Categories
ללא קטגוריה

ארצות הברית סוגרת להודו את הברז

נשיא ארה״ב דונאלד טראמפ הודיע כי השבוע יסתיימו ההטבות הכלכליות שניתנו עד כה להודו. הדבר יגרום להעלאת מיסים ולשינוי התכנון הכלכלי -מדיני - אך עם זאת תגובתה של ממשלת הודו הייתה מתונה ואופטימית. כל הפרטים, לפניכם


כתיבה: שי צ׳רני | עריכה: סיגל קריב

ממשלת הודו הודיעה, כי תמשיך לבסס קשרים כלכליים חזקים עם ארצות הברית, למרות החלטת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לסיים את מתן ההטבות הכלכליות בנושא המסחר בהודו החל מה-5 ביוני (יום רביעי הקרוב).

 בתגובה מתונה יחסית של ממשלת הודו להודעה מוושינגטון, אשר הגיעה אך ביום שישי האחרון, (31.5.2019) אמרה הממשלה כי הדבר "מצער" ותו לא. עוד הוסיפה הממשלה, כי ניסיונותיה לפתור בעיות משמעותיות נוספות מול ארה"ב כרגע, עלו בתוהו.

גורמים רשמיים בממשלת הודו, העלו כבר בעבר את האפשרות שטראמפ יחליט להוריד את הודו מהתוכנית של ארה"ב, למתן הטבות מסחר כלכליות למדינות מסוימות. הם אף הוסיפו בעבר כי הדבר יביא להעלאת מיסי היבוא של יותר מ-20 סחורות המיובאות באופן קבוע מארה"ב והכרחיות לכלכלת הודו. על אף שהגורמים הרשמיים חזו זאת עוד לפני שהגיעה ההודעה העצובה מוושינגטון, הדבר לא קיבל שום ביטוי בתגובתה הרשמית (והצוננת) של הממשלה: "הודו, כמו ארה"ב ומדינות אחרות, תמיד תתחשב בראשונה באינטרסים הלאומיים שלה בעניינים מעין אלה." הודעה שפרסם משרד המסחר של הממשלה.

 

מהן אותן הטבות שבוטלו?

מדובר בהטבות אשר היו כפופות ל"מערכת העדפות הכללית" (GSP)General System of Preferences, אשר איפשרו ייבוא עודף של עד 5 מיליארד דולר בשנה לארה"ב מאסיה הדרומית. הודו הייתה הנהנית הגדולה ביותר של התכנית, נכון להיום.

ממשלת הודו הוסיפה, כי היא רואה את הנושא כחלק מהיחסים הכלכליים המתמשכים עם ארה"ב "ותמשיך לבנות את קשרינו החזקים עם ארה"ב הן מהבחינה הכלכלית והן מבחינת ההון האנושי".

 

"אנחנו משוכנעים ששני העמים ימשיכו לעבוד יחד באופן אינטנסיבי על המשך צמיחתם של הקשרים בין המדינות באופן שיועיל לשני הצדדים".

גרסה מוקדמת יותר של ההצהרה הכילה מילים כמו "תקוות שווא" ו"חוסר ביטחון" אך לאחר מכן נסוגה מהטון התקיף ושחררה לתקשורת גרסה מעודנת יותר.

 

התזמון של ארה"ב מפתיע אף הוא. ביטול ההטבות חלו ב-23 במאי, ביום שבו הוכרזו תוצאות הבחירות הכלליות שהחלו ב-11 אפריל, במסגרתן נבחר ראש הממשלה מודי לכהונה שנייה

מודי, נשבע לפרלמנט ההודי ביום חמישי  – וביום שישי (כיממה לאחר מכן) מינה כבר את פיוש גויאל לשר המסחר והתעשייה החדש שלו – האחראי הממשלתי אשר יטפל בענייני הסחר.

״ניו-דלהי עושה מאמצים נרחבים על מנת למנוע נסיגה של הטבות ה-GSP בחודשים האחרונים״, אמר בכיר בממשלה ואף הוסיף, כי ״המהלך של ארה"ב היה פתאומי וללא כל הכנה או תקשורת מוקדמת״.

 

 

מומחים מעריכים, כי המצע להחלטה הוא העובדה כי וושינגטון ככל הנראה זועזעה מתקנות חדשות שהותקנו בהודו, אשר ערערו את החברות הגדולות ביותר בארה"ב, ובכללן כללי המסחר האלקטרוני שנכנסו לתוקף בתחילת השנה ופגעו באתרים כמוAmazon.com  ו- Walmart (אשר אף רכשה את הקמעונאית המקוונת ההודית, Flipkart, עבור 16 מיליארד דולר בשנה שעברה).

דונלד טראמפ, אשר הודיע לראשונה על כוונתו לקחת את זכויות היתר בתחילת מרץ, אמר בהצהרה ביום שישי האחרון, כי ניו דלהי "לא הבטיחה לארצות הברית כי הודו תספק גישה הוגנת וסבירה לשווקיה".

24 מחברי הקונגרס של ארה"ב שלחו מכתב לממשלה ב-3 במאי וקראו לה לא לחסום את הגישה של הודו ל-GSP. דובר מטעם מפלגת האופוזיציה בקונגרס ההודי, שהשתתפה בהצבעה בבחירות הכלליות האחרונות, אמר כי המהלך האמריקני הינו "בעל השלכות חמורות על הסחר אשר טומנות בחובן גם השלכות כלכליות" על הודו ודרש ממודי להביע הצהרה מקיפה העוסקת בבעיה.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *