Categories
ללא קטגוריה

לפני שקרישנה הגיע

מיהו קרישנה ומדוע הוא הגיע? בכתבה הקודמת בסדרת "סיפוריו של קרישנה" הכרנו את מאפייני דמותו של קרישנה. לאל הידוע והאהוב היו מספר גלגולים והופעות, ואת מה שקדם להופעתו על פני האדמה תוכלו לקרוא בכתבה הבאה

 

כתיבה: נטע ארזי, עריכה: נטלי גניס

לפני שנים רבות, היה העולם מלא במלכים רשעים. למלכים היו צבאות גדולים וחזקים והמצב בעולם היה מחריד. בהומי (אלת האדמה) פנתה לברהמא (בורא עולם) בעיניים דומעות, וסיפרה לו על כך. היא הגיעה בדמות פרה. ברהמא היה נרעש לנוכח המצב האומלל של הארץ ויצא מיד אל עבר ים החלב, שהיה מקום משכנו של האל וישנו (האל המקיים). כלל האלים למחצה התלוו לברהמא- ובראשם שיוה. גם בהומי צעדה בעקבותיהם. כאשר הגיעו לחופו של ים החלב פנה ברהמא לוישנו ונשא תפילות הלל.

 

Bhagavan Vishnu.jpg

האל וישנו. (מתוך: ויקיפדיה)

 

מבין המנטרות ההודיות ישנה תפילת מזמור הנקראת "פורושה-סוקתא". באמצעותה נוהגים האלים להביע את כניעתם לוישנו, שהוא אישיות אלוה העילאי. הנוהל הוא שכל אחד משליטי הכוכבים יכול לפנות בשעת צרה לברהמא, אדון היקום, והוא פונה לוישנו.

לאחר שסיימו האלים למחצה את תפילתם לאל, לא נשמע כל מענה. ברהמא התיישב להגות בדבר, ובהגותו שמע מסר מוישנו, אותו העביר לשאר האלים למחצה. כזה היה המסר: אישיות אלוה יופיע במהרה עלי אדמות לצורך הכחדת ה"זדים" וכינון מעמדם של הדבקים. כל עוד הוא ישהה בכדור הארץ, צריכים כל האלים למחצה להישאר עימו ולסייע במלאכתו.

וכך, הופיע וישנו כקרישנה, בנו של וסודוה (מנהיג שושלת מפורסמת), כאשר לפני הופעתו הופיעו כל האלים למחצה ונשותיהם בקרב משפחות צדיקות שונות בעולם, על מנת לסייע לו במשימתו.

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a0/Avatars.jpg

עשרת ההתגלמויות של וישנו, ביניהן קרישנה. (מתוך: ויקיפדיה)

 

לפי הסיפור, מיד לאחרי שנישא לדוקי, עלו וסודוה ואשתו על המרכבה ועמדו לצאת לעבר ביתו של וסודה. דוקה, אבי הכלה, נידב ברוב אהבתו נדוניה רבה לביתו, ובה- מאות מרכבות מעוטרות בזהב. קמסה, אחיה, נהג במרכבה.

בשעה שהחתן והכלה עברו עם מרכבתם, כלי זמר הנעימו בנגינתם לכבוד המאורע. התהלוכה היתה נעימה. לפתע נשמעה בת קול פלאית משמיים, אשר פנתה אל קמסה: "קמסה טיפש שכמותך! אתה מוביל את  אחותך וגיסך ואינך יודע שבנה השמיני של האחות הזאת יהרוג אותך".

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/03/Matsya_painting.jpg

קמסה מוביל את המרכבה. (מתוך: ויקיפדיה)

 

קמסה, היה בנו של אוגרסנה משושלת הבהוג'ה, ונאמר עליו שלא היה רשע כמוהו בכל מלכי הבהוג'ה. מיד אחרי הנבואה השמימית הוא תפס את שערה של דוקי, והניף את חרבו כדי להרוג אותה. וסודוה ניסה לפייס את גיסו חסר הבושה במילות ניסיון ודעת: "קמסה גיסי היקר, בכל מלכי הבהוג'ה אתה המהולל ביותר, וידוע כגדול הלוחמים ומלך אמיץ לב. כיצד נמלאת כעס שכזה עד כי נכון אתה להרוג אישה, את אחותך שלך ברגע המבורך של נישואיה? מדוע אתה מפחד כל כך מן המוות? המוות כבר נולד עם לידתך, שהרי מרגע לידתך התחלת כבר למות. אתה מת בכל רגע , בכל שניה".

וסודה ניסה לפייס את דעתו של קמסה בהוראות טובות ובאמצעות הבנה פילוסופית, אלא שהוא, בגלל התרועעותו עם רשעים לא התרצה. בגלל חברתם הרעה, הוא הפך לזד גמור, וזאת על אף שנולד למשפחת מלוכה רמת יחס. לאור כישלונו לפייס את קמסה, תמה עתה וסודוה כיצד יוכל לגונן על אשתו דוקי והחליט לנסות את מזלו בשנית. הוא פנה אליו ואמר: "גיסי, ראה נא, למעשה לא נשקפת לך כל סכנה מאחותך. לפי הקול, אפשר שצפויה לך סכנה כלשהי, אלא שזו אמורה לבוא מבניה של אחותך, שטרם נולדו. ומי יודע, אפשר שיהיו בנים, ואפשר שלא. לאור השיקולים הללו, הרי שכרגע אתה בטוח. ובכלל, אחותך אינה מהווה שום סכנה. כי אם יוולדו לה בנים אני מבטיח להביא לך אותם כדי שתעשה את הדרוש".

קמסה השתכנע הפעם מן הטיעון, וחדל מיד מן הניסיון להרוג את אחותו. וסודוה התרצה ושיבח אותו על החלטתו, ואז שב לביתו.

לוסודוה ודוקי נולדו במרוצת הזמן שמונה בנים ובת אחת. וסודוה שמר על מילתו, ומיד עם הולדת הבן הראשון הוא מיהר והביא אותו לקמסה. קמסה התרצה מאוד מן המעשה אך אמר: "וסודוה יקירי, אינך צריך לתת לי את הילד הזה, שהרי ילד זה אינו מסכן את חיי. שמעתי כי ילדה השמיני של דוקי הוא שיהרוג אותי. מה הצורך איפוא, בילד זה? תוכל להשיב אותו אליך."

הופעתו של קרישנה?

וסודוה שב לביתו, מרוצה מהתנהגותו של קמסה. אלא שלא האמין לו לגמרי, כיוון שהכיר את אופיו הבלתי מרוסן. ואכן, מיד לאחר מכן הגיע הקדוש נאראדה לביתו של קמסה. נודע לו שהוא חמל על וסודוה, והשיב לו את בנו הראשון.  כיוון שהיה להוט לזרז את הופעתו של קרישנה, הוא סיפר לקמסה שכל בני משפחת הורישני משושלת הידו, וגם וסודוה ואביו שורסנה – כולם מתכוננים כבר להופעתו של הריבון אלא שקמסה ויועציו היו כולם זדים, וזדים תמיד פוחדים מן האלים. הופעתם סימנה עבורו את הופעתו הקרבה של וישנו. הוא מיהר ואסר את גיסו וסודוה ואת דוקי אחותו, והשליך אותם לכלא.

כפי נראה, קמסה למד מן הקדוש נראדה שבגלגולו הקודם הוא היה זד בשם קאלנמי שנהרג בידי וישנו. ועתה נולד למשפחת הבהוג'ה כדי להפוך לאויבה הרצחני של שושלת הידו. קרישנה עמד להיולד בשושלת זו, וקמסה חשש כי ישוב וימות בידיו, כפי שמת בגלגולו הקודם.

בבית הכלא, כבולים באזיקי ברזל, הביאו וסודוה ודוקי בן, שנה אחר שנה, וקמסה המית את כולם, כיוון שחשש שכל אחד מהם הינו אולי התגלות של וישנו. הוא פחד במיוחד מן הילד השמיני, אולם אחרי ביקורו של נארדה הסיק שכל אחד מאלה יכול להיות קרישנה ועדיף משום כך להרוג את כולם. בתולדות העולם היו בני משפחות מלוכה רבים שהרגו אב, אח או אפילו משפחה שלמה וידידים, למען סיפוק שאפתנותם האנוכית. כך כבש קמסה את ממלכתו של שורסנה, אביו של וסודוה והכתיר עצמו למלכם של שושלות הידו, הבהוג'ה והאנדהקה.

 

ובאשר לקרישנה, כיצד גמל לקמסה על מעשיו? כל זאת ועוד, בפרק הבא בסדרת קרישנה

*הסיפור נלקח מתוך הספר "סיפורי קרישנה-מסע למציאות מופלאה" מאת שרי שרימד א.צ', בהקתיודאנתה סואמי פרבהופאדה.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *