Categories
ללא קטגוריה

ג׳ירה ונשירה – סלט אטריות לדאקי

תום שוורץ וחברו טל לזר הקימו את ״ג׳ירה״ - עסק למשלוחי אוכל הודי, שהוקם בעקבות משבר הקורונה ונראה שמרוב שהם עושים עבודה מעולה וטעימה – הטלפון לא נותן להם רגע של מנוחה וההזמנות לא מפסיקות להגיע.  בין לבין, תום מצליח לפנק אותנו בסיפורים שמאחורי המנות המופלאות שלהם. והפעם, הסיפור שמאחורי: סלט אטריות לדאקי

כתיבה: תום שוורץ | עריכה: סיגל קריב

על היחסים המורכבים בני ימינו, בין הודו לסין, ניתן לדון רבות. מדובר בשתי מעצמות החולקות גבול משותף והיסטוריה רבת שנים. ההשפעה העמוקה ביותר והנגלית לעין המתבונן, היא בשורת הבודהיזם שהגיחה לאדמתה של סין לראשונה דרך רגליהם של מיסיונרים הודים, שהפיצו את הבשורה כבר בראשית המאה הראשונה לספירה. מאז הבודהיזם הסיני התגלגל והתערבב עם עקרונות הטאואיזם, נולדה חיה אחרת, אך אני דווקא רוצה להאיר את עינינו בדבר השפעתה של סין על הודו בעולם האוכל, חיבור שנשמע כטריוויאלי אך לא הוא כזה בכלל.

תום וטל בזמן פעולה במסעדה

צעדתי ברחובותיה של כלכתה תחת כישוף – משמועה על ז'אנר האוכל המקומי, הסיני-הינדוסטאני. לפני יותר מ -250 שנה, הגיחו לראשונה הסינים לכלכתה בכדי לעבוד בתחנות העיבוד של קנה הסוכר. כלכתה באותם ימים הייתה מעוז המסחר והכלכלה של הבריטים, שיישבו את ממלכתם הצומחת על גדות נהר ההוגלי.

 

צמיחת הכלכלה של אותם ימים, הובילה להגירה של שלל אוכלוסיות של מהגרי עבודה כדוגמת הסינים. מסעדות הפועלים הראשונות שהוקמו על ידי הסינים באו לתת מענה לאוכלוסיית הפועלים הסינים – שהלכה וגדלה בכלכתה, אך עם הזמן, הביקוש לאוכל הסיני הזר והאקזוטי בא גם כן מהקהל ההינדוייסטי המקומי. נוצרו להן שלל גרסאות מותאמות לחיך ההודי של מאכלים סיניים קלאסיים, ועד היום ניתן לראות בכל הודו דוכני אוכל רחוב שמוכרות "צ'או-מין" בתיבול של רטבי צ'ילי וסויה שמיוצרות במפעלים בודדים בפאתיה של כלכתה.

 

 

סלט האיטריות שלנו, הינו הגרסא המעודנת יותר לאוכל ההודי-סיני, ושולח אותנו דווקא לאיזור לאדאק בחבל ההימאליה, בו רוקחים נזירים בודהיסטים מאכלים שנמנעים ממורכבות החושית הנעוצה באוכל ההודי הקלאסי. סלט איטריות שעועית עם גזר, פלפל ירוק, אפונה טריה, כוסברה, בוטנים קלויים, לימון ומעט סויה. המנה כמשרתת המטרה, והיא ההזנה המאוזנת לשם עבודת הרוח הפנימית, אינה מסעירת חושים, ודווקא נותנת מספיק רגיעה כדי להסתכל פנימה. מקווים שבימים חמים שכאלה, הסלט יצליח לצנן גם אתכם ואולי ייתן הזדמנות למבט חטוף פנימה.

 

 

שיר מסרט בנגאלי משנות ה50, דוגמא לפיוז'ן במיטבו

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *