Categories
ללא קטגוריה

המרכיב הסודי שלי

אורי מזרחי, נטע ארצי ולילך קושמרו יצרו את הסרט "המרכיב הסודי"- סרט שכולו הודו. הסרט התחיל בחיפוש אחר המרכיב הסודי באוכל ההודי והתפתח למקומות מרגשים. נטע ארזי הלכה לראות וחזרה עם טעם של עוד

תוך פחות מיממה אחרי הסרט "לאנץ' בוקס" מצאתי את עצמי בסינמטק תל אביב, צופה בסרט נוסף אשר עוסק בהודו- "המרכיב הסודי". זהו סרט דוקומנטרי, ישראלי, בו משתתפים נטע ארצי ואורי מזרחי, בעלי המסעדה "24 רופי" והצלמת לילך קושמרו. הסרט מציג שלושה סיפורים של אנשים אשר יוצאים להודו במטרה למצוא את המרכיב הסודי באוכל ההודי, חיפוש אשר הוביל אותם לחקור את המרכיב הסודי בנפש האדם. מסתבר שלרבים מאיתנו יש מרכיב סודי משותף, או אפילו כמה מרכיבים. אחד מהמרואיינים ההודיים בסרט הסביר את זה בדרך ציורית: "כאשר חותכים את הבשר, לא משנה מה הדת והגזע שלך, הדם של כולנו הוא באותו הצבע".

 

הסרט מתעד מסע מרגש, שמתחיל בשאלתה של לילך, הצלמת, שמבקרת לראשונה בהודו והיא: מה בעצם אנשים מוצאים בהודו? החוויה הראשונית שלה הייתה קשה ולדבריה: "מגעיל פה. המוני, מטונף, צפוף ומוזנח". לילך היא דמות מעניינת בסרט. היא שואלת שאלות שמלוות את רובנו בפעם הראשונה בהודו, מקום עם חוקים כל כך שונים מכל מה שאנחנו מכירים. אז נכון שלא כל אחד מתחבר להודו, אבל אין כמעט מישהו שלא מחפש בה תשובות, והסרט עוסק בחיפוש הקיומי: מה הוא המרכיב הסודי בחיי? כלומר- מהו הדבר המשמעותי ביותר בחיי? בסרט התקבלו תשובות שונות לשאלה הזאת, ביניהן: אהבה, מדיטציה, לחוות חוויות, אמונה ועוד. התשובה אינה מוחלטת, כיאה לטיבו וליופיו של המרכיב הסודי- הוא אינדיווידואלי.  גם נטע, אורי ולילך פותחים כל אחד בתורו את הלב, ולא מפחדים לגלות את הסודות העמוקים ביותר שלהם ולהסתכל לפצעים ישר בעיניים. נראה כי המסע הקצר בהודו מוביל את הגיבורים בסרט לפתוח את תעלות הנפש העמוקות ודרכן להתחבר לעצמם קצת יותר.

 

הגיבורים בסרט הם אורי, נטע ולילך. אורי ונטע הם חברים טובים והקימו יחד את המסעדה ההודית המצליחה "24 רופי", בתל אביב. שניהם היו כבר מספר פעמים בהודו והחליטו לנסוע פעם נוספת לחקור את המסתורין האופף אותה, יחד עם לילך. במהלך הסרט הם התקרבו אחד אל השני והכירו אחד את השני באופן שלא זכו להכיר לפני.

 

הסרט מציג חוויות רוחניות המזוהות עם הודו, ביניהן מפגש עם הגורו הידוע שרי שרי רווי שאנקר (שחסידיו טוענים כי "המרכיב הסודי" נמצא בגורו עצמו) וביקור באשראמים שונים. אחד השיאים בסרט מגיע במהלך הביקור ב"אשראם של אמה" במדינת קרלה. אמה זכתה לכינוי "האם המחבקת", היא מחבקת את אורחיה ונותנת להם את ברכתה. ל"אשראם של אמה" מגיעים אנשים מכל העולם. עשירים מן המעמד העליון לצד עניים וקטועי רגליים, וכולם עוברים תהליכים חשובים ועמוקים. מעניין לראות כיצד חלק נכבד מהאורחים מגיעים לאשראם עם התנגדות מסוימת שלאט לאט נמסה ונשברת, כפי שניתן לראות אצל לילך.

 

כתבה2.jpg

לילך ואורי. צילום:דרור שוסטק

 

 

כתבה 3.jpg

מחפשים את "המרכיב הסודי" אצל המקומיים. צילום: לילך קושמרו

 

הסרט מציג את המרכיב הסודי של הודו, זה שמייחד אותה מכל המדינות האחרות בעולם, וזה הנראה מבעד לקשיים ולעוני המשווע השורר בקרבה. הודו היא המדינה היחידה שמבינה שהנפש, על אף כל התהפוכות שלה ועל אף הצורך שלה לחוות ולטרוף את העולם, צריכה מידי פעם לנוח מהכול, והיא בהחלט מספקת לה את המנוחה הזו.

 

כתבה.jpg

הודו מספקת שלווה לנפש. צילום: דרור שוסטק

 

לילך, שבתחילת הסרט גילתה התנגדות להודו, הודתה בסופו שהיא כבר מתכננת את הטיול הבא שלה לשם. זה גרם לי להזדהות עימה. כמוני כמוה חווית ההודו שלי הייתה קצרה ואני מחכה להזדמנות שבה אחווה אותה שוב.

60 הדקות של הסרט העניקו לנו, שלוש חברות טובות, יוצאות הודו, אשר צפו בסרט ביחד- מסע מחודש אליה, מסע עוצמתי ומרגש.

מהסרט המשכנו אל המקום הכי קרוב להודו שיכולנו להגיע אליו, ה "24 רופי". רצינו גם אנחנו למצוא את המרכיב הסודי, אבל הבנו שהוא נמצא עמוק עמוק בתוכנו, ורק אם נהיה בשקט מוחלט נוכל לגלות אותו.

טריילר הסרט "המרכיב הסודי": 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *