Categories
ללא קטגוריה

בקרוב בוורנאסי: מטפלים במטפלים

אלדד, איש מחשבים, לא חשב שיגיע היום שיתרגל יוגה ויפסיק לאכול בשר. מיכל, אישתו, מתארת את זה כמעבר בין העולם הלוגי לעולם היוגי. אחרי שלמדו שיקום וריפוי בעיסוק (היא) ומדעי המחשב (הוא), מצאו עצמם השניים תלמידיהם הקרובים של משפחת יוגים עתיקה מוראנסי. הם היו בהודו כבר חמש פעמים, ויגיעו לוראנסי שוב בחודש הבא, לקורס מיוחד המשלב יוגה, רפואה וטיפול.

אז איך הכל התחיל?

מיכל, היום דוקטורנטית לריפוי בעיסוק, פגשה ביוגה לראשונה בטיול אחרי צבא. "מה שעבר על מערכת העיכול שלי תוך כדי הצבא, זה לא משהו שהרפואה הרגילה הצליחה לעזור לי בו. אז התחלתי להתעניין ברפואות המסורתיות העתיקות. זה עזר לי ולכן הלכתי ללמוד רפואה סינית, כמו שלמד גם בעלי, אלדד. מצד שני היה לי את הצורך ללמוד מקצוע שיתקבל במערכת הבריאות ה"מערבית" של היום – ולכן נכנסתי גם למסלול לימודים של ריפוי בעיסוק שהוא לגמרי בגישה "מערבית" .

אלדד: "חיינו ככה הרבה זמן, על הקו שבין מערב למזרח מבחינת התפיסה שלנו, אבל בתכלס ניהלנו אורח חיים די מערבי- קונבציונלי… ".

 

"חיינו על הקו שבין מערב למזרח" מיכל ואלדד

 

התפנית האמיתית בחיים שלהם, הם אומרים, הגיעה כשפגשו את משפחת בהדורי.

אלדד: "בדיוק סיימתי לקרוא את הספר 'אוטוביוגרפיה של יוגי', ואז קיבלתי אימייל על כך שבאבאג'י , (דר' בהדורי) , מגיע להרצות בתל אביב. הייתה לי תחושה בלתי מוסברת שאני חייב ללכת, אז אמרתי לאשתי 'לא מעניין אותי מה – אני הולך לראות אותו'. באותו לילה, חלמתי חלום מוזר ובבוקר הלכתי לפגוש אותו. כשהגעתי לבית הוא ישב לאכול ארוחת בוקר ואני ישבתי על הספה וחיכיתי שיסיים. בזמן הזה הרהרתי בחלום שחלמתי, ולפתע הוא התחיל לדבר איתי על מה שחלמתי… (נדהמתי, כי זה היה בדיוק כמו הדברים שמסופר עליהם בספר –  יוגים הודים עם יכולות שבעולם שלנו המערבי בכלל לא מאמינים שקיימות…)"

מיכל: "לאחר מכן אלדד החליט להגיע לסשן תרגול איתו והצטרפתי".

אלדד: "ראיתי גבר הודי מנומס וחייכני ב״קורטה״ (בגד הודי מסורתי) מכובדת. הוא לא היה באיזה תנוחת יוגה מטורפת".

מיכל: "וגם לא עם זקן לבן מההימלאיה – אלא איש משפחה –  בעל, אבא…שמנהל חיים רגילים ושמכיר גם את תרבות המערב. זה עזר לנו להיפתח לנושא"

 

"ראיתי גבר הודי מנומס שמנהל חיים רגילים ומכיר את תרבות המערב. זה עזר לנו להפתח לנושא". בתמונה: ד"ר בהדורי ואחיו, המאנט בהדורי

 

מיכל ואלדד מתרגלים כבר חמש שנים את השיטה שמלמד באבאג'י, שנקראת "בהריגו יוגה".

מה מיוחד בשיטה הזו?

מיכל: "לרוב במערב מכירים יוגה בתור תנוחות פיזיות, אסאנות. יש אנשים שיודעים שזה יותר מזה ושיש מאחורי זה פילוסופיה שלמה, וכמובן העניין של בריאות, תזונה, נשימה. אבל בתכלס רוב הקורסים שיש מתמקדים בתרגילים הפיזיים. בבהריגו יוגה אנחנו עובדים עם כל הדברים האלה, אבל יש בנוסף סדרה שלמה של תרגילים אנרגטיים, מדיטציות ועבודה עם הצ'קרות ועם מנטרות מיוחדות".

אלדד: "ברובם אלה תרגילים שהועברו במשפחת בהדורי, מדור לדור, זה ידע עתיק מאוד ולא מוצאים אותו במקומות אחרים. אנחנו אמנם מעבירים את זה בארץ ויש עוד כמה מורים, אבל העוצמה המתקבלת היא אחרת לגמרי כשלומדים את זה ישירות עם באבאג'י. לקח לי הרבה זמן להבין, אבל מה שקראתי אז בספר ההוא.. זה נכון. זה לא 'קסם', אלא מדע, והכוחות שאומרים שקיימים אצל יוגים גדולים – באמת שם".

 

"אנחנו אמנם מעבירים את זה בארץ , אבל העוצמה המתקבלת היא אחרת לגמרי כשלומדים את זה ישירות עם באבאג'י"

 

איך זה משפיע על החיים, על העבודה?

מיכל: "לי אישית זה עשה שינוי מהותי בחיים. המודעות שלי השתנתה. כמובן שיש עוד (תמיד) הרבה עבודה… במיוחד בתור מטפלת בריפוי בעיסוק, התחלתי להרגיש מסוגלות גבוהה יותר להתמודד ולהכיל את המצבים הקשיים אליהם אנו נחשפים בעבודה, וגם להיעזר בשיטות של הבהריגו יוגה עם מטופלים. וזה עובד. אנשים צריכים מגע- לא רק במובן הפיזי, אלא במובן של יחס (אנושי/אישי) – למשל לא רק שיגידו להם "לנשום" אלא שילמדו אותם איך. גם לצוות בבית-החולים עשינו מפגשי בהריגו יוגה, כי גם הצוות, לא רק המטופלים, צריכים דברים שמעבר לרפואה והדרך המערבית. בבהריגו יוגה יש התייחסות לגוף, לראש, ואולי הכי חשוב – ל"אנרגיית החיים", שזה המרכיב הבסיסי של כל מערכות הרפואה העתיקה.. חסר אזכור של המרכיב הבסיסי הזה במקצועות הבריאות והרפואה שלומדים היום באקדמיה. וזה משהו שאנחנו מתחילים לשנות. אני מקדמת את הנושא ההוליסטי גם בלימודים שלי לדוקטורט באוניברסיטת בוסטון בו אחד המנחים המרכזיים שלי הוא ד"ר בהדורי, באבאג'י".

מה מתוכנן לנסיעה הקרובה –  לקורס החדש?

אלדד: "התאהבנו בהודו מכל הנסיעות האלו.. הפעם זה משהו מיוחד כי אנחנו מארגנים קורס שקשור למה שמיכל דיברה עליו – בהריגו יוגה למטפלים. הקורס מיועד לאנשים מכל העולם, כל מי שהוא מטפל (פיזית, רגשית, כל הצורות), או למי שעובד במערכות הבריאות והרפואה, גם רופאים, אחים וגם אפילו עובדים סוציאלים".

מיכל: "מטרת הקורס היא לקדם גם את המטפל וגם את המטופל- להתמודד יותר טוב ולהרחיב את הכלים שנמצאים ברשותו. נעמיק בבהריגו יוגה מהרבה זוויות, גם ידע עיוני וגם תרגילים פיזיים ומנטליים… חלק מהידע של השיטה הוא ידע רפואי – ד"ר בהדורי הוא רופא מומחה לאירוודה ויוגה.

אלדד: "הקורס יהיה בבית של המורים, שזו חוויה בפני עצמה. לא בדיוק דומה למה שאנחנו מכירים כתרמילאים בהודו אלא ממש להיכנס ללב של המסורת היוגית, והמשפחה.

מיכל: "הם מאוד חמים (המשפחה)…"

בקורס ילמד גם אחיו התאום של ד"ר בהדורי, המאנט בהדורי, והנשים שלהם שהן חלק בלתי נפרד מהעניין, כל המשפחה המורחבת למעשה גרה בבית… זו חוויה גם לאכול שם (אוכל הודי מדהים!) וגם יש לווראנסי, בלי קשר, הרבה עוצמה.

"הקורס יהיה בבית של המורים, שזו חוויה בפני עצמה. לא בדיוק דומה למה שאנחנו מכירים כתרמילאים בהודו אלא ממש להיכנס ללב של המסורת היוגית, והמשפחה"

 

לא ג'יפה וראנסי?

(צוחקים) – "זו עדיין העיר הכי חזקה בהודו בעינינו. אפשר לבחור להיות במקומות הנקיים יותר. זה מה שעשינו עם הקורס הקרוב – מלון בסטנדרט מערבי… בנוסף, כמעט את כל הארוחות אנחנו אוכלים אצל המשפחה – שביתם הוא פנינה בלב ההמולה.  אבל לוראנסי יש קסם, להסתובב ליד הגנגס, לחוות את הטקסים, המקדשים.. זו עיר שרוב תושביה עדיין מסורתיים ושומרים על המנהגים ההודים. יש שם מלא מוזיקה קלאסית, ומלא קדושה". (למי שפתוח להרגיש).

 

"לורנאסי יש קסם". זריחה על הגנגס. צילום: דנית ברוך

לפרטים על הסדנה בפברואר בוראנסי>>> לחצו כאן 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *