Categories
ללא קטגוריה

יום כיפור נוסח הודו

לא רק לנו יש יום מיוחד שהוא הזדמנות לטהר את הגוף ולכפר על חטאינו. מתברר שגם להודים יש יום כזה, הנחגג במהלך חודש יוני. עשינו קצת מחקר על 'יוגיני אקדשי'- יום הצום המקודש להודים, ולהלן התוצאות..

יוגיני אקדשי (Yogini Ekadashi) הוא אחת מההזדמנויות המיוחדות ביותר של ההודים לנקות את עצמם מחטאי העבר שלהם. יום זה הינו יום מכריע עבור אנשים הנמשכים בחיי היומיום לחומריות ומעוניינים להתפתח רוחנית. זהו יום שכולו צום והתבוננות פנימית, בצורתם המקודשת ביותר. יוגיני אקדשי מדגיש את חשיבות הצום והתועלות החיסוניות המופקות ממנו. 

האגדה על יוגיני אקדשי

האגדה מספרת על המלך קוברה (Kubera), שהיה גזבר האלים הראשי ועל המאמלי- הגנן של המלך, אשר נמשך מאוד לאשתו (של המלך), סווארופוואטי, בשל צבע עיניה המהפנט. מדי יום ביצע המאמלי את עבודתו- קטיף פרחים באגם מנסרוורה . יום אחד זנח את עבודתו לאחר שפיתח רגשות עמוקים לסווארופוואטי. המלך גילה שהמאמלי מתרשל בעבודתו ושלח את אחד משליחיו כדי לגלות את הסיבה לכך.

המאמלי נקרא להתייצב בפני קוברה, המלך. קוברה קילל אותו בצרעת וגזר עליו לעזוב את הארמון במהירות האפשרית. לאחר שעזב את מחוז אלאקפורי, מצא לו המאמלי מקום מוגן ביער. על אף החרפה שדבקה בו הוא מעולם לא הפסיק להודות ללורד שיווה. כאשר הגיע המאמלי במהלך מסעותיו הרוחניים לאיזור ההימלאיה, הוא פגש במרקדניה רישי. כששמע רישי את סיפורו העצוב של הגנן, הוא ייעץ לו להיעזר בצום ההתבוננות 'יוגיני אקדשי' על מנת לנקות את הקארמה הרעה שלו וחטאיו. המאמלי הודה לרישי, והחל להתפלל מידי יום לשיווה ואף התמיד בצום, אשר טיהר את חטאיו לחלוטין. כאשר חזר המאמלי לאלאקפורי, הוא שב לאישתו והם חיו באושר. אקדשי השמימי מתרשם מכל אלו אשר מתמידים בצום ובהתבוננות ביום המיועד לכך, ודואג לכך שחטאיהם יבוטלו.

 

אם כך, אלה שיתמידו בצום יוכלו לנקות את חטאיהם בהצלחה. הם יוכלו לנהל אורח חיים בריא ואפקטיבי יותר, תוך שחרור מבעיות העבר. הקשבה ליוגיני אקדשי מביאה את המאמינים להתבוננות על מעשיהם.

 

מקומיים מספרים

אוטם בהאטיה, מוכר בדוכן תכשיטים במקלוד גאנג׳ מספר: ״'יוגיני'- משמע מדיטציה, 'אלקדאשי'- משמע חג עבור האל. זהו יום בו לא אוכלים ולא שותים מהבוקר במשך 12 שעות אבל אין בעיה ללכת לעבוד. כלומר, זהו יום עסקים רגיל. הצום מתקיים כדי לחוות איזשהו חיבור עם האל- כשלא אוכלים ולא שותים אפשר להרגיש טוב יותר ולהסתכל יותר פנימה״.

 

תמונה 1 (1).JPG

צם מבוקר ועד ערב. בהאטיה בדוכן התכשיטים שלו

 

גובין ״רוקי״ טיילר מרג׳אסטן, פושקר: ״זהו יום צום בו בדרך כלל רק הנשים ההודיות צמות. הן צריכות להתפלל עבור הבעל, הילדים והמשפחה שיהיו להם חיים טובים. אומרים שהתפילה לא עובדת טוב אם אוכלים או שותים. האנרגיה באה מעצמה כשצמים, מתפללים עם הלב ואז לא מרגישים את הרעב. הצום מתחיל בזריחה – ומסתיים בשקיעה. מי שממש רעב אוכל בערב , אבל עדיף לא לאכול בלילה. המשפחה שלי לא אוכלת בלילה אלא רק בבוקר למחרת".

רוקי ממשיך ומסביר על משמעות השם "אקדאשי": "זה בעצם היום ה-11 של החודש ('אק'-אחד בהינדי+ 'דאס'- עשר בהינדי), לא חוגגים לפי לוח השנה הלועזי אלא לפי הירח- זהו החישוב שההודים עושים כדי להגיע לארבעה ימים לפני הירח המלא. למה דווקא ארבעה ימים קודם? לא הצלחנו להבין, אבל זו המסורת. אצל המאמינים האדוקים מתקיים יום הצום הזה מדי חודש!".

 

תמונה 3.JPG

"רוקי" במתפרה

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *