Categories
ללא קטגוריה

בקיץ הזה תלבשי סארי

בימים אלו ממש מתקיימת בשנקר תערוכת סארי רב תחומית ומרשימה בחסות שגרירות הודו בישראל. קוקטייל ההשקה של התערוכה התקיים ביום חמישי האחרון בשנקר, בנוכחות שגריר הודו בישראל, פרופ' יולי תמיר נשיאת שנקר ונכבדים אחרים. התערוכה תתקיים במשך כל השבוע והכניסה אליה חופשית.

 

 

הסארי הוא הבגד המסורתי הנצחי של נשות הודו, אשר ממשיכות ללבוש אותו גם עם התפשטות אופנת המערב לרחובות הודו. הסארי מייצג תרבות, מסורת והיסטוריה ארוכת שנים, וכל אלו מיוצגים במלוא הדרם בתערוכת הסארי.
 
ההזמנה לתערוכת הסארי
 
 
על מנת לקבל קצת רקע על התערוכה, שוחחנו עם גב’ ואני ראו (Vani Rao), סגנית שגריר הודו בישראל (Deputy chief of mission) אשר הגתה את הרעיון לתערוכת הסארי. ואני מספרת שהיא מכהנת כבר שנים רבות כדיפלומטית, ובין היתר שימשה כדיפלומטית בשוודיה, שגם בה התקיימה תערוכת הסארי הראשונה. התערוכה היתה ביוזמת השגרירות ההודית והתקיימה במוזיאון ‘נובל’ שבשטוקהולם. בהשראת תערוכה זו יצרה ואני קשר עם מכללת שנקר המתמחה בעיצוב, והציעה שיתוף פעולה עם טקסטיל הודי. במכללת שנקר, בה מתקיימים בין היתר לימודי עיצוב אופנה וטקסטיל, התלהבו מאוד מהרעיון, משום שהודו הינה מדינה עשירה בטקסטיל ובצבעוניות. כך יצאה לפועל תערוכת הטקסטיל של שנקר.
 
ואני ראו, סגנית שגריר הודו בישראל אשר הגתה את התערוכה. מתוך אוסף תמונות שלה.
 
ראוי לציין כי שיתוף הפעולה של שנקר עם הודו רק בתחילתו, ועל פי דבריה של ואני מתכננת המכללה לשלוח סטודנטים שלה להודו על מנת ללמוד את תחום הטקסטיל.
 
מהו בעצם הסארי?
פירוש השם ‘סארי’ בסנסקריט (שפה הינדית עתיקה) הוא רצועת בד. מדובר בבד שאורכו 6 מטרים, המהווה את לבושן המסורתי של נשות הודו, ונעטף לאורך גופן בטכניקה מיוחדת, אשר כבר מגיל צעיר הן מיומנות בה. הסארי בהודו מתחלק לסוגים שונים- בהתאם למדינות השונות. לכל מדינה בהודו יש סארי האופייני לה ובדרום הודו לצורך העניין הסארי יהיה שונה מבצפון הודו. בתערוכה ניתן לראות דגמי סארי מ-21 מדינות שונות, בין היתר קרלה, רג’אסטן, טאמיל נאדו, בנגל ופנג’אב.
 
מסורת רבת שנים לצד מודרניות. צילום: hodu.co.il
 
בתערוכה שאצר מר דורון פולק מוצגים רק בגדי סארי אשר נתרמו על ידי נשות שגרירות הודו ובנות זוגם של אנשי השגרירות. ואני עצמה היא ממדינת אנדרה פרדש אשר בדרום הודו, ואף היא תרמה ממיטב הסארי שלה מדרום הודו, כולל אף את הסארי של חתונתה. היא מספרת כי חלק מהסארי הם מלפני עשרים שנה ויותר, וחלק מהם אף הגיעו לנשים בירושה מאמותיהן. מדובר בלבוש מאוד ייצוגי ומסורתי אשר עובר במשפחה. גם אשת השגריר תרמה לתערוכה סארי שהיה שייך לחמותה, כך שניתן לראות הרבה מסורת ומשפחתיות בתערוכה. חלק מהסארי המוצגים הינם עתיקים וחלקם מודרניים ובני זמננו.
 
המסורתי מול המודרני
הסארי המסורתי עשוי בעיקר מכותנה או משי או שילוב של כותנה ומשי. רוב העיצובים נתפרים ידנית או משלבים הדפסות אשר נתפרות על הבד. הסארי המודרני יכול להיות עשוי משיפון, כותנה, ניילון ועוד. הוא כולל הדפסים רבים העשויים במכונה. מסתבר שלבגד ההודי המסורתי מגוון קומבינציות- אותן תוכלו לראות בתצוגה, כולל הסברים.
 
צילומי נשות השגרירות בסארי. צילום: hodu.co.il
 
ומה אפשר לראות בתערוכה? מעבר לשלל דגמי הסארי שנתרמו לתערוכה, מוצגים בתערוכה גם תצלומים, ציורים, פסלים ומיצגים של אמנים רבים, הודים וישראלים. הצלמת נורמה דרימר צילמה עבור התערוכה פורטרטים של נשות השגרירות המופיעות בסארי, כאשר לכל תמונה מצורף סיפור אישי של האישה עם הסארי.
 
עיצובים בהשארת הודו. צילום: hodu.co.il
 
תמי כשר הינה פסלית שתרמה מעבודותיה לתערוכה. היא מציגה פסלים של נשים הלובשות סארי בסיטואציות שונות כשהן מבצעות עבודות יומיומיות. באופן כללי התערוכה מתייחסת מאוד לאישה ולתפקידיה השונים בחברה ההודית.
תמי גוטמן ציירה עבור התערוכה ציורי נשים – הלבושות כמובן בסארי. במקביל אליה הצייר ההודי צ’נצ’ל בגאל (Chanchel Bagal) צייר ציורים של סארי הודי. האמנית כרמלה זקס ציירה מנדלות בצבעים ודוגמאות שהשראתם מהודו. בנוסף בתערוכה פסלים של האמנית רטנה גנדי.
 
עוד בתערוכה שמלות ערב שונות אשר עוצבו בהשראת ביקור בהודו, כאשר חלק מן הבדים הינם טקסטיל מקורי מהודו, פינת הלבשה אשר ניתן למדוד בה סארי, ואל חשש – לעזרתכן יעמדו נשים הודיות שיראו לכן כיצד ללבוש את הבגד. ניתן להצטלם עם הסארי. בנוסף מתקיימת במקום מכירה של בגדי סארי למעוניינות, ותכשיטים תוצרת הודו.
 
מסיבת הקוקטייל שנערכה בשנקר. צילום: hodu.co.il
 
כל מי ששילוב של תרבות ואופנה מדבר אליו (ובעיקר אליה) מוזמן לבקר בתערוכה המיוחדת הזו שהכניסה אליה חופשית. ניכר כי הוגי התערוכה עמלו עליה זמן רב והצליחו להביא את הסארי במלוא עוצמתו, המגלמת מסורת רבת שנים, נשיות וייחוד אתני. הצבעים ושלל הדוגמאות האינסופיות ממחישים בצורה מופלאה את הצבעוניות של הודו. אני לא יודעת מה איתכן אבל אני כבר מחכה בקוצר רוח לראות את עצמי בסארי…
 
התערוכה "סארי-מסורת נצחית" מתקיימת בין התאריכים 21-29 לאפריל במכללת שנקר, במחלקה לאומנות רב תחומית, גלריית פאטי וארנסט, ומציגה בימים א-ה בשעות 10:00-22:00 וביום ו’ בין השעות 9:00-13:00. הכניסה חופשית.
 
כתיבה: נטע ארזי

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *