Categories
ללא קטגוריה

מה עושות ספינות של חיל הים ההודי בחיפה?

חיילים הודים בארץ: שלוש משחתות מחיל הים ההודי הגיעו השבוע לנמל חיפה ואנחנו היינו שם כדי לספר לכם מה היה ולמה הם הגיעו - ותופתעו לגלות כמה משותף יש בינינו לבין הודו, וכמה היחסים הולכים ומתחזקים. רק חבל שהם לא לקחו אותנו איתם חזרה

ביום שלישי השבוע (09.05.17) הגיעה משלחת של שלוש משחתות (ספינות בינוניות) מחיל הים ההודי למפרץ חיפה. המשחתות הגיעו כחלק מחגיגות 25 השנים לכינון היחסים בין הודו לישראל, (בהן ביקר נשיא מדינתו בהודו בתחילת השנה היהודית –  וביקור נשיא הודו בישראל בתחילת השנה האזרחית) עוד באותו הערב, ניגנה להקת חיל הים ההודי ב"גן האם" בחיפה, כשהקהל מורכב מישראלים, סטונדטים הודים, ולובשי מדים לבנים הודים, שנהנו לעשות "סלפי" עם המקומיים (אנחנו) וממזג האוויר הפחות חם ביחס למומביי. הכל יחסי.

 

 

למחרת, התקיים כנס עיתונאים על משחתת "טְרישוּל', בו נכחו שגריר הודו, פָּוואן קאפּוּר; הנספח הצבאי ההודי, טֶגְ'פָּל סינְג; ואדמירל המשלחת, אָר.בּי. פָּנְדיט, שניהל את הכנס וענה על שאלות. פנדיט בירך על יחסי הודו-ישראל המתחזקים, על האינטרס ההדדי במאבק בטרור ועל שיתוף הפעולה הכלכלי-טכנולוגי בין שתי המדינות. עוד סיפר פנדיט, על התחזקות המערך הימי של הודו – שמאז הפיגוע במומבאי ב-2008,  חיל הים ההודי שולח משלחות עד למפרץ עוּמאן כדי להגן מפני טרוריסטים ועל הדרך נתקל בפיראטים סוּמָלים.  

 

 

מה מכילים יחסי הודו-ישראל?

אנחנו קודם כל צריכים להבין, שהודו הינה מעצמה כלכלית וצבאית עולמית, מדורגת כחמישית בגדולה הצבאי ובעלת קצב הצמיחה המהיר ביותר בעולם. בשנתיים האחרונות הודו מנגישה את הכלכלה שלה עוד יותר לעולם הגדול, עם פרויקטים עתירי חזון כמו 'Made in India' – הפיכת הודו לכוח בניה מרכזי עולמי (על אותו משקל כמו 'Made in China'); ו-'Digital India' – הפיכתה של הודו לחברה דיגיטלית מערבית ולכלכלת ידע-אינטרנטי עולמית.

בנוסף, להודו ולישראל יש הרבה מן המשותף: לשתי המדינות יש בעיית מים, שתי המדינות מכילות הייטקיסטים מבריקים ועולים בעולם, לשתי המדינות יש בעיית טרור, שתי המדינות נולדו מתוך השלטון הבריטי, ולשתי המדינות יש זיקה רוחנית מאוד עמוקה.

 

מכאן, ישראל מציעה להודו טכנולוגיות וגישות כדי לטפל בבעיות המשותפות: שיתוף פתרונות חקלאיים כמו דישון, השקיה, התפלה, וגידול; ייעוץ אסטרטגי ואימונים ללוחמה בטרור לצד סיפוק אמצעי לחימה; הזמנת סטודנטים הודים ללמוד בישראל. מאידך, אלפי ישראלים מגדילים כל שנה את הביקורים התיירותיים שלהם בהודו (בין אם בכמה ימים ובין אם בכמה חודשים); סחורות של ביגוד ותכשיטים (כולל יהלומים ואבני חן) מגיעים בכמויות לישראל; והייצוא ההודי שאולי הכי פחות מדובר – איתגור צורת המחשבה המערבית.

לאלה שנמצאים עכשיו בהודו כחלק מהטיול הגדול (או בדרך לשם), היחסים החמים בין הודו לישראל הניבו לאחרונה הארכות לויזת התייר בשני מישורים: הוצאת ויזת תייר לשנה והוצאת ויזת תייר לחמש שנים, כשלכל אחת יש דרישות שונות.

 

אין ספק שביקור חיל הים בחיפה הינו רק סימן נוסף לחיזוק הקשר בין המדינות. קשר שימשיך להתחזק עם השנים ולהניב פירות איכותיים.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *