Categories
ללא קטגוריה

כשהאוורסט פוגש את ים המלח

בנפאל נמצאת הנקודה הגבוהה ביותר בעולם אליה רבים שואפים להעפיל ורק מעטים מצליחים והינה פסגת הר האוורסט, אשר גובהה 8,848 מטרים. באותה היבשת, מרחק של כעשר שעות טיסה נמצאת ישראל, שבה הנקודה הנמוכה ביותר בעולם, ים המלח , אשר גובהה המרשים לכל הדעות שגובהה 422- מטרים. תיירים רבים המשתאים מייחודו של המקום וסגולותיו הרפואיות והרוחניות ומגיעים לצוף בים המלח מידי שנה

אלו מכם שטיילו בנפאל ודאי זוכרים ממנה את הנוף עוצר הנשימה ואף את הגבהים עוצרי הנשימה (ומדלדלי החמצן). מדינת נפאל היא אחת מן המדינות היפות בעולם, היא קטנה יחסית בשטחה, אך עשירה באוצרות טבע ביניהן נהרות רבים ושוצפים, הרים מושלגים וקרחונים , אגמים ויערות.

 
מעבר לכל אלו, בנפאל נמצאת הנקודה הגבוהה ביותר בעולם אליה רבים שואפים להעפיל ורק מעטים מצליחים והינה פסגת הר האוורסט, אשר גובהה 8,848 מטרים. באותה היבשת, מרחק של כעשר שעות טיסה נמצאת ישראל, שבה הנקודה הנמוכה ביותר בעולם, ים המלח , אשר גובהה המרשים לכל הדעות שגובהה 422- מטרים. תיירים רבים המשתאים מייחודו של המקום וסגולותיו הרפואיות והרוחניות ומגיעים לצוף בים המלח מידי שנה.
 
 
על אף הפרשי גבהים אלו, בין ישראל לנפאל קיימים יחסי ידידות המגשרים על הפרשי הגבהים ביניהן. רבים מכם ודאי יופתעו לגלות כי קיימת בארץ שגרירות של נפאל היושבת בתל אביב , ולמעשה עד לאחרונה לא היה בארץ שגריר מנפאל אלא נציגות בלבד. השגרירות נותנת מענה על כל הנושאים הקשורים ליחסי ישראל ונפאל, והן לכל מה שקשור בתיירות, התנדבות בנפאל , עובדים מנפאל ועוד. לישראל מגיעים סטודנטים מנפאל על מנת לעבוד, במסגרת תוכניות מגוונות אשר מפעילות שגרירות נפאל בישראל, ואחותה, השגרירות הישראלית בנפאל.
 
לישראל ולנפאל יחסים דיפלומטיים מלאים כבר משנת 1960, מימי כהונתו של ראש הממשלה דוד בן גוריון , וראש הממשלה הנפאלי BP KOIRALA.
ראוי לציין כי מדינת נפאל הייתה מן המדינות הראשונות ביבשת אסיה אשר כוננו יחסים עם ישראל , ותמכה בהקמתה של מדינת ישראל ב-1948.
בהמשך, ידידתנו נפאל הייתה מן המדינות הבודדות שלא תמכו בשנת 1975 בהחלטה של האו"ם אשר הישוותה בין הציונות לגזענות (ובוטלה על ידי האו"ם לאחרי שני עשורים).
 
כדי להבין את חשיבות היחסים שלנו עם נפאל הסביר לנו השגריר בנפאל, חנן גודר כי נפאל הינה מדינה קטנה בגודלה (אף כי באוכלוסייה היא גדולה פי שבעה ממדינת ישראל) , הנמצאת בין שתי מעצמות הענק הודו וסין , ונלחמת במשך שנים על מעמדה ועצמאותה, ומכאן באה הערכתה הרבה לישראל, אשר מידי יום נאבקת על מעמדה וקיומה במובלעת של המזרח התיכון.
 
 
 
שגריר נפאל בישראל                 שגריר ישראל בנפאל
מר פרלד קומאר פרסאי                         מר חנן גודר
 
מכאן נוצר וצמח לאורך השנים בין שתי המדינות קשר מיוחד הכולל יחסי עבודה וידידות אשר באו לידי ביטוי לאורך השנים בתחומי המסחר, התיירות , החקלאות , הרפואה והתרבות. ישראל מידי שנה מעסיקה עובדים רבים מנפאל, ונפאל נותנת את שעריה לאלפי מטיילים מישראל מידי שנה.
 
לאחרונה יחסי הידידות הקרובים אף באו לידי ביטוי בהשקת בול משותף המציג את שני האתרים המפורסמים יחדיו. הנפקת הבול אירעה ממש בימים אלו , בתאריך ה-4.9.12 כאשר במקביל התקיימו 2 טקסים חגיגיים: אחד בקטמנדו ואחד בירושלים.
 
דגלי ישראל ונפאל זה לצד זה בטקס בירושלים
 
בטקס במשרד החוץ בירושלים נכחו סגן שר החוץ דני איילון, שגריר נפאל (החדש בישראל) פרלד קומאר פרסאי וסגנו ראמש פרסד קאנאל וגורמים נוספים הקשורים לשיתוף הפעולה של ישראל ונפאל. הטקס כלל נאומים וברכות, וחשיפה של הבול החדש בגרסתו הישראלית ובגרסתו הנפאלית. סגן שר החוץ דני איילון בנאומו הדגיש כי הן לישראל והן לנפאל היסטוריה רבת שנים ומסורת אדוקה ובאופן סימבולי שתי המדינות הקטנות האלו מחזיקות בשני פלאי טבע גיאוגרפיים- הגבוה ביותר והנמוך ביותר. המרחק הרב שנוצר כשמחברים את המרחקים בין האוורסט לים המלח ,הוסיף איילון, מסמל את מגוון האפשרויות והערכים ששתי המדינות חולקות בשיתוף הפעולה ביניהן.
שגריר נפאל בישראל פרלד קומאר פרסאי ציין בנאומו כי לישראל ולנפאל היסטוריה משותפת של הבנה הדדית ואירוע השקת הבול המשותף הינו הזדמנות מיוחדת להודות על היחסים בין נפאל לישראל.
 

סגן שר החוץ דני איילון והשגריר הנפאלי בתל אביב
 
במקביל, התקיים טקס זהה גם בעיר הבירה של נפאל, קטמנדו ובו נכח שגרירנו הישראלי בנפאל, חנן גודר ושר התקשורת הנפאלי. בטקס הוקרנו סרטונים על ים המלח והאוורסט, ומטפס אוורסט ותיק הגיע לחלוק עם הנוכחים בטקס את חוויותיו.
 

מתרשמים מפלאי ים המלח בטקס בנפאל
 

חשיפת הבול בקטמנדו – שר התקשורת הנפאלי ושגריר ישראל בנפאל
 
הבול החדש הינו דוגמא נוספת לשותפות והידידות הארוכה שבין שתי המדינות, ובודאי יתרום גם לתיירות בין המדינות.
נקווה שהבול המשותף יפלס דרך לשיתופי פעולה נוספים בין ישראל לנפאל.
שוויו של הבול אגב בישראל 5 שקלים חדשים ובנפאל 35 רופי.
 
Photo
כתבה על השקת הבול מן העיתונות בנפאל
 
 
כתיבה: נטע ארזי

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *