Categories
ללא קטגוריה

הלילה שבו נעלם ה-1000 רופי

דמיינו לעצמכם שמודיעים לכם כי מרגע זה כל הכסף שבארנקכם איבד את ערכו והופך לחתיכות נייר סתמיות...  לא נורא, כי רוב הכסף שלכם בטוח בבנק...ותוכלו עדיין לקנות מה שאתם רוצים,  באשראי למשל.  נכון?  לא אם אתם הודים. במדינה שבה רוב ההתנהלות היא במזומן והכסף השחור רב, זה בדיוק מה שקרה שלשום בלילה באחד הצעדים הנועזים ביותר שעשה ראש ממשלה כלשהוא אי פעם ולא רק בהודו. בכתבה זו אסביר מדוע ולמה זה קרה... ואיך זה משפיע עלינו התיירים שנמצאים בדיוק עכשיו בהודו.

דני אברהמי, בנגלור, 10.11.16 / דלהי 11.11.16

שלשום בלילה בעודי אוכל ארוחת ערב בגסט האוס בהאמפי החלה חרושת שמועות על כך שכל השטרות בהודו של 500 ו-1000 רופי בוטלו.  מובן שהמשכתי לאכול ונפנפתי את הידיעה שנשמעה שטותית באותו רגע… בהודו כמו בהודו שמועה קטנה תופסת כחרדה בשדה קוצים.    אך ההודים בעלי המקום הראו לי כתבות בטלויזיה ובטלפון ושפשפתי את עיני בתדהמה.  הכיצד למעלה ממיליארד איש יפסיקו ברגע אחד להשתמש בשטרות הללו להם הם רגילים שנים כה רבות? כך בהפתעה.  ללא התראה מוקדמת.    בערב אחד הושבתו כל הכספומטים בהודו. כן, מה שאתם שומעים, מליוני כספומטים לא פעלו במשך מספר ימים ורק היום, שישי 11.11.16 נפתחים מחדש בהדרגה תחת חוקי משיכת כסף חדשים.

** ארגון טיולים אישיים להודו |  טיולי קבוצה להודו **

ממשלת הודו החליטה מראש וראש הממשלה הודיע בספונטני בהודעה דרמטית לאומה,  שברגע אחד,  שלשום בערב, רוב הכסף בשטרות שבידי הציבור (500,1000)- יהפכו לנייר חסר משמעות. זהו צעד חסר תקדים בכל קנה מידה ובכל מדינה. הודו משתנה לנו מול העיניים כבר עשור. ועכשיו, עם ראש הממשלה מודי השינויים דרמטיים יותר מאי פעם.

 

ביי ביי שטר ישן של 500 רופי. אהבנו אותך. ירוק זה החום החדש

המהלך היה מתוכנן היטב אך נשמר בסוד עד לרגע ההודעה לאומה. בערב אפוקליפטי למדי אחזה פניקה, (עד כמה שהודים יכולים להיכנס לפניקה…), במדינה המונה מיליארד ורבע נפשות. רק הימים שבאו לאחר מכן פיזרו את העננה.  למחזור ייכנסו שטרות חדשים והכל יהיה בסדר… לרוב האנשים…

עדיין היה לי קשה להאמין שבעלי העסקים יסרבו לקבל שטר כה מוכר, אך נוכחתי שטעיתי.  לפני שעליתי על רכבת הלילה אתמול נכנסתי לדהאבה הסמוכה לתחנה, אכלתי טאלי שעלה 50 רופי וניסיתי לשלם עם שטר של 1000. בעלי המקום סירבו ואף היו מוכנים לשחרר אותי בחינם במידה ואין לי כסף קטן. לבסוף שילמתי כמובן בכסף הקטן שהיה לי. היום קראתי בעיתון על מחוות דומות – אישה שקיבלה צמידים בחינם לקראת חתונתה רק כי המוכר לא רצה לקבל שטרות גדולים. סיפורים נוספים על נדיבות רבה של טיפים, שכולם בכפולות, איך לא, של 500/1000 רופי. רק כי רוצים לנצל את הכסף שאיבד ממשמעותו, עד תום. גם אם נשלם על מונית 500 במקום 300,  העיקר שניפטר מהשטרות…

דני אברהמי מתראיין בלונדון וקירשנבאום 11.2016

 

אז מה הסיפור? קצת רקע…

הודו היא מדינה של שטח, כולנו אוהבים אותה גם בגלל זה. רוב העסקאות נעשות בשטח במזומנים ואין פיקוח על עסקאות וכמובן שלא תשלומי מיסים. תוסיפו לזה הרבה שחיתות ותשלומים מתחת לשולחן ותגיעו למצב שבו יש יותר כסף שחור מכסף לבן במדינה. ההערכות הן שה-"כלכלה השחורה" כלומר זאת שלא נראית, גדולה יותר בהודו מהכלכלה "הלבנה", המפוקחת.  נתון מדהים!  כלומר – רוב התנועות והעסקאות בהודו לא מדווחות כלל! על כן, תופעת העלמת מיסים היא עצומה. אנשים רבים בהודו התעשרו מבלי להכניס את הכסף לבנק, והם מחביאים אותו – ממש ממש כמו שאתם מדמיינים במרתפים, במיטות ובמחבואים שונים בבית. זה מזכיר לי עונה מסויימת בסידרה "שובר שורות" למי שראה ובה אחסן הגיבור במחסן בלוק ענק של שטרות. חלק מבעלי ההון בהודו צברו עשרות קרורים של רופי (קרור= 10 מליון) וחלק מאות, וחלק אלפים. השמועות אומרות שמשפחת גנדי שנושלה מהשלטון מאז המהפך של שנה שעברה מחזיקה בסכום כסף דמיוני של מאות אלפי קרורים! איפה הכסף הזה נמצא? לא בבנקים שכן אז היה צריך לשלם עליו מיסים. הוא נמצא במחבואים יצירתיים ביותר כאמור וזה אמיתי. ההודים, שלהם הומור עצמי בריא, מתבדחים על פוליטיקאים מסויימים , שכבר לא יודעים כמה כסף ואדמות יש להם. באמצעי התקשורת מספרים מדי פעם על אלו שהם מעבירים מדי פעם את הכסף שלהם במשאיות, יושבים על כסאות מזהב טהור, ועוד.  הודו היא מקום של שטח וגם הכסף קבור בשטח. גם זהב אגב: רק במקדשים בהודו נמצאים כ-22000 טון זהב, פי 3 יותר מעתודת הזהב של ארצות הברית ובתכנית אחרת מתחילת השנה ניסה מודי לשדל את המקדשים להתיך את הזהב ולהעבירו בצינורות הממשלתיים בהצלחה חלקית.

אי הכנסת כסף לבנק בהודו אינה נובעת רק מרצון להעלים מיסים, אלא גם ממנטליות. זאת במיוחד במגזר הכפרי בקרב החקלאים. החקלאים בהודו פטורים ממיסים בהגדרה כך שאי אפשר להאשים אותם בנסיון העלמת מס. הם פשוט חיים כמו פעם.. לא מבינים מהו בנק ואיך משתמשים בו ולא רוצים. שומרים על הכסף בבית שלהם מתחת שקי האורז.

 

מהו הצעד שבו נקטה ממשלת הודו?

אז בואו נחזור למה שקרה שלשום. שלשום,  ממשלת הודו החליטה שכל שטרות ה-500 וה-1000 רופי הופכים לנייר חסר משמעות ואין לקבל אותם – וזאת ללא הכנה מוקדמת! אבל – ניתנת הזדמנות לתושבי הודו להפקיד אותם בבנק עד סוף השנה. בצעד זה "מכריחה" הודו את תושביה להפקיד את הכסף ולהלבינו. כלומר, לעבור ממדינה שרוב כספה הוא מזומן למדינה שבה הכסף הוא וירטואלי, ונרשם ומפוקח. בצעד גאוני אחד מחק מודי את כל הכסף השחור בהודו!  כל הודו מדברת על זה, וגאה בראש הממשלה שלה, ואפילו אלו שלא הצביעו לו. מי שפחות מרוצים הם כמובן אלו שהשחירו הרבה כסף… אך הם לא יכולים להגיד זאת 😉 כך שיש קונצנזוס ברחוב. מודי נואם ממש עכשיו בטלויזיה על הודו אחרת, והוא אכן משנה אותה.  הודו שתהיה מעצמה כלכלית שולטת ובעלת קצב מהיר (הייתם מאמינים?) ממש בקרוב,  הרבה לפני סוף המאה. בשלב הזה מודי והממשל שלו מנסים  להפוך את הודו ל-cashless economy.  החל מהיום, שישי 11.11.16 מוכנסים למחזור ההודי בכספומטים שטרות של 2000 רופי ושל 500 רופי (שטר חדש, ירוק במקום החום והמוכר לנו). לא יהיה יותר שטר של 1000 רופי.

שלום ולא להתראות 1000 רופי, השטר שנגנז אך אולי יחזור בעתיד גם הוא

עבור רוב תושבי הודו צעד זה הוא כאב ראש ותו לא ועל כך התנצל שר האוצר אתמול בעיתונים ובטלויזיה: "אני מתנצל בפני תושבי האומה על אי הנוחות אך זהו צעד חשוב להודו נקייה יותר,  משחיתות, מכסף שחור ולחזון של עתיד חדש, אנא התאזרו בסבלנות".  עבור רוב תושבי הודו הצעד לא ישנה את מציאותם הכלכלית או כמות הכסף שלהם. כל אזרח הודי יכול להפקיד עד 250000 רופי של הכסף הישן בבנק עד סוף השנה ללא בעיה. האיכרים פשוט ילמדו מהו בנק, ויפקידו את הכסף. מספר חשבונות הבנק החדשים במדינה בחודשיים הקרובים צפוי להיות לדעתי עשרות מליונים אם לא מאות. כבר עכשיו עברו הבנקים למתכונת חירום הכוללת שעתיים נוספות ביום עד הודעה חדשה ובכל מהלך הסופש הקרוב שבת ראשון – הבנקים עובדים כרגיל! התושבים יוכלו למשוך כסף חזרה מהבנק בכספומטים בצורה הדרגתית, יקבלו את השטרות החדשים של 500 ו-2000 רופי וימשיכו בחייהם, עוד חודש חודשיים לא יזכרו זאת.

תור בשעה 8 בבוקר בדלהי 11.11.16 שישי.  הבנק נפתח ב-9.  צילום:  hodu.co.il

אז למי יש בעיה בעצם?

מה אם יש לך מליונים? קרורים? עשרות ומאות קרורים? אתה עשיר אך לא שילמת מיסים לעולם. פה מדובר בחורבן כלכלי לאותו אדם ויש הרבה הרבה הרבה כאלו להודו. זהו צעד נוקשה למדי כלפי אותם אנשים שאגרו הרבה שטרות במחבואים סודיים ומתוחכמים, יש האומרים שם מחוץ להודו. אנשים אלו יאבדו את כל רכושם ודווח הבוקר בהודו כי כמות התקפי הלב גדלה בימים האחרונים משמעותית.

אוסיף ואומר כי מודי איפשר בחודשים האחרונים לאנשים הזדמנות אחרונה להזדכות! זה נעשה בקמפיין שהזכיר לי את הקמפיינים בישראל של "החזר ציוד לצבא ולא נשאל שאלות".  מאז הקיץ – התאפשר לכל מי שיש לו כסף שחור בבית – להכניס אותו לבנקים ולשלם עליו בדיעבד מיסים רגילים, בלי לשאול שאלות. יש רבים בהודו שעשו זאת וניצלו, אך הרוב הגדול של בעלי הון שחור המשיך בשאננותו לשמר את ערמות הכסף במחבואים ויום הדין שלהם הגיע השבוע ביג טיים! כנגד אלו כוונה הרפורמה הדרמטית של השבוע.

מודי בעת ההודעה הדרמטית לאומה, השבוע.  מתוך:  times of india

נשאלת השאלה – מדוע לא לווה המבצע ברחמים?  הרי היה ניתן להמשיך את הקמפיין גם עכשיו ולהותיר לאנשים לאחר קנסות כבדים חלק מהכסף שרכשו.  בסופו של דבר היה מולבן כל הכסף.  

התשובה לדעתי היא – כי ממשלת הודו מאמינה ב-"הענשת החוטאים" וללמד שיעור דרמטי את המדינה. כלומר,  הממשלה דווקא רצתה לתפוס את מעלימי ההון לא מוכנים ולא להשאיר להם דבר מההון השחור שלהם!  בכך נעשה צדק פואטי והעם מאושר. משיחות שערכתי היום עם חברים מקומיים, מסתמן שרוב העם תומך במעשה, ובימים אלו מתאושש מההלם הראשוני, מודי נתפס כמנהיג אמיץ במיוחד, ונוחל עוד צעד מוצלח שיפגע אנושות בהון השחור. כתבות תומכות מכל המגזרים מופיעות בכל רחבי העיתונים, והעשירים בעלי ההון השחור שותקים. סגן יור האופוזיציה ראהול גנדי ניסה לתקוף את ההחלטה ואמר שהיא "תעשה כאב ראש לעם" אך קולו היה חלש מדי ונטמע בהמון התומך יותר ויותר בפעולה מיום ליום.

 

מה קורה אם העבריינים מפקידים בכל זאת את כל הכסף כעת?

מאוחר מדי כעת.  וכנראה שלא יעשו זאת. זאת משום שהקנס הרשמי על הלבנת הון הינו 200% מערך ההון המולבן… ובנוסף מאסר.  לאחר כל ההזדמנויות לימדה ממשלת הודו לקח והעלימה בין לילה את ההון השחור בצעד, שהאמת די גאוני. 

לרגע חששתי מגל התאבדויות בהודו של בעלי הון, בדומה לנפילות בורסה. אך לדעתי ההנחה של ממשלת הודו לדעתי היא שמעבר לכסף השחור חייב להיות גם כסף לבן כלשהוא שהרי היו צריכים בעלי ההון האלו להציג גם עסק רגיל ומתפקד. כך שאף אחד לא ייזרק לרחוב. ההיבט של מעשה חסר תקדים זה הינו מרתק גם ברמה הכלכלית, גם החברתית וגם הפסיכולוגית האישית ולגבי התאבדויות אפשריות של בעלי הון רב שחור – ימים יגידו. למי שזוכר את גל ההתאבדויות של איכרים פשוטים, דווקא משום השתלטות בעלי ההון על המדינה, אולי דווקא יש צדק פואטי במלחמתו של מודי, יקיר העם, בעשירים. או לפחות במושחתים שבהם, ו/או משחירי הכסף.

חשוב להבין – מדובר בצעד דרמטי ביותר, שמשנה את פניה של הודו בצורה שלא היתה אף פעם. להערכתי צעד זה תוזמן היטב כיום לפני ההודעה על בחירת נשיא ארה"ב הבא, כדי להוריד את הדרמה במידת האפשר מול אירוע דרמטי אחר בעולם. 2 האירועים הללו תופסים ביומיים האחרונים כמובן את הכותרות בהודו יחדיו.

** ארגון טיולים אישיים להודו |  טיולי קבוצה להודו **

בימים אלו עשירים רבים שהונם שחור, מנסים למצוא טריקים ושיטות יצירתיות להציל את הכסף שלהם, אך באין מישהו שמוכן לקבל את השטרות, החל מהדהאבה שאכלתי בה אתמול ועד לגופים גדולים – הדבר בעייתי וככל הנראה רוב הכסף השחור בהודו נמחק השבוע! פשוט מדהים…

 

מודעות תמיכה במודי, אתמול בעיתון

מודעות הממשלה בעיתונים בימים אלו

 

אני תייר בהודו כרגע, מה עושים עם הכסף שלי?

נסה לגרום למארחיך ההודים לקחת אחריות על הכסף שלך ולא לשלוח אותך לבנק הודי. שהרי הם יכולים להפקיד את הכסף הזה. אם הם לא משחירים הון- אין להם מה להסתיר והם אמורים להמשיך לטפל בך התייר המתארח אצלם עכשיו ולהפקיד את הכסף אחרי זה. אם הם משחירים הון – הרי שהתשלום שאתה נותן להם הינו זניח ביחס למה שצברו בעבר והם אמורים להתנהג איתך בהגינות. התעקשו על כך ועוררו את יצר הכבוד והאירוח ההודי – שהינם מפותחים. (אם אתם נתקלים ביצר העצלני או המתחמק מתשלומכם – שקיים למרבה הצער גם הוא – נסו את מזלכם במקום אחר או בלית ברירה לכו לבנק). שימו לב היוצאים משדה התעופה להודעה הממשלתית הבאה: "תיירים יכולים להחליף בשדה התעופה 5000 רופי בשטרות הישנים ולקבל עבורם מטבע זר,". כפי שרואים בתמונה הבאה. 

תור תיירים בשדה התעופה בדלהי להחלפת כסף. שישי 11.11.16.    צילום:  hodu.co.il

האם לא יוכלו בהודו להמשיך וליצור הון שחור?

משחירי ההון יוכלו באופן תיאורטי להתחיל לבנות הכל מההתחלה, אך הצעד הזה פגע בהון שנצבר עשרות שנים, פגיעה אנושה ומעשה זה הוא מעין "ניקוי אורוות" של הכלכלה ההודית. האקט הזה בא במקביל לצעדים נוספים שנעשו כדי לסתום פרצות של השחרת הון אך כמובן שהוא לא יטהר את ההון השחור במדינה בצורה הרמטית. זהו תהליך של מלחמה ומהפכה בתפיסה ההודית , ואכיפת וטוהר החוק. אגב – גם השטרות החדשים קשים יותר לזיוף – צעד זה פותר גם כסף מזוייף רב שנכנס מפקיסטן ומהודו עצמה.  העם עם מודי שעושה רושם הינו ראש הממשלה הנכון במקום והזמן הנכונים – הודו שמאוד רוצה להשתנות בשנת 2016, מעמד הביניים שגדל, השיפור היחסי במעמד האישה, חופש העיתונות וביאור השחיתויות החוצבים להם דרך כמו גם התיישנות מערכות משפחתיות וחברתיות כגון מערכת הקאסטות השמרנית או מערכת הנישואין – יותר ויותר נישואי אהבה ובין קאסטות מאפיינים את העשור האחרון בהודו ולעיתים אף בין דתות. ברפורמה כלכלית זו חלק גדול מההודים יאלצו לשנות מנטליות ולהתחיל להכניס את הכסף במדינה לסירקולציה דרך המוסדות הפיננסים ופיקוח מיסוי.

איזו דרמה ואיזו הסטוריה מתחת לאפנו, ורק הפרות עושה רושם לא מתרשמות כלכך מן התסיסה הכלכלית, החברתית והקידמה שמגיעה לתת היבשת שלהן וממשיכות, לפחות בשלב זה, ללחך קליפות של בננות בפאתי תחנת הרכבת, ממש מול העיניים שלי עכשיו.

זאת ההודו שאנחנו אוהבים, בואו נודה על האמת. הודו שהיא לא מתפתחת והיא לא cashless.  כי איזו מין הודו זאת תהיה אם נשלם ב-paypal על הגסט האוס ובכרטיס אשראי על שלום למלכה? אבל זאת שאלה מעניינת לכתבה אחרת 🙂

דני אברהמי, בנגלור, 10.11.16 / דלהי 11.11.16

 

 

2000 רופי!   here we come

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *