הרגע בו הכוכבים היו במערך שייתן לך מה שמגיע לך. השפעות טובות ורעות כאחד, מדויקות במיוחד בשבילך מקצה כף הרגל ועד חוט השערה.

איך לגבור על הכוכבים ולשפר את החיים

אז אמרנו שעל פי האסטרולוגיה ההודית, הכל קארמה, ולא מקרי. והרי גם באסטרולוגיה המערבית הרגילה, ינסו לנתח לכם את החיים לפי הכוכבים ולחזות מה יקרה. אז מה קיים בהודו ולא ממש קיים במערב? מטרת האסטרולוגיה. מטרתה היא אינה סתם להגיד מה היה ומה אולי יהיה. מטרתה המובהקת היא לעזור לאנשים שחייהם יהיו טובים יותר, באמצעים ושיטות מעשיים לחלוטין – שיכולים לעקוף או לחזק את ההשפעות של הכוכבים.

אין בהודו את העניין של "אני מזל קשת"  או "מזל טלה". הגורל והאישיות של כל בני מזל טלה אינו דומה. הדבר שאנחנו רגילים לקרוא לו ה"מזל" שלנו, מתייחס רק למיקום של השמש ברגע לידתנו. כלומר, אם כשנולדת השמש נמצאה בחלק השמיים שבו נמצאה באותו זמן מערכת הכוכבים שנקראת "קשת", אתה יודע שאתה "מזל קשת". אבל בהודו לא מתייחסים רק למיקום השמש, אלא למיקום של כל הכוכבים החשובים. היכן היה הירח ברגע לידתך? ומה עם נגה, מאדים, צדק ועוד? ומהם היחסים והזוויות ביניהם? הכל יחד קובע ולא רק מיקום השמש בעת לידתנו.

 

מערכת השמש. באסטרולוגיה ההודית, יש חשיבות גדולה לכל הפלנטות, ולא רק לשמש

מתוך המורכבות העצומה של המפה האישית, האסטרולוגיה ההודית יודעת לומר לאדם לא רק איזשהו גורל כללי שצפוי לו, אלא לחלק את חייו לתקופות אסטרולוגיות, גם בשנים וגם בחודשים, בהן צפויות להתקיים השפעות מסוימות. למשל, תקופה שטובה לעשיית כסף או תקופה בה נהייה פגיעים יותר בריאותית. זה נעשה בשילוב של מפת הלידה עם מצב הכוכבים שמשתנה כל הזמן בהווה. לדוגמה, בחצי הראשון של 2017, יש לאדם השפעה עיקרית ממאדים והשפעה משנית של שבתאי. מה זה יגרום בחייו של האדם המסוים הזה? ומה ימליץ האסטרולוג בעקבות כך? הנקודה היא שתקופות אלו וההשפעות בהן שונות לגמרי מאדם לאדם, בדיוק כמו שאף מפת לידה לא דומה לשנייה. אמנם גם במערב אפשר ללכת לאסטרולוג שיכין לך מפה, אך מעטים מאוד עושים זאת – ומצד שני יש מלא אסטרולוגים שמתיימרים לכתוב תחזיות כלליות – ומלא אנשים שאוהבים לקרוא את זה בעיתון. שלא לדבר על העובדה, אותה אשאיר לסוף הכתבה, שהאסטרולוגיה המערבית כלל אינה עובדת עם מצב הכוכבים כפי שהוא באמת בשמיים! אלא כפי שהוא היה לפני 2500 שנה… כך שלא משנה מה אתם קוראים בעיתון, מדעי, זה לא.

אבני חן, טקסים וזמנים טובים

הכלי הפשוט והנפוץ ביותר שמציעה האסטרולוגיה ההודית לשיפור החיים, הוא שימוש באבני חן. זה המינימום שאסטרולוג יעשה אתכם כאשר תבואו אליו – ימליץ לכם איזו אבן לענוד על הגוף. אין מצב שהוא יסתפק רק במילים וניתוחי אישיות. הרי מטרתו – לעזור ולשנות!!

זה שיש לנו קארמה מסוימת, גורל מסוים – שמושפע מהעבר שלנו ובהתאם למיקום הכוכבים, לא אומר שאנחנו לא יכולים לנסות ליצור לעצמנו חיים טובים עד כמה שאפשר ולהימנע ככל יכולתנו מהשלילי. בדיוק כמו שאפשר לתרגל אסאנות של יוגה, נשימות, עזרה לזולת, או אפילו דיאטה! כך שזה לגיטימי ואף רצוי להשתמש בידע האסטרולוגי אותו אספו היוגים העתיקים, כדי להבין את הנטיות שלנו והתקופות בחיינו ולהתמודד איתן בצורה מועילה.

הרעיון באבני החן, הוא שכל כוכב (כפי שצוין בתחילת הכתבה), מקרין אנרגיה מסוימת שמשפיעה עלינו. מי שבמפה שלו כוכב מאדים מאוד חלש (חלש מידי), יקבל כנראה המלצה להשתמש באבן שקשורה לכוכב הזה, על מנת למשוך את האנרגיה שלו אליו ולחזק אותה. האבן שקשורה למשל לירח, היא פנינה, לכוכב נגה (ונוס), קריסטל לבן/שקוף, וכן הלאה. את האבן יש ללבוש על הגוף כל הזמן, כדי למשוך את האנרגיה, ולכן אתם רואים טבעות ושרשראות כאלו אצל ההודים. אני אישית עדה, ללא מעט סיפורים (כולל שלי) של התנסות בלבישת האבן והשפעה חיובית בחיים.

חשוב לציין, שבתקופות שונות בחיים ייתכן שיהיה מתאים לחזק השפעות פלנטריות שונות, כלומר, לאו דווקא שאדם הולך עם אותה אבן כל חייו. בנוסף, יש כאלה שמשתמשים ביותר מאבן אחת במקביל, כלומר מחזקים ההשפעות או עובדים עם השפעות של כמה כוכבים. עוד חשוב להגיד, שהאבן חייבת להיות בגודל מסוים ומאיכות טובה, ושהאנרגיה שלה נשחקת עם הזמן; ייתכן שתמצאו יוגי אמיתי שיוכל להטעין ולנקות אותה; ייתכן שטוב לשטוף אותה בצורה מסיימת ולטפל בה כמיטב יכולתכם בכלל; ולעיתים, אחרי כמה זמן יש להחליף לאבן חדשה.

 

דוגמא לחפץ אסטרולוגי שנקרא יאנטרה 

מלבד אבני החן, יש עניין של מתכות וכן שימוש בצמחים וטקסים שונים שניתן לקיים ולערוך, דבר שאולי פחות ידבר לאנשים מערביים שלא מחוברים לדת ההינדית או לעיסוקים מאוד 'רוחניים'. כמובן, שכל הדברים האלה הם לא עניין לניחוש, אלא להמלצת אסטרולוג שאתם סומכים עליו. טקסים מסוימים, אפילו פשוטים כמו לכבד בכל בוקר את האלוהות של כוכב צדק (או של הכוכב שאתם מנסים לחזק בחייכם) – בהדלקת קטורת ואמירת המנטרה שלו – הם דברים לגמרי מקובלים עבור ההודים. מן הסתם, טקסים כאלה מחזקים את הקשר שלכם עם האנרגיה של אותו כוכב ומושכים אותה לחייכם וזו כבר עבודה ברובד נוסף, מעבר לרק ללבוש את אבן החן על הגוף. יש בהודו גם לא מעט מקדשים, של האנרגיה האלוהית של הכוכבים, למשל מקדשים של צדק שנקרא בריהספטי- Brihaspati

"יש בהודו גם לא מעט מקדשים, של האנרגיה האלוהית של הכוכבים". בתמונה מקדש בריהספטי (כוכב צדק) בורנאסי. צילום: דנית ברוך

 

שווה לדעת, שכל יום בשבוע מחובר לכוכב מסוים וגם לצבע מסוים בהתאם, למשל יום ראשון, שמש  – צבע אדום. יום שניירח – צבע לבן. היום של כוכב צדק זהו יום חמישי, וצבעו צהוב; בימי חמישי תמצאו תורים ארוכים של אנשים במקדשי בריהספטי שדיברתי עליהם, אשר מגישים פרחים צהובים כמנחה וגם לרוב מגיעים לבושים בצהוב… והם מתפללים לשפע, לתמיכה ולמזל שבריהספטי יכול להעניק.

את אבן החן שלכם כדאי להתחיל לענוד ביום בשבוע המתאים לכוכב הלכת אליו היא קשורה, ואפילו במועד (שעה מדויקת) שאותו יחשב האסטרולוג – ולא סתם ככה; ושתדעו שאף הודי לא מתחתן בלי לבדוק אצל אסטרולוג את המפות של שני בני הזוג ומתי יהיה תאריך טוב ושעה טובה לקיום הטקס…. ובכלל יש המון עבודה שנעשית עם תזמונים אסטרולוגים, בקשר לכל מיני נושאים ופעולות בחיים.

אזהרה חשובה

חשוב מאוד מאוד, אם אתם בעניין, ללכת רק לאסטרולוג טוב ואמין כי יש המון שרלטנות בתחום. אסטרולוג טוב הוא אדם שלמד שנים, ובאמת מעמיק בנושא – שדורש המון יידע, אינטליגנציה, חישובים מתמטיים וגם מוסר ומצפון. אסטרולוג כזה יהיה מחויב לסודיות ומחויב לשרת נאמנה את מי שבא אליו, ממש כמו יועץ, רופא או מטפל. למשל במקרים מסוימים יש להם דילמות כמו האם לומר לאדם שיש סיכוי שייפצע בקרוב? (הם לרוב לא יגידו את זה, לפחות לא ככה, אלא ינסו לעזור בצורה שלא תגרום לאדם חרדה). אני מכירה היטב שני אסטרולוגים בהחלט לא שרלטנים מ-וראנסי שאחד מהם גם מגיע לארץ לעיתים (שמו – המאנט בהדורי), ובוודאי שישנם גם אחרים.  העיקר, שווה לעשות את המחקר שלכם וללכת רק למי שמרגיש לכם טוב ונכון.

חלוקת המפה האסטרולוגית ל-12 בתים, תרשים בשיטה ההודית.  כל מפה אסטרולוגית אישית בנויה בבסיסה כך / על פי החלוקה הזו

 

חשבתם שאתם מזל בתולה? רוב הסיכויים שטעיתם

ולנושא טעון: הנושא הזה כבר התפרסם בשנים האחרונות אך חלק מהאנשים לא נתקלו בו – ומי שכן לא בטוח מקבל זאת, כי זה לא ממש נוח לשמוע: האסטרולוגיה המערבית עובדת על-פי מפת השמיים כפי שהייתה לפני כ-2500 שנה, בעת שהתמסד הענף הזה. בינתיים בזמן שעבר… כדור-הארץ זז מעט (כפי שהוא עושה כל הזמן), וכיום מערכות הכוכבים של המזלות נמצאות במקומן בשמיים בתאריכים אחרים, מאשר התאריכים שלימדו אותנו. זה אומר, שרוב בני 'מזל קשת' – הם בעצם בני מזל עקרב, ורק אלו שנולדו לקראת סוף המזל (כל מזל), הם באמת בני אותו המזל שהם חושבים. כן כן זה חדשות מבאסות…. אבל אלו העובדות. אסטרולוגיה זה לא עניין של אמונה – זה עניין של מיקום הכוכבים בשמיים!

אישית אין לי מושג איך רוב האסטרולוגים המערביים יש להם בכלל אומץ לעסוק במקצוע שלהם, עם מפת שמיים שפג תוקפה, ועוד לפרש לפי זה חיים של אנשים. כמובן, שבאסטרולוגיה ההודית, אין חיה כזאת. הם תמיד עבדו ועובדים עם מיקום הכוכבים המדויק בשמיים כפי שהוא בכל רגע, אם זה כפי שהיה ברגע הלידה שלכם, ואם זה כפי שהכוכבים עומדים החודש, היום, ובשעה ובדקה הזו. נתנחם בעובדה, שבאסטרולוגיה ההודית גם לא כזה משנה מה ה"מזל" (מזל השמש) שלכם, אלא מה היחסים המורכבים בין כל הכוכבים במפת הלידה. אולי השמש שלכם הייתה בלידתכם עקרב ולא קשת… אבל יש לכם ירח במאזניים, צדק בבתולה – ובקיצר כל העניין ממילא טיפ-טיפה, (האמת הרבה הרבה), יותר מורכב.

ולסיום

"הכל חזוי מראש והרשות נתונה" – הכל כתוב בכוכבים, אבל בעזרת ידע ועבודה ניתן לשפר ולשנות לטובה – ממש כמו שבחיים שלנו ניתן ללמוד, להבין, ובהתאם ליצור ולעשות שינויים, בהרבה דרכים וצורות. זו המהות של אסטרולוגיה הודית.

אעביר לכם לסיום את מה שאמר האסטרולוג הראשון שלי בוראנסי ותכלס הוא קלט אותי ואת רובנו המערביים בול: אם אתם באים לייעוץ אסטרולוגי, תבואו מהמקום של השינוי ותהיו מוכנים לשמוע בעצות של האסטרולוג ולעשות איתן משהו. אחרת, זה סתם יהיה סקרנות, דיבורים וחפירות עצמיות (וכמה שאנחנו המערביים אוהבים את זה…), ודבר לא ישתנה – זה כמו ללכת לרופא ולא לקחת את התרופה שהוא רשם לכם.

מזל שהוא שאל אותי לפחות חמש פעמים אם כבר הלכתי לשוק לקנות את האבן שלי. ובסוף – הלכתי ….

***

למי שרוצה לשאול שאלות או להתעניין שלחו הודעה ל  danitbaruch@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *