Categories
ללא קטגוריה

המאנצ’ ההודי שכבש אותי

לאחר שפינק אותנו במתכון נפלא למלאי כופתה, שחף בנדרקר חוזר אלינו מלא השראה מהסיבוב בין סמטאות Bara Bazar בכולכתה. שחף משתף אותנו בחווית השיטוט בין הרחובות המתפתלים עמוסי הדוכנים, הריחות ,האנשים. ביופי ובכייף שיש בלגלות מאכל חדש שהוא פשוט אומנות- יש אפילו מתכון!

 
כשאני משוטט ללא מטרה ברורה בשווקים בערים הגדולות, מתגלות בפני פנינים שכמותם ניתן למצוא רק במקומות כאלה.
יש משהו קסום באוכל רחוב, סוג של יצרתיות מתפרצת וגועשת, שמחזקת את התחושה שאוכל זה פשוט אומנות! יצירתיות שכזו שיכולה למצוא את מקומה, כאשר אתה מתעסק עם חומרי גלם טריים ועם עמדת עבודה בסיסית ומנימלסטית במיוחד.
מאכלים פשוטים לכאורה, כאלו שאפילו ניתן לקרוא להם נשנוש נטו, אבל אפילו הנשוש הפשוט ביותר, מקבל צורה של יצירת מופת!
 
קחו לדוגמא את הדבר הבא, שמצאתי בזמן שיטוט בכולכתה. בשוק שנקרא Bara Bazar, שבתרגום חופשי זה פשוט שוק גדול… וכשאני מתכוון שוק גדול, אני מתכוון לשכונה שלמה, עשרות רחובות מתפתלים מלאים בכל מה שאפשר לחשוב עליו. רחוב שלם של עטים וכלי כתיבה, רחוב של סארי, רחוב של חולצות, אחד של כובעים, מספר רחובות של מוצרי חשמל ועוד ועוד ועוד.. אלפי חנויות שאני אוהב לקרוא להם "חור בקיר", מגוון כה עצום שיכול לחרפן גם את הבן האדם השקול ושליו ביותר, מחירים מצחיקים כל כך, שיגרמו גם לשונא השופינג הגדול ביותר לצאת משם אחרי כמה שעות עם שקיות עמוסות כל (אבל באמת כל) טוב.
אז באחד מימי השופניג שפינקתי את עצמי בהם, שוטטתי להנאתי במבוך הצבעוני והרועש של הBara Bazar, מתרשם מהמגוון האין סופי שמציעים הרוכלים הרבים בחנויות ה"חור בקיר" שלהם, נפלו עיניי לפתע על דוכן פצפון, שהיה בערך שולחן קטן מלא בירקות טריים, בוטנים וקשיו, רטבים ותבלינים, ובעצם זה הכל.. בדוכן עמד בחור שקט וביישן, אבל כמו שתבינו מיד, הבחור הזה הוא לחלוטין אומן. עמדתי מהצד מספר דקות וצפיתי במתרחש, מנסה להבין ולפענח מה הוא מכין שם… מה זה כל הצבע והיופי הזה שהוא מניח על צלחת קטנה מנייר.
את המאנצ' הנפלא הזה, אפשר להגדיר פשוט כסנדוויץ. אבל שלרגע לא תחשבו שהסנדוויץ הזה, הוא פשוט סנדוויץ… מכיוון שפשוט, זה הדבר האחרון שהוא…
אמרתי כבר שלדעתי ליצור אוכל זו אומנות וכמו בכל תחום של אומנות, לעיתים אנחנו זוכים לחלוק בהרמוניה השמימית שמתפרצת מנשמתו וגופו של האומן. ובאותו הרגע כשעמדתי אל מול הדוכן הפשטני הזה, נפעם מהמחזה שמולי, הרגשתי שאני חוזה בהתהוותה של יצירת אומנות נדירה!
שילוב הטעמים המושלם של המתוק, המלוח, החמוץ, המריר והחריף. יחד עם המרקם הרך של הלחם ספוג הרטבים, הנימחות של הסלט והקראנציות של הדבאייל והכל יחד מתפרץ כמו הר געש צבעוני וחושני! 
אכן, יצירת מופת…
 
בעיצומה של הכנת יצירת המופת צילום:שחף בנדרקר
 
פיסות כאלו של גדן עדן, מתוך הרעש והכאוס של שוק סואן, הן בדיוק אחת מהסיבות שבזכותם אני כל כך מאוהב בהודו 🙂
את הדבר הנפלא הזה, אתם יכולים להכין בקלות בבית ואפילו להעיז לתת לו את האינטרפטציה שלכם על פי חומרי הגלם שיש או שאתם אוהבים.
הבסיס כאן הוא הלחם והירקות ומה שהופך את הסנדוויץ הזה ליצירת מופת שמעוררת את כל החושים, הוא השילוב של חומרי גלם שונים, בעלי טעמים ומרקמים שונים. כמו בוטנים או אגוזים, עלים ירוקים, חטיף קאנרצ'י כלשהו, תבלינים ורטבים שונים ועוד.
 
המתכון שלפניכם, הוא המתכון המקורי של אותו הבחור אי שם באחת מסמטאות הבארה באזר של כולכתה. ונכון שיש שם חומרי גלם שקצת יותר קשה להשיג בארץ, אבל את הרוב אפשר עם קצת עבודה. לדוגמא הדבאייל, שהוא חטיף קארנצ'י שעשוי מקמח חומוס, שאותו אפשר להשיג בחנויות ההודיות ואפילו בחנויות פיצוחים. 
אבל האמת היא, שאפשר ואפילו רצוי, להשתמש במה שזמין וקל להשיג. כי לדעתי היופי במנה הזו שהיא מאוד פשוטה להכנה, מהירה ומשתמשת בחומרי גלם טריים וזמינים והכל בשביל ליצור מנה שנראית כאילו נלקחה ממסעדת מישלן.
אז אל תתביישו להחליף דברים שאתם לא מוצאים, במה שכן אפשר. כל עוד נשמר שילוב הטעמים, המרקמים והצבעים הבסיסי שקיים במתכון המקורי, אתם בסדר!
 
אז איך מכינים את הדבר הנפלא הזה?
 
סנדוויץ' החלומות צילום: שחף בנדרקר
 
מתכון לסנדוויץ' כולכתה:
נתחיל במרכיבים…
 
 
1/2 תפוא מבושל
1/2 בצל סגול
1/2 עגבנייה
1 כפית גראם מסאלה
1 כפית צ'אט מסאלה
2 כפות מי קשיו וצימוקים (הסבר בהמשך) 
1 כף רוטב צ'ילי מתוק
 
2 פרוסות לחם
1 כף רוטב שום יוגורט (הסבר בהמשך)
1 כפית צ'אט מסאלה
מלח
קטשופ
חופן של דבאייל
חופן בוטנים 
חופן קשיו
חתיכה בגודל 2 ס"מ של קוקוס טרי
כוסברה קצוצה
 
אופן ההכנה
 
– חותכים את הלחם לרבעים ופורסים את הרבעים על צלחת, מסדרים אותם יפה אחד ליד השני
– בוזקים על פיסות הלחם, את רוטב השום יוגורט, כפית צ'אט מסאלה, קטשופ וקמצוץ מלח ומניחים את הצלחת בצד
– חותכים את התפו"א לקוביות, קוצצים את הבצל והעגבניה ומערבבים יחד בקערה, מוסיפים גראם מסאלה, צ'אט מסאלה, מי קשיו (ההסבר יגיע, אל דאגה) וצ'ילי מתוק מערבבים היטב את הכל
– מפזרים באופן שווה על פיסות הלחם, את הסלט שהכנו ובוזקים מעל חופן של דבאייל, בוטנים וקשיו. חותכים את הקוקוס לפיסות דקות ומפזרים מעל ומסיימים עם הכוסברה הקצוצה
 
וזה הכל! כל מה שנשאר לעשות זה לקחת כמה שניות להתפעל מהיופי הזה שיצרתם בחמש דקות, לקחת פיסת מקל ארטיק (או כפית) ולהתחיל להתענג…
 
*לגבי מי הקשיו- צימוקים : מאוד פשוט, לוקחים חצי כוס מים ומרתיחים עם חופן צימוקים וחופן קשיו. נותנים למים לרתוח כמה דקות, מורידים מהאש ומצננים.
*רוטב שום יוגורט – 2 כפות יוגורט לשתייה, 3 שיני שום. טוחנים הכל היטב בבלנד עד שמתקבל מרקם נוזלי
 
בתמונה: שחף בנדרקר
 
למתכון למלאי כופתא של שחף
 
לעוד מתכונים של שחף, כנסו לדף שלו בפייסבוק!
 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *