Categories
ללא קטגוריה

יפו פינת רג’אסטן

עד גיל 21 הספיק יונתן להתאהב במוזיקה הודית, לשיר בשפות שונות, להקים פרויקטים מוזיקליים, לנגן ברג'אסטן ולהקליט אלבום. עכשיו, כשהסינגל הראשון מתוך אלבום הבכורה שלו מחלחל אל הרדיו, תפסנו אותו לשיחה קצרה מלב אל לב על מוזיקה, השראה, יצירה אישית ו... איך לא, הודו

כתבה – נופר להב

בדירת השותפים של יונתן ביטון, ביפו, גילינו מוזיקאי צעיר ומוכשר. ביטון בן 21, גדל בגבעת שמואל ובעת שיחרורו מצה"ל (ממש עכשיו) פרש כנף אל עבר חיים עצמאיים. 
כילד הוא גדל על מוזיקה עיראקית ששמע בבית של סבתא, "תמיד בטלוויזיה היו מציגים קונצרטים והופעות של מוזיקה ערבית אתנית, ואני נמשכתי אל הכלים המיוחדים ואל הצלילים", הוא מספר. 
כשגדל נחשף אל המוזיקאי הישראלי, שי בן צור שחי בהודו, והרגיש שהמוזיקה שלו כובשת ומדברת שפה שהוא רוצה ללמוד. במקביל, גילה את המוזיקה של ראווי שנקר, מאסטר הודי בנגינה על סיטאר, שהשפיע רבות על הביטלס עד כדי כך שג'ורג האריסון הפיק לו אלבום בשםChants of India.

 

מתוך הופעה. צילמה- גל ברנס סברדלוב

"אני עושה מוזיקה ישראלית בעברית, אך היא קרוס ז׳אנרית – משלבת סגנונות אחרים שקשורים להשפעות חזקות עליי – R&B, פולק ומוזיקת עולם.
כילד למדתי לנגן על פסנתר, אבל יש לי חיבה למוזיקה אתנית ולכלים אתניים, ואני משלב אותם בהקלטות ובהופעות, כמו עוד וחליל בנסורי שהוא חליל הודי. אל כלי נגינה הודים נחשפתי לראשונה דרך שי בן צור, שעושה מוזיקה הודית נהדרת, ואפילו הגעתי אליו הביתה להופעה אינטימית בסלון ולארוחת ערב הודית מדהימה שסג'ידה אישתו הכינה. 
אני בעצמי מנגן על הרמוניום, שהוא אקורדיון הודי, וגם הקלטתי עליו לפרויקט מוזיקלי שלי בשם Jon, שהוא הרכב של מוזיקאים ישראלים שיוצרים מוזיקה באנגלית".

 

 

לפני שהשתחרר יונתן משירות בלהקה צבאית, הוא הספיק לטייל בהודו.

"הצטרפתי לקבוצת פולקלור ישראלית בתור מלווה מוזיקלי. טיילנו בעיקר ברג׳אסטן, כל יום עברנו עיר, ויצא לי להתקל ולנגן עם המון מוזיקאים בדרך. ניגנתי עם נגנים הודים, נגנים אירופאים וישראלים, ונחשפתי לאיחוד שאין כמותו. איפה תמצאו כנרת גרמניה, קמנצ׳יסט ישראלי ונגן סיטאר מנגנים ביחד?
בהודו גיליתי סוגי תופים שלא הכרתי בעבר, והעובדה שניתנה לי ההזדמנות להיחשף לכל השפע המוזיקלי הזה בהחלט ריגשה אותי.  המקצבים ההודיים דיברו אליי, וערבי ג'אם עם נגנים הודים הם חוויה שפתחה אותי לעולם חדש".

מתופף בפושקר

 

עד כמה המוזיקה ההודית שונה ממוזיקה מערבית?

"המקצבים ההודיים שונים בתכלית ממקצבים מערביים, ולא הצלחתי לעקוב בקלות בחלק מהניגונים.
באחד מהשיטוטים שלי ראיתי קבצן שיושב עם הרמוניום ותוף ועליתי בטבעיות על ההרמוניום כדי לנגן איתו. חשבתי לתומי, שהקבצן יתלהב מהעובדה שאני יודע לנגן. הוא התחיל לתופף מקצב מעגלי מהפנט, ואני פשוט הלכתי לאיבוד – לא הצלחתי לעקוב אחריו. המקרה הזה הדליק והצית אצלי את התיאבון, והבנתי שאני רוצה לחזור להודו לתקופה לא קצרה על מנת לחבור למאסטר הודי וללמוד ממנו עוד הרבה על מוזיקה הודית, מקצבים, כלים וסגנון שרק גורמים לדמיון לעוף".

 

"מכל מלמדיי השכלתי". בפושקר

מלבד ההרכב המוזיקלי שיונתן חבר בו, הוא מקפיד גם על יצירה אישית ועצמאית. כבחור שכותב, מלחין, מנגן, מעבד ומפיק בעצמו את המוזיקה שלו, הוא נתקל בקשיים לא פעם. "לא תמיד קל לחשוף את הלב בעברית, אבל אני חושב שאני מצליח לגעת בנקודות המהותיות של חיי ושל מוזיקה בכלל," הוא מספר. יונתן עובד כעת על אלבום סולו ראשון ואף שיחרר סינגל בשם "נוף חדש" לרדיו.

 

איך התגובות לסינגל החדש?

"התגובות חיובית. "נוף חדש" הוא שיר קליל וקליט, נהנתי ליצור אותו, זה מפחיד ומרגש לצאת כיוצר יחיד, אבל אני לומד בכל יום מחדש.
אלבום הבכורה שמוקלט ממש בימים אלו מכיל שירים ישראליים בעברית שמשלבים את סגנונות המוסיקה שהשפיעו וממשיכים להשפיע עליי ועל היצירה- ממוסיקה קלאסית, למוסיקה אתנית ו- R&B. האלבום יכלול שירים שמעבירים מחשבות על העולם החדש ושירים מהנקודות הכי אישיות בלב".

 

צילמה: נוי ארקובי

חוץ ממוזיקה נהדרת ומילים שנכנסות אל הלב, חמוש ביטון ברצון להתקדם וללמוד, ליצור ולהתפתח, צניעות וחיוך גדול. עם כישרון כל-כך גדול ורצון טוב, ממש כמו שהוא שר ב"נוף חדש"- "העתיד כולו כבר כאן".

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *