Categories
ללא קטגוריה

“המרכיב הסודי” של הודו

נטע ואורי ממסעדת "24 רופי" יצאו למסע אמצע החיים בהודו, בחיפוש אחר "המרכיב הסודי" שבה. הם צירפו את הצלמת והמפיקה לילך קושמרו ואת יוצר הקולנוע דרור שוסטק, וחזרו עם סרט מרגש ומטלטל

אורי מזרחי ונטע ארצי, בעלי המסעדה ההודית 24 רופי בתל אביב, החליטו לחזור להודו למסע של אמצע החיים, בחיפוש אחר המרכיב "הסודי" בהודו, באוכל שבה, ובכלל. לנטע ואורי הצטרפו לילך קושמרו, צלמת סטילס, ודרור שוסטק, יוצר קולנוע, שתיעד את המסע בוידיאו.

בסרט המקסים שיצרו, "המרכיב הסודי", נותנים הארבעה להודו ולשאלת מהו בעצם המרכיב הסודי שבה, להוביל אותם למפגשים וחוויות שרק הודו יודעת לספק. הם עוברים חוויות אישיות ומשותפות מטלטלות ומרגשות, נפגשים עם גדולי המורים הרוחניים של הודו, מבקרים באשראם של אמה "המחבקת", ועוד ועוד… זהו סרט מסע שמתחיל כמסע חיפוש הקשור באוכל הודי, הופך לחיפוש אחר המרכיב הסודי בחיי כולנו, ועוקב אחר שלוש דמויות שיוצאות להרפתקה המפתיעה של חייהן. נפגשנו עם אורי ולילך לשיחה על הסרט, על הודו, ובכלל.

אורי ולילך בהודו. מסע מטלטל

"הרעיון הראשוני היה לכתוב ספר מתכונים של המסעדה", מספר אורי. "הספר היה אמור להיות שילוב של המתכונים שיש לנו במסעדה, עם מתכונים של אוכל רחוב. עלה רעיון ראשון של לטוס להודו ולצלם תמונות סטילס של אוכל רחוב, שזה משהו שתמיד עניין אותנו, ואז עלה רעיון נוסף של לקחת איתנו צלם וידיאו, לצלם קצת אוכל, ולהעלות סרטונים חדשים לערוץ היו-טיוב שלנו. דיברנו עם דרור, שהוא חבר טוב שלי, והצענו לו להצטרף למסע בתור צלם. דרור התחיל לשאול שאלות כמו 'על מה נעשה סרטונים? מה אנחנו מצפים?', ובסופו של דבר הוחלט שאם כבר נוסעים לחו"ל עם צלם ומפיקה, עדיף שכבר נעשה מזה סרט"….

נסעתם להודו עם תסריט? רעיון מגובש?

"בהתחלה לא היה ברור לנו מה נעשה עם הסרט, התוכנית הייתה לעשות סרט ולשים אותו ביו-טיוב כמעין סרט תדמית על הודו ועל המסעדה. רק אחרי שחזרנו מהודו עם כל החומרים, יצא דרור ביציאה שאולי נעשה מזה משהו יותר רציני – לא רק ליו-טיוב. עדיין לא ידענו בדיוק כמה הוא יצליח וכולי, ואני חושב שרק אחרי שהסרט הוקרן בפסטיבל לקולנוע רוחני הבנו מה יש לנו ביד".

מסעדה הודית. מראות, קולות, ריחות וטעמים (צילום: לילך קושמרו)

מה היו הרגעים הקשים ביותר במסע, ומה הטובים או המרגשים ביותר?

אורי: "הרגעים הקשים היו משותפים, כולנו לקחנו את הפרויקט ממש ברצינות ועבדנו קשה מאד בכדי לצלם כמה שיותר חומרים וליצור יחד כמה שיותר סיטואציות מעניינות. הדיסוננס בין הקצב של הודו והקצב שלנו היה זה שיצר את הקושי האמיתי, לכן דאגנו פעם בעשרה ימים בערך לקחת יום הפסקה מהצילומים ופשוט לנוח". 

איך הייתה הנסיעה הזו שונה מנסיעות קודמות שלכם להודו?

"אין מה להשוות את הנסיעה הזאת, שהייתה מכווננת לפרויקט הסרט, לשום נסיעה אחרת להודו. עם זאת, היה חשוב לנו לכל אורך הדרך להעביר דרך הסרט את החוויה האמיתית של הודו. הסלוגן שלנו לאורך הצילומים היה 'let India play with you'".

נטע ואורי בהודו. מסע באמצע החיים (צילום: לילך קושמרו)

לילך, איך את הצטרפת למסע?

"אני מעצבת גראפית, וכך נוצר הקשר ביני לבין נטע ואורי. המחשבה לעצב ולערוך ספר מתכונים עבור המסעדה הובילה אותנו למחשבה לצלם בהודו את התמונות לספר המתכונים. הרעיון התפתח מפגישה לפגישה, החלטנו לתעד את המסע, ומשם לזה כבר הפך לרעיון עצמו".

איך התרשמת מהודו בהתחלה?

"יצאנו למסע נרגשים ונכונים לצלם סרט, ומה שהוביל אותנו לכך זה אוכל הודי והמון סימני שאלה. סימן השאלה הגדול מכולם הוא 'המרכיב הסודי'… מה הוא אותו מרכיב סודי בהודו? באוכל ההודי? היה זה אך טבעי שנשאל את עצמנו מה הוא המרכיב הסודי גם בחיינו. מה שתפס אותי בהודו מיד בהתחלה היו המראות הקשים, הזוהמה והריח החריף של הצחנה. לא השתחררתי מזה כל כך מהר. לא השתחררתי גם ממראות העוני, וגם החום הכבד לא הוסיף. פשוט לא הצלחתי להבין מה מושך את כל הישראלים להודו".

לילך (משמאל) ונטע. סימני שאלה בהודו

באיזושהי נקודה במסע חל שינוי ברגשות הללו?

"במהלך המסע נפגשנו עם מורים רוחניים, וגם זה הרגיש לי מכור ולא אמיתי. אחד המקומות המעניינים שביקרנו בהם היה טירוונה מלאי. אומנם יש שם המון 'רוחניקים', אבל האנרגיה היא נעימה. שם חל שינוי והתחלתי להתאהב… מבחינתי, כל המסע היה מרגש מאוד. זה מסע מאוד אינטנסיבי, פגשנו המון אנשים, הקצב היה מהיר והכול היה חדש לי, לפעמים קצת מבהיל אבל בהחלט מרגש. כמה שמתכוננים למפגש עם הודו, כנראה שלא באמת מוכנים אליו בפעם הראשונה. המטוס נוחת, הדלת נפתחת, ומיד את מקבלת לפנים ריח חזק של נפטלין, שמתחלף בריחות אחרים ונוספים לו מראות חדשים. פתאום, בתוך כל המראות הלא נעימים, אפשר לראות מראות כמו הנשים היפות שצובעות את הרחוב בסארי שלהן, או המון אוכל ופירות, טקסים שצובעים את הרחובות, וכמובן השווקים היפים. זה לוקח זמן, אבל אז זה קורה".

לסיום, מהו לדעתכם ה"מרכיב הסודי"?

אורי: "אי אפשר לענות על השאלה הזאת במשפט אחד. אין תשובת קסם, אבל אני חושב לפעמים שזה קשור ליכולת שלנו להתגמש ולהשתנות בהתאם לנסיבות הקיימות. לכן אני נוטה להסכים עם אחד המורים, שאמר שהמרכיב הסודי הוא אתה – זה שקורא את השורות האלה".

הסרט "המרכיב הסודי" מציג בימים אלה בסינמטק ת"א.

קליק לדף הסרט ולזמני ההקרנות, ובינתיים, הנה טעימה קטנה. בתיאבון.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *