Categories
ללא קטגוריה

מהו הקשר הישראלי לעצמאות הודו?

רק אתמול נערכו חגיגות העצמאות של מדינתנו, ישראל, ועוד  שלושה חודשים יחגגו ההודים 69 שנים של שחרור # כיצד החגיגות משיקות גם בהווה וגם בעבר? # סקירה מיוחדת לרגל עצמאותנו 

מכריזים בזאת על שחרור מהבריטים: גם הודו וגם ישראל קיבלו עצמאות מהאימפריה הבריטית בשנים המכריעות, שסימנו את סופה של האימפריה. זאת לאחר ניסיונות מרד ומרי אזרחי הן בהודו והן בישראל, וגם בשטחים אחרים שהיו תחת שליטתה של הממלכה.

עלייתן של האימפריות המודרניות – רוסיה וארצות הברית, אילצו את הבריטים לוותר על שטחים נרחבים מאוד במהלך התקופה הזו, מכיוון שלא יכלו לשמור עליהן.

הדבר המעניין בתהליך הוא קיומו במקביל בחפיפה כמעט מושלמת בין מדינות המזרח הרחוק והמזרח התיכון, כאשר תוך פחות משנתיים ירדן, פקיסטן, הודו, מיאנמר (בורמה בימים ההם), סרי לנקה וישראל קיבלו עצמאות מהבריטים, בסדר הזה.

 

דגלים ברחובות העיר. תמונה :  Wiki-ukזכויות יוצרים

 

הודו קיבלה עצמאות יחד עם פקיסטן ב-15 באוגוסט 1947, פחות משנה לפני ישראל. העצמאות נתנה ביום שזכור בעיקר כעקוב מדם בשל מהומות, הפגנות, וכ-15 מיליון בני אדם שנאלצו לעזוב את ביתם, כדי להיות בצד הנכון של הגבול בין הודו לפקיסטן.

מי שביקר קרוב לגבול (במיוחד בקשמיר) בוודאי שם לב שהמתיחות סמוך לגבול עדיין נשמרת, אמנם פחות מתוך עוינות ויותר מתוך גאווה לאומית ופטריוטיזם של שתי המדינות, אך עדיין ישנן קבוצות אתניות בקשמיר המעוניינות לעבור לשליטת פקיסטן באופן מוצהר.

בנוסף לפקיסטן, הודו חולקת את יום העצמאות שלה עם קונגו, קוריאה, בחריין (שגם היא השתחררה משליטת הבריטים) וליכטנשטיין.

ומה עוד ישראלי ביום העצמאות ההודי?

החגיגות!

נכון שנפנוף מנגלים איננו מקובל בהודו, אבל בערים הגדולות ניתן לראות דגלים מונפים בכל פינה, מצעדים וחגיגות.

למי שנמצא בהודו באוגוסט מומלץ מאוד להיות בדלהי ולהשתתף בחגיגה הראשית במצודה האדומה, שם הונף הדגל ביום העצמאות המקורי על ידי ראש הממשלה הראשון – ג'אווהרלאל נהרו.

כמו כן מתקיים במקום טקס ממלכתי גדול ומצעד צבאי מפואר.

 

ההנפה הרשמית בשנה שעברה, יום העצמאות ה-68 להודו. צילום: ויקיפדיה

 

אם אתם לא נמצאים בהודו ביום העצמאות, עדיין ישנם לא מעט מקומות שקשורים למאבק לשחרורה, שכדאי לבקר בהם ונמצאים על שביל החומוס. ביניהם פארק הזיכרון באמריצר, בו התבצע טבח מזוויע של מפגינים הודים בידי חיילים בריטים מעט אחרי תחילת המאה ה-20. יתרה מזאת, מוזיאון המדינה שנמצא בשימלה, בירתה של הימאצ'ל פרדש, ששימשה גם כבירתה של הודו בעבר.

לפני הסיום – הנה עובדה מעניינת –אנגליה הינה אחת המדינות היחידות בעולם – שאין לה יום עצמאות!

איך זה יכול להיות?

ככה זה כשהמדינה היא אחת העתיקות בעולם, כל כך עתיקה שאפילו לא היה לה ממי לקבל עצמאות.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *