Categories
ללא קטגוריה

חדשות השבוע: הקש ששבר את מומבאי

מיוני עד ספטמבר גשמי מונסון ירדו על מומביי, העיר הגדולה ביותר בהודו. הגשמים סיפקו מרגוע והפוגה נחוצה מהחום הנוראי והשקו מעט את השדות. אך עם כל הטוב הזה, הגשמים הביאו עמם גם אורחים בלתי רצויים: טונות של אשפה אשר נשטפה לחופי העיר

כתבה: שי צ׳רני | עריכה: סיגל קריב

מערכת הניקוז הרעועה בעיר וגשמי המונסון מציפים את רחובות העיר באופן תדיר. כאשר מומביי מוצפת, מי הים שוטפים את הרחובות, אוספים עמם את כל אשפת העיר וגוררים אותה יחד איתם לים. לאחר מכן, מגיעה הגאות שמצפה את החופים בשמיכה עבה של אשפה – רובה המכריע אשפת פלסטיק.

ממשלת הודו החליטה כי "הגיעו מים עד נפש" והחליטה לנקוט צעדים על מנת לאסור או לפחות להפחית את השימוש המזיק והמזהם בפלסטיק.

 

מדובר בבעיה שלא ניתן להתעלם ממנה. אנשים שיוצאים לרוץ, דייגים, משפחות היוצאות לטיול משפחתי בסוף השבוע, כל אלה פוגשים את אשפת הפלסטיק, המכסה את גרגירי החול הזהובים של החוף על בסיס יומי ושבועי, וצריכים לפלס את דרכם בתוך שמיכת הזבל שמגיעה במקרים חמורים אף עד המותניים.

לפני כשלוש שנים, אפרוז שאה  – עורך דין אשר מתגורר ליד חוף וורסובה שבמומבאי, החליט לנקוט פעולה:

"התרבות של צריכה -שימוש- זריקה היא מסוכנת. למשל, קשיות פלסטיק, אף אחד לא צריך באמת קשיות מפלסטיק בחייו, הן יוצרות הרס בסביבה הימית", אומר עורך הדין שאה. ופתח במבצע ניקיון ממוקד אשר פורסם באופן מסיבי בפייסבוק וטוויטר.

"ביקרתי בשבוע שעבר בחוף ורסובה, וראיתי כ -50 מתנדבים שאספו פסולת בשעה 07:00 בבוקר ביום חול, בגשם. בין החפצים שהובאו ונלקחו מהחוף במשאיות זבל: בקבוקי סודה מפלסטיק, שקיות שבבים ריקות, סנדלים ישנים, שפופרות משחת שיניים, שקיות ניילון – וקשיות פלסטיק רבות. אתמול אספנו כ -5,000 קשיות פלסטיק וזה רק ממקטע של חצי קילומטר", אומר שאה.

 

 

באביב האחרון קבוצת הפעילים של שאה הצליחה לאסוף כל כך הרבה זבל מהחופים בצפון מומבאי שצבי הים שבו לחוף להטיל את ביציהם!

על מאמציו ותרומתו לאיכות הסביבה, שאה הוכר על ידי האו"ם כתורם מוביל ב-2016 לכדור הארץ.

בעוד מתנדבים רבים מנקים את חופיה של מומבאי, הרשויות החליטו לעקור את הבעיה משורשה ולטפל בה באופן ממוקד. המדינה ההודית Maharashtra שמומבאי היא בירתה, אסרה על השימוש באריזות פלסטיק ואף סכו"ם. מטרתה היא שכל הודו תחקה את מהלכיה ותחוקק חקיקה דומה עד שנת 2022. בעוד מדינות אחרות ברחבי בהודו וברחבי העולם אסרו על שימוש בקשיות פלסטיק חד פעמיות, האיסור של מהרשטרה מרחיק לכת. כחלק מהחקיקה, פרסמה הממשלה של מדינת מהרשטרה רשימה של מוצרי פלסטיק המותרים לשימוש, ביניהם בקבוקי פלסטיק לרפואה ויריעות נגד גשם. מאידך, השימוש בזרי פרחים מפלסטיק אשר לעיתים קרובות נהגו לעטר עמם את בתי המקדש ברחבי המדינה, נאסרו לשימוש.

 

לישראל יש שיעור חשוב ללמוד ממומבאי בדאגה לסביבה ובחשיבה על עתיד כדור הארץ והאנושות. ועד שתבוא החקיקה המיוחלת – וותרו על הקש. הוא סתם מקשה על כולנו.   

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *