Categories
ללא קטגוריה

כמה מילים על איורוודה

שיטת הריפוי ההודית "איורוודה" מלמדת אותנו כיצד לנהל אורח חיים בריא באמצעים טבעיים בלבד. ד"ר סוורופ ורמה, המנהל של "שרי איורוודה ויוגה סנטר", מסביר לנו איך עושים את זה 

כתיבה: טל אהרוני

ד"ר סוורופ ורמה (Dr. Swaroop Verma) מנהל את "שרי איורוודה ויוגה סנטר" בישוב מתן בשרון. הוא נולד וגדל בצפון הודו במשפחה מסורתית של יוגים ומרפאים איורוודים. מילדותו הוכנס בסוד האיורוודה, היוגה והטנטרה על ידי סבו והחל לעבוד בקליניקה המשפחתית כבר בגיל צעיר. ד"ר ורמה מספר לנו על שיטת הטיפול הייחודית שנקראת איורוודה.

 

ד"ר סוורופ ורמה במרכז שרי איורוודה ויוגה סנטר

 

מה זה איורוודה?

איורוודה היא שיטת ריפוי טבעית, הוליסטית ומדעית מהעתיקות על פני האדמה. הידע העצום הקשור לשיטת טיפול זו התקבל בהודו לפני אלפי שנים על ידי ה"רישים" (רואי התבונה) אשר עסקו במדיטציות עמוקות. כיום אנו עדים לשפע של עדויות היסטוריות המתארות תהליכי מניעה וריפוי של מחלות בשיטת האיורוודה. ידע עצום זה הועבר במהלך אלפי שנים כתורה שבעל פה מדור לדור, ממורה לתלמיד, בצורת שירה ופולקלור. בזמננו אנו אמנות הריפוי המסורתית הזו עדיין נגישה ומובאת דרך טקסטים קלאסיים שונים הכתובים בסנסקריט. המילה איורוודה מורכבת משתי הברות שורש בסנסקריט: איור = חיים, וודה = מדע, ומשמעותה "מדע החיים".

 

"המילה איורוודה מורכבת משתי הברות שורש בסנסקריט: איור = חיים, וודה = מדע" (תמונה מתוך "ויקיפדיה")

 

מדוע צריך את האיורוודה?

שיטת האיורוודה מסבירה כיצד לקיים אורח חיים השומר על בריאות, חיזוק מערכת חיסונית פסיכו-פיזית, מניעה וריפוי מחלות, אריכות חיים בשמחה ובבריאות מלאה. האיורוודה הינה מערכת ריפוי טבעית והוליסטית המסבירה כיצד המקרוקוסמוס (היקום) משקף את המיקרוקוסמוס (כל היצורים החיים) ובאיזה אופנים הם משפיעים ומקרינים אחד על השני. ההתייחסות לאדם היא כמכלול של גוף- נפש – תודעה, וקיים הסבר מדעי ומפורט על כך שמחלה בהגדרתה הינה תוצאה של דיסהרמוניה (חוסר איזון) ואילו בריאות היא תוצאה של איזון והרמוניה בין כל אלה. האיורוודה מסבירה לנו על האופן בו נוצרת דיסהרמוניה וכיצד להשיב את האיזון שהופר. בכדי לשמור על איזון ובריאות משתמשת האיורוודה בשיטות טבעיות כגון תזונה, אורח חיים בריא, צמחי מרפא, שמנים ארומטיים, עיסוי בשמנים וכמו כן בשיטות פסיכולוגיות או רוחניות כמו ריפוי באבנים, ריפוי דרך צלילים ראשוניים, יוגה, תרגולי נשימה (פראנהיאמה) ומדיטציה.

 

שימוש בשמנים ארומטיים. (קרדיט תמונה: Adams Homestay Cochin)

 

האיורוודה מסייעת בריפוי מחלות כרוניות וכאלו הנחשבות לחשוכות מרפא, כגון: אסטמה, ברונכיט, אלרגיות, בעיות עור, השמנה, סכרת, עייפות כרונית, לחץ, מתח וחרדות, בעיות זיכרון, מחלות פרקים, אינסומניה, בעיות מיניות, אימפוטנציה, עקרות, הפלות טבעיות ועוד. שיטת האיורוודה משתלבת בהצלחה עם רפואה קונבנציונאלית כתראפיה משלימה, ומצליחה במקרים רבים בהם הרפואה הקונבנציונלית אינה נותנת מענה.

 

הקשר בין הגוף והנפש

תורת האיורוודה מפרטת כיצד מחשבות ורגשות משפיעים ישירות על הפיזיולוגיה של האדם וכיצד איכויות ורמות שונות של אנרגיה במערכות ובאיברים הפנימיים בגוף משפיעות ומשנות את מצב התודעה וחוויות הנפש. רפואת גוף-נפש זו מסבירה ומפרטת את הקשר בין כל המערכות ומציעה דרכים טבעיות לטפל בהן באמצעות ידע פשוט ושימושי לכל אדם וכן ידע קליני מפורט לרופאים, מרפאים ומטפלים מקצועיים.

 

מחשבות ורגשות משפיעות ישירות על הפיזיולוגיה. (קרדיט תמונה: Hari Prasad Nadig)

 

הקשר בין איורוודה, יוגה וטנטרה

שלושת הענפים, איורוודה, יוגה וטנטרה הינם מערכת שלמה התורמת להתפתחות האדם ומסייעת לו לשפר את כל מימדי הקיום שלו. האיורוודה הינה האספקט הריפויי של טנטרה ויוגה, וטנטרה ויוגה הינם האספקטים הרוחניים של האיורוודה, שלושת גופי הידע הללו משלימים אחד השני. היוגה היא הרבה מעבר לתרגול פיזי, היא מסייעת להרחיב את תודעת ה"אני" המצומצמת, הצרה, האנוכית – לתודעה רחבה ועמוקה. טנטרה מעניקה לנו מגוון טכניקות מעשיות של מדיטציה להתמרת התודעה, לשינוי תפישות מוטעות ושליליות. ידע זה הוא הרבה מעבר לתרגולים מיניים כפי שנהוג לחשוב במערב וזהו חלק קטן מתוך הידע הנרחב שבטנטרה. תרגולים טנטריים כוללים תראפיות הפועלות על החושים כגון: צליל, מנטרה, צבע, ארומה, סוגים שונים של הפעלה גופנית ומדיטציות. תרגולים יוגיים וטנטריים מצריכים גוף ותודעה בריאים והאיורוודה מספקת את הכלים הדרושים בשביל להגיע למטרה זו של תרגול יוגה וטנטרה.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *