Categories
ללא קטגוריה

טיול לנפאל – כל העובדות החשובות

מאמר זה יעסוק בטיול לנפאל , מדינה שהיא גן עדן אמיתי למטיילים מכל הסוגים. נפאל היא 'אחותה הקטנה' של הודו מהרבה בחינות. נפאל מזכירה את הודו בשפה, באוכל, בלבוש המסורתי ובמנטאליות. עם זאת מטיילים רבים מספרים כי נפאל משוחררת יותר, קלילה יותר, עדינה יותר עבור התייר המתחיל ונחשבת "הודו לייט". למרות העוני העצום, נפאל היא מדינה מפותחת ביותר הן מבחינה תיירותית והן מבחינת השירותים אותם היא מציעה לתייר. טיול לנפאל הוא חוויה מרתקת, אם יש לכם זמן לא מוגבל, או במידה וזמנכם קצר. חודש של טיול לנפאל יכול להיות בהחלט מספק ומקיף, אך זהירות, אתם עלולים להתמכר לקסם של המדינה הזאת! הנפאלים חביבים מאוד, מסבירי פנים, ותמיד ינסו לעזור לתייר בכל מצב.

 טיול לנפאל 

 
 
 
 
 
טיול לנפאל – כל העובדות החשובות
 
נפאל היא מדינת ההימאליה הקלאסית,  והמטיילים לנפאל שונים באופי מהמטיילים להודו – פחות חיפוש אחר מסע והרפתקה ארוכים או רוחניים, ויותר כוונה לטיול בטבע, בעיקר טרקים.  כאלו אגב יש לכל רמה, אם אתם מבוגרים  או צעירים, בכל דרגת קושי.  חשוב לדעת כי בנפאל ישנן שתי תקופות עיקריות אשר מומלץ לטייל בהן: האחת היא עונת הסתיו שבחודשים אוקטובר עד נובמבר והשנייה היא עונת האביב בין החודשים מרץ ואפריל. בתקופות אחרות, טיול בנפאל יקשה עליכם, כי תיתקלו במזג אויר קיצוני כמו קור עז או גשמי מונסון רבים.
 
טיול לנפאל – ערים מרכזיות- פוקרה וקטמנדו
 
המטיילים בנפאל נחלקים לשניים: אלו שחלמו על טיול בנפאל, לפעמים שנים, וזה עתה הגשימו את החלום ואלו שטיילו לפני כן בהודו, הסתיימה להם הויזה, והם מחפשים מקום להיפלט אליו כדי שיוכלו לחזור להודו. בין אם אתם מהסוג הראשון או מהסוג השני, אל תיתנו לעצמכם לפספס את נפאל. יש בה קסם רב, הרבה מעבר למסחריות שמטפטפת מכל פינה בערים מרכזיות כמו פוקרה וקטמנדו. אם אתם מחפשים חופשה מושלמת, פוקרה היא בדיוק המקום בשבילכם. טיול לנפאל לא יהיה מושלם בלי מעבר אחד לפחות בפוקרה. שם תמצאו הכול מהכול. שלווה מדהימה לצד חיי לילה, קניות בכל מקום שרק תגיעו אליו, אגמים קסומים והרים מושלגים ואוכל מכל הסוגים. בפוקרה ישנם מלונות חמודים להפליא במחירים מצחיקים כך שתוכלו להתפנק שם עד הסוף.
 
מעבר לכך, פוקרה היא מקום מוצא לחובבי הטרקים שביניכם. גם מקטמנדו וגם מפוקרה תוכלו לצאת לטרקים רבים, שתי הערים האלו עמוסות בסוכנויות נסיעות למכביר, חלקן בעלות ניסיון של שנים עם ישראלים, המפורסמת שבהן היא סוכנות ‘סוויסה’ הקיימת הן בקטמנדו והן בפוקרה. בסוכנות יסייעו לכם להיערך לכל סוג של פעילות שתחפצו בו. הסוכניות הן גם מקום מצויין למציאת שותפים לפעילויות, סוגיה שנרחיב עליה בהמשך.  קטמנדו נחשבת למקום רועש וצפוף אם כי מרתק,  ופוקרה למקום רגוע שבו נתקעים יותר.  זמן ממוצע לשהיה בערים אלו הוא שבוע למטיילים עם זמן, ומספר ימים למתכנני הטיולים הקצרים. המחירים בקטמנדו מעט יותר יקרים, ועל כן אם תוכלו עדיף להשאיר את הקניות לפוקרה. מה שכן מומלץ בקטמנדו הוא סיור באתריה המיוחדים- בכיכר דורבר המלכותית, במקדש הקופים שהינו אחד החשובים והבולטים בנפאל וגם בפאשופטינאת- מקדש בו נערכים טקסים שונים, ביניהם טקס שריפת הגופות המסורתי של ההינדים והנפאלים.
 
טיול לנפאל – איך לתכנן?
 
למטיילים אשר זמנם קצוב ומוגבל, מומלץ לדעת מראש איזה טרק הם רוצים לעשות ובהתאם לזה להגיע לעיר המתאימה לצורך הערכות. יש היוצאים לטרקים באופן עצמאי ויש הבוחרים לקחת מדריך או פורטר שמכיר את הדרך. פורטר הינו מקומי שתפקידו העיקרי לסחוב עבורכם את הציוד (חשוב לא להעמיס עליו יותר מידי). הפורטר מתמצא במסלול ויסייע לכם למצוא מקומות טובים ללינה ולאוכל. יש להיות ערניים- לפעמים הפורטר ייקח אתכם למקום שאולי לא ימצא חן בעיניכם, מהסיבה שהוא מקבל שם ארוחות חינם או שחברים שלו נמצאים שם. חשוב ביותר שהפורטר יהיה קשוב לצרכיכם. בסופו של דבר כדאי לו כי אתם אלו שנותנים לו את הטיפ שלו.
 
איזור לאטאנג. צילום:דותן ננר
 
שדות אורז מעל האגם בפוקרה. צילום: נטע ארזי
 
טיול לנפאל – ויזה
 
ויזה עבור טיול לנפאל היא הכרחית אך אין צורך להכינה מראש.  תמיד תקבלו אותה בכניסה למדינה,  בין אם נכנסתם בטיסה או בנסיעה. הוויזה לרוב תהיה לתקופה של חודש וחצי- חודשיים עם אפשרות להאריך את הוויזה בכל פעם שתרצו. בעניין הזה הנפאלים לא קשוחים כמו ההודים.
 
למי שמתכנן להגיע לטיול בנפאל מהודו ואל הודו בחזרה, יש לוודא שהוויזה שהוצאתם להודו היא בעלת אפשרות כניסה כפולה להודו, כאשר בין לבין תקפצו לביקור בנפאל, שהיא מדינה שכנה. ההודים מאפשרים זאת וזה נקרא אצלם neighbouring tourism.  מי שרק עובר בהודו בדרך לנפאל מבלי לטייל בהודו,  לא צריך להוציא ויזת תייר להודו כלל,  אלא ויזת מעבר הנקראת transit visa. שאר הפרטים במאמר על ויזות להודו באתר.
 
טיול לנפאל – חיסונים ואזהרות בריאותיות
 
טיול לנפאל דורש כמובן חיסונים לפני הנסיעה. גם אם אתם מתכננים טיול לנפאל לשבועיים בלבד- אל תקלו ראש בחיסונים. זו תהיה חוויה לא נעימה אם הטיול שלכם ישתבש בגלל שחטפתם טיפוס הבטן או משהו בסגנון. חיסוני חובה הם קדחת צהובה, דלקת כבד A, טיפוס הבטן, דלקת קרום המוח ודלקת מוח יפנית. חיסונים נוספים על פי המלצת המרפאה שתבקרו בה ולפי האזור בו אתם מתכוונים לטייל. לכל איזור יש את המחלות הנפוצות בו. ישאלו אתכם לפני טיול לנפאל באלו אזורים תטיילו , לכן אם אתם עשויים לבקר גם בהודו כדאי לעשות את החיסונים המתאימים גם להודו עוד לפני הנסיעה. במרפאת המטיילים יתנו לכם גם עלון ובו אזהרות בריאותיות. כדאי מאוד לקנות מטהרי מים לנסיעה- במהלך טרקים לא תמיד יהיה איפה לקנות מים מינרלים,ולפעמים המחיר יהיה כל כך יקר שלא תרצו לקנות אותם.
בנפאל תיתקלו בהרבה מטיילים ואף מקומיים שיסתובבו עם כיסוי פה- כדי לא לנשום את האוויר המזוהם. רוב המטיילים לא כל כך מקפידים ואין צורך בכך. לשמור על היגיינה ולא לשתות מים ישירות מן הברז- יספיק בהחלט.
 
נסיעה טיפוסית בנפאל. צילום:אריה מאיר
 
טיול לנפאל – כרטיס טיסה
 
כרטיס טיסה הוא אחת הסוגיות שיכולות לייקר את הטיול באופן משמעותי. לרוב, אם בחרתם בנוחות, שילמתם יותר, ולעיתים אף כפול. חברת אל על אינה מגיעה ישירות לנפאל אלא רק למומבאי, ואם חשוב לכם להתחיל טיול לנפאל עם טיסה של אל על תצטרכו לטוס בקונקשיין (טיסת המשך). ישנן לא מעט חברות אשר מטיסות בקונקשיין מהודו לנפאל. באופן כללי כדאי לעשות סקר שוק לפני שקונים כרטיס. מחיר הכרטיס תלוי בתאריך הנסיעה ובתאריך החזרה ואף במקום המושב. לעיתים המחיר שמשלמים על קניית כרטיס זול הוא המתנה של עשר שעות בשדה התעופה של אוזבקיסטן. עשו את השיקולים שלכם.
 
טיול לנפאל – ציוד
 
במידה והנכם מתכננים לצאת לטרק, בעיקר טרקים ארוכים דוגמת האנאפורנה, טיול לנפאל דורש לא מעט ציוד. מצד שני, במידה וחסר לכם ציוד ועליכם לקנות אותו- לא חייבים לקנות כל דבר מראש בארץ. מחירי הציוד בנפאל זולים מאוד וניתן להשיג שם הכול מהכול. בתחום הביגוד וההנעלה- מדובר אומנם בחיקויים אך איכותם טובה ומספקת. תוכלו להצטייד שם במעילי רוח, פליזים מצויינים, מקלות הליכה, נעלי טיפוס ועוד. כמובן שניתן גם להתמקח, אם זה נעשה בנימוס, זה גם מועיל.
 
הטרקים בנפאל נחלקים לשלושה סוגים. אם בחרתם ב-T house trekking  כמו האנאפורנה- ההיערכות תהיה נוחה למדי כיוון שהלינה בכל לילה תהיה בגסטהאוס מאובזר ובכל כפר יהיו מסעדות שיציעו לכם את המיטב. אם בחרתם לצאת לטרק במערב נפאל, לרוב תתארחו אצל משפחות נפאליות ותאכלו ארוחת ערב צנועה בתשלום סמלי. הסוג השלישי והאחרון- אשר דורש את ההיערכות הרבה יותר מבין השלושה הוא טרק באזור בו אין כפרים, ולכן הלינה נעשית בשטח ויש צורך בציוד מחנאות. סוג זה בדרך כלל מאפיין משפחות או קבוצות גדולות, שיוצאות עם ציוד מלא ,טבחים ואוהל. כל סוגי הטרקים חווייתיים מאוד, בחרו במה שמדבר אליכם והצטיידו בהתאם.
 
בוקר בגסטהאוס. ביצה ולחם טיבטי. צילום:נעמה בן- אבו
 
טיול לנפאל – שותפים
 
הגעתם לנפאל לבד? יצאתם עם שותפים מהארץ והעניינים לא הסתדרו? אל דאגה. נפאל היא מדינה ידידותית ביותר למטיילים לבד, נשים וגברים כאחד. הטאמל – איזור המטיילים בקטמנדו והלייק סייד בפוקרה, עמוסים כל שעות היום במטיילים, ובהם אינספור של מסעדות וסוכניות נסיעות מזמינות, בהן אפשר פשוט להשאיר שלט- יש הרבה שעושים את זה, ואף במהלך שוטטות או קניות יתכן כי תפגשו את השותף הבא שלכם. קרה הדבר ולא מצאתם שותף? אל תחששו מלצאת לבד עם פורטר- בדרך תפגשו המון מטיילים. אם תצאו לאנאפורנה- אחרי יומיים – שלושה כבר תכירו את כל המטיילים שהתחילו  את הטרק בזמן שלכם.
 
טיול לנפאל – קניות ואוכל
 
אוכל וקניות אלו שתיים מן ההנאות הגדולות ביותר שיהיו לכם במהלך טיול לנפאל.
האוכל מגוון מאוד וטעים. בערים עצמן ובמקרים מסוימים גם במהלך הטרק תהיה לכם אפשרות ליהנות גם מן המטבח המקומי וגם מאוכל מערבי.
מומלץ בהחלט לנסות מן האוכל המקומי – מלאי כופתה, דל באט, מומו (כיסונים טיבטייים ממולאים בבשר או בירקות), לחמים למיניהם ועוד. אוכל אף פעם לא חסר. גם כשתצאו לטרק בחמש בבוקר, ירדפו אחריכם ברחוב ילדים עם מגשים מדיפי ריח של קרואסון טרי.
 
חוויה נוספת שמזמן טיול לנפאל היא קניות. כמעט בכל זמן ובכל מקום תפגשו בסוחרים עמוסי מזכרות. לעיתים נשים טיבטיות מלאות חן יעצרו אתכם ויספרו לכם באופן קורע לב על חייהן הקשים בכפר וינסו למכור לכם תכשיטים במחיר מופרז. התמקחו או הישמרו.
פוקרה באופן כללי זולה יותר מקטמנדו. הבגדים בה יחסית מערביים ולכן כדאי להשאיר את הקניות לשם. חנויות ספרים יש בכל מקום. לפעמים אפשר להחליף שם ספרים בעברית.
נפוצות גם חנויות בהם מוכרים מוסיקה מקומית. זה כיף גדול לבוא ולהקשיב, גם אם לא קונים.
 
טיול לנפאל – קסמי המזרח- סיכום
 
טיול לנפאל ייתן לכם טעימה משמעותית של המזרח בהתגלמותו. המקדשים הבודהיסטים, החגים הרבים שמתקיימים בערים ובכפרים, ההינדים והטיבטים שמסתובבים בכל מקום.
נפאל היא מדינה שניחנה בעושר מדהים של משאבי הטבע אך בעוני עצום מנגד. לעיתים המראות בהם תיתקלו במהלך טיול לנפאל יהיו לא קלים , אך יש לזכור כי התרבות המזרחית שונה משלנו ולרוב האנשים השלימו עם אופי חייהם והם שמחים בחלקם. כבדו אותם, היו אדיבים אליהם גם אם לפעמים מעצבנים אתכם, זכרו שהתרבות במזרח שונה משלנו. אחרי שמכירים את נפאל קשה להסתפק בטיול אחד.
 
משתוללים בכפר. צילום:דותן ננר
 
כולם רוצים חיים פשוטים. צילום: נטע ארזי
 
כתיבה: נטע ארזי

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *