Categories
ללא קטגוריה

לטוס להודו כדי להבין: מהו המרכיב הסודי?

איך סרט דוקומנטרי ועצמאי על הודו, מצליח לגרום לאלפי צופים וצופות להגיע כבר שבע שנים ברציפות לסנימטק תל-אביב? הסרט "המרכיב הסודי", בן שישים וחמש דקות בלבד, הוא כמו הפינות הנסתרות בהודו שכיף לגלות "במקרה", או שפגשת מישהו ממש מיוחד שמספר לך עליהן בהתלהבות. ״אולי משהו שם, בחיבור הזה בין האנושיות והרוחניות, בין המסע הפנימי לחיצוני, בין מזרח למערב, בין ציפיות למציאות, בין מי שהיינו למי שנהיה... אולי שם, מסתתר לו המרכיב הסודי האמיתי. באוכל ובחיים"

כתיבה: אלעזר בן לולו | עריכה: סיגל קריב

סרט הדוקו 'המרכיב הסודי', בבימויו של דרור שוסטק, השתתף בשבע השנים האחרונות בחמישה-עשר פסטיבלי סרטים ברחבי העולם, זכה בפרסים, מוקרן כבר שבע שנים ברציפות בסינמטק תל אביב ונגע בעשרות אלפי צופים, וכל זאת מתחת לפני השטח, מפה לאוזן, מלב ללב. כמו המקומות האלה בהודו, הסודיים.

'המרכיב הסודי', יצא לאקרנים בשנת 2013, אך נולד מרעיון ליצור ספר מתכונים של מסעדת ״24 רופי״ הותיקה בתל אביב. אורי מזרחי ונטע ארצי, מקימי המקום, נפגשו עם לילך קושמרו, מעצבת גראפית וצלמת, ששמחה להצעת הפרויקט ומיד שאלה אם יש להם תמונות טובות של האוכל. חיוך נזרק לאוויר ואיתו האמירה "בואו נסע להודו ונצלם שם אוכל" חיוך נוסף אמר "ונעשה מזה סרט". כולם צחקו בביטול והמשיכו לדרכם.

 


״נעשה מזה סרט״ לילך קושמרו ונטע ארצי

כמה ימים אחר כך, זרע ה'בדיחה' נבט בליבו של אורי ששיתף את חברו דרור שוסטק, במאי ועורך סרטים דוקומנטריים, שנדלק על האופציה של נסיעה להודו סתם כך באמצע החיים, עם מצלמה ביד ותסריט פתוח לחלוטין. תוך שלושה שבועות הם מצאו את עצמם עם כרטיסי טיסה ביד, מצלמה ביתית, יעד ראשון בלבד והרבה אהבה וכבוד להודו, לאנשיה, לאוכל שלה, ולהרפתקאות שהיא מביאה. השאלה שהוחלט שתוביל את המסע היתה – מהו המרכיב הסודי, באוכל ובחיים?

 

 

"כדי לענות על שאלת המרכיב הסודי, זה שהופך תבשיל טוב למדהים, וזה ששזור עמוק במהות החיים, מצאנו את עצמנו שואלים אנשים בשווקי תבלינים, זקנים ברחוב ומטיילים צעירים, אכלנו במסעדות רחוב ומסעדות גורמה, פגשנו את גדולי המורים הרוחניים, ביניהם את "אמה המחבקת" שסוחפת אחריה מיליוני תלמידים ברחבי העולם ואת "שרי שרי רווי שנקר" שהיה מועמד לפרס נובל לשלום", מספרת נטע. "הצגנו בפני כולם, ובעיקר בפני עצמנו, את שאלת המרכיב הסודי של החיים. התשובות המגוונות הפתיעו וריגשו אותנו ורק גרמו לנו להמשיך לחפש ולשאול. המסע הזה הפך, כמו שהודו יודעת לעשות לך, לרכבת הרים רגשית שלקחה כל אחד מהנוסעים בה למקומות הכי אינטימיים בתוכם. העלילה סובבת סביב שלושה צירים מרכזיים, דרכם חוזרים הגיבורים לרגעים המשמעותיים ביותר בחייהם ונעים בין בכי לצחוק, ילדות, התבגרות, אובדן והשלמה. אולי משהו שם, בחיבור הזה בין האנושיות והרוחניות, בין המסע הפנימי לחיצוני, בין מזרח למערב, בין ציפיות למציאות, בין מי שהיינו למי שנהיה… אולי שם, מסתתר לו המרכיב הסודי האמיתי. באוכל ובחיים".

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *