Categories
ללא קטגוריה

בכסף ובזהב: סוסאן הצורף מדרמסלה

הייתם בבגסו? סביר להניח שנתקלתם בחנות התכשיטים הקטנה של סוסאן סונאר בתחילת הרחוב הראשי. מרבית התכשיטים הם עבודת ידם של סוסאן ואביו, שגם מלמדים איך להכין אותם. "אבי לימד אותי את כל מה שאני יודע ואני שמח על כך, כי אני זוכה גם לחלוק עם אחרים"

סוסאן סונר (Susan Sunar), בן 23 מנפאל מנהל יחד עם אביו את חנות התכשיטים "Roshan silver and gold store" המפורסמת בבאגסו, דרמסלה, אותה פוקד כמעט כל ישראלי המגיע לאזור. את התכשיטים הם מכינים בעצמם וגם מלמדים אחרים איך להכין. בראיון הבא הוא מספר על משפחתו, על אביו שלימד אותו הכל ועל החיים בין התיירים, והישראלים במיוחד.

מאיפה אתה ומשפחתך?

"נולדתי בעיר קטנה הנקראת פארפינג (Pharping) הממוקמת כ-19 קילומטר מקטמנדו, שם גדלתי עם משפחתי: אבי, אימי ואחותי הקטנה שמסיימת בקרוב את התואר שלה באוניברסיטת קטמנדו. יחד אנחנו משפחה קטנה ושמחה."

 

החנות של סוסאן ואביו בשוק בבגסו

 

היכן למדת להכין תכשיטים?

"אבי לימד אותי. כשהוא היה בן 15 הוא עבר הרחק מביתו לעיר באודנאט (Boudhanat), עיר תיירות מפורסמת בנפאל, שם למד להכין תכשיטים. כיום הוא תכשיטן מצוין ומנוסה ואמנם אין לו תעודות או תואר אך יש לו 25 שנות נסיון וצבירת ידע והיצירתיות שלו לעולם לא נגמרת. הוא עבד שנים רבות גם בתעשיית עבודות היד הנפאליות המפורסמת. אחרי זמן מסויים בנפאל חל משבר בעבודתו בגלל עלייה דרסטית של מחירי הזהב והכסף. הוא שמע שבהודו יש יותר הזדמנויות וכך הגיע לדראמסלה. בהתחלה היו לו הזמנות קטנות מספקים וכך הסתדר. לאחר זמן מה אנשים החלו לחפש אותו ולהזמין ממנו עבודות אישיות, ואחרי 4 שנים בדראמסלה, הוא לקח חנות בשוק אותה אני מנהל איתו. אבי נהנה מאוד מאתגרים וממשיך להמציא עיצובים שונים כל יום. אבי לימד אותי את כל מה שאני יודע ואני שמח על כך כי אני זוכה גם לחלוק עם אחרים."

 

"אבי לימד אותי את כל מה שאני יודע". סוסאן בחנות

 

כמה זמן החנות פועלת?

"זו השנה החמישית של החנות. אבי היה כאן 9 עונות ואני הייתי 4 עונות. העסקים טובים ואנשים מחמיאים לנו על איכות התכשיטים ועיצובם."

מה אתם עושים כאשר העונה נגמרת?

 "בדרך כלל אנחנו חוזרים לנפאל להיות עם משפחתנו, אך השנה ננסה לרדת לגואה ולפתוח שם חנות."

 

"משפחה קטנה ושמחה". אימו ואביו של סוסאן עם מטיילת ישראלית

 

האם אתה אוהב לעבוד עם תיירים?

"מאוד. אני אוהב להכיר תרבויות שונות, זה מעניק לי השראה ורעיונות חדשים. אני אוהב שבאים ללמוד ממני ואני תמיד לומד גם. אני ואבי מעבירים סדנאות הכנת תכשיטים אצלנו בחנות וזה כיף לראות את התלמידים נהנים."

 

איך הלקוחות הישראלים? שונים מלקוחות אחרים?

"אני מעריך את כל לקוחותיי, אך אני נהנה מחברת הישראלים במיוחד. הם חברותיים מאוד, כנים ולעולם לא מהססים להיכנס ולפתוח איתי בשיחה."

 

"אוהב להכיר תרבויות שונות." סוסאן בבגסו עם מטיילים שונים

 

מהיכן התכשיטים?

"את מרבית התכשיטים אני ואבי מייצרים בחנות בעבודת יד. אנחנו נהנים מזה כי זה נותן את ההזדמנות לתיירים לראות את התהליך וכיצד אנו עושים הזמנות מיוחדות."

 

מה ישראלים הכי אוהבים לקנות?

"ישראלים מעריכים מאוד את העובדה שכל התכשיטים שלנו מיוצרים בעבודת יד. הם אוהבים במיוחד תכשיטי זהב אך מאחר והם יקרים מאוד הם נוטים לקנות הרבה תכשיטים ממתכות בראס וברונזה הזולים יותר. אוהבים טבעות, צמידים, שרשרות, עגילים, הכל! גם אבני חן עם סגולות מרפאות פופולריות מאוד."

 

"כיף לראות את התלמידים נהנים." ישראלים בסדנה של סוסאן

 

היית רוצה לבוא לישראל ולהכין תכשיטים?

"זו יכולה להיות הזדמנות נהדרת לעבוד בישראל. ללמוד תרבות חדשה, שפה חדשה והמון ידע ונסיון. אפילו למדתי מעט עברית מלקוחותיי, אך אני תמיד רוצה לללמוד עוד ועוד."

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *