Categories
ללא קטגוריה

לחמים בהודו: הרשימה המפורטת

צ'אפטי, נאן, דוסה, פרנטה... מרוב בצק לא רואים את הצלחת! ההודים מתים על פחמימות וכדי שלא תתבלבלו בין הלחמים השונים, מיקדנו אתכם על הרשימה שצריך להכיר

השמות משתנים מצפון לדרום, חלקם מטוגנים וחלקם אפויים אבל כולם טעימים ומהווים מרכיב עיקרי במטבח ההודי. על מנת להתמצא באוכל המקומי ולדעת עם מה להתחיל את הבוקר, את הצהריים, את הערב או בכלל את המסע- אתם מוזמנים לשנן את הרשימה הבאה:

צ'אפטי/ רוטי- כנראה הלחם ההודי המוכר ביותר. את הצ'פאטי אוכלים בכל הודו למרות שבמקומות מסויימים הוא נקרא "רוטי". מכינים אותו במחבת פשוטה והוא עשוי מבצק ללא שמרים וללא התפחה, דומה מאוד לפיתה בדואית קטנה. לרוב הצ'פאטי משמש כתוספת לתבשילים הודים סמיכים במקום אורז, למרות שהולך מצוין גם עם שוקולד נוטלה!

 

צ'פאטי/ רוטי- בצק פשוט ללא שמרים וללא התפחה

 

פרנטה-  צ'פאטי משודרג שמזכיר קצת מלאווח. את הפרנטה אוכלים בכל הודו אך בדרום הודו עשוי להיקרא גם 'פרוטה'. הוא עשוי שכבות של בצק ללא שמרים הדומה לבצק עלים, ומכיל קצת שמן או גהי (חמאה מזוקקת). הוא מטוגן ולעיתים גם ממולא בירקות. הסוג המוכר ביותר הוא 'אלו פרנטה' – פרנטה ממולאת בתפוחי אדמה, אותו לרוב אוכלים כארוחת בוקר.

מתכון ל'אלו פרנטה'

 

פרנטה- סוג של צ'פאטי מטוגן עשוי שכבות

 

נאן- לחם עשוי בצק שמרים, עשוי בתנור 'טנדורי' (לא כמו צ'פאטי שמכינים במחבת) ונאכל בכל הודו. הנאן גדול ומשביע יותר מצ'פאטי וניתן להזמינו במסעדות כתוספת למנה או כמנה ראשונה. הוא יכול להגיע עם גבינה, שום או ירקות שונים, בהתאם למוזת טבח המסעדה. 

 

 נאן- לחם אפוי מבצק שמרים

 

פורי- סוג של צ'אפטי מטוגן בשמן עמוק המתנפח כמו פיתה והופך לפריך. הפורי נאכל לרוב בארוחת הבוקר ומנגבים איתו תבשיל עדשים/ חומוס או קארי אחר. אולי תזהו את הפורי מדוכני הרחוב הקטנים המוכרים 'פאני פורי'- פורי קטנים אותם ממלאים בקצת ירקות ושופכים אליהם רטבים מימיים (פאני בהינדי פירושו 'מים').

 

פורי- סוג של צ'פאטי מטוגן בשמן עמוק

 

פאפאד- מעין קרקר דק עגול העשוי מבצק מקמח תירס/ חומוס / עדשים / אורז / תפוחי אדמה מטוגן. הבצק מתובל בכמון / פלפל ותבלינים אחרים ועשוי להיות חריף או בעל טעם מעט מוזר לחיכנו המערבי. הפאפאד נאכל ברחבי הודו.

 

פאפאד- מעין קרקר דק, עגול מטוגן ומתובל

 

דוסה- מאכל דרום הודי נפוץ ואהוב. מעין קרפ גדול ופריך שמכינים על ידי השרייה וטחינה של תערובת אורז עם מעט עדשים שחורות, נשמע מוזר אבל טעים מאוד! מכינים אותו כמו קרפ צרפתי, על מחבת ענקית ומשומנת מעט, ואפשר למלא אותו בירקות. בדרום הודו קיימים דוכני דוסה המצהירים שיש להם 100 סוגי דוסה שונים! מסאלה דוסה הוא הדוסה הנפוץ ביותר, הוא מגיע מקופל עם תבשיל תפוחי אדמה מתובל בפנים. הדוסה יגיע אליכם עם שתי תוספות: "צ'טני"-מתבל טעים עשוי תבלינים וירקות/פירות, ו"סמבר" שהוא קארי ירקות דליל. 

 

דוסה- קרפ דרום הודי פריך עם רטבים שונים

 

אידלי- מאכל דרום הודי אותו אוכלים בד"כ לארוחת בוקר. האידלי הוא מעין עוגה קטנה ורכה העשויה אורז ומעט עדשים שחורות (כמו דוסה) שהושרו במים, נטחנו ועורבבו. הם תוססים ביחד בלילה ונוצר סוג של בצק דליל. ההבדל העיקרי מהדוסה הוא שהאידלי מאודה בתוך תבניות מיוחדות ולא מטוגן. אוכלים אותו עם תבשילים שונים ורטבים (המרקם שלו קצת כמו ספוג).

 

אידלי- מעין עוגות אורז קטנות וספוגיות, הנאכלות בדרום הודו

 

אוטאפאם- מאכל דרום הודי. סוג של דוסה שיותר דומה לפנקייק עבה עם תוספות, לפעמים קוראים לזה פיצה הודית. הרכב הבצק מעט שונה מזה של דוסה ואידלי ומוסיפים לו ירקות כמו בצל, עגבניה, קוקוס, פלפל חריף וכו' שמטגנים במחבת. 

 

אוטאפאם- סוג של פיצה הודית

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *