Categories
ללא קטגוריה

מודי שוב נבחר – ברוב קולות

בשבוע שעבר נאנדרה מודי ניצח בבחירות לראשות הממשלה של הודו בפעם השנייה, בהישג היסטורי . סקירה כלכלית על מה כבר עשה ומה עוד עתיד לעשות, לפניכם


 

כתיבה: שי צ׳רני | עריכה: סיגל קריב

 

כתוצאה מבחירתו של מודי לקדנציה שנייה עלו המניות ההודיות ושער הרופי. כידוע, אחת מהבטחות הבחירות של מודי, הן להציב את הודו בחזית הכלכלה העולמית. רוב פרלמנטרי נוסף למפלגתו, מפלגת ה-BJP, אשר יכולה להעניק למר מודי את ההזדמנות להפוך את הרפורמה המובטחת למציאות.

כרגע האופוריה סביב הבחירות בשיאה, אולם כאשר זו תישכח והשמחה תדעך, יישארו למודי כמה אתגרים כלכליים קשים להתמודד עמם.

 

מה עשה מודי בתקופת כהונתו הראשונה?

הרקורד הכלכלי של כהונתו הראשונה של מודי מעורבת ביותר. הוא  יזם כמה וכמה רפורמות נועזות:

חוק פשיטת הרגל החדש, שמטרתו לעזור להתמודד עם עליית החובות של האזרחים והפעלת לחץ על המגזר הבנקאי. בנוסף, ממשלתו הצליחה להזיז את הודו למקום ה-77 בדירוג הבנק העולמי של 2019, שיפור מהמקום ה-134 בה ניצבה המדינה עם היכנסו לתפקיד ראש הממשלה לראשונה ב-2014.

הודו גם הפכה לכלכלה המהירה בעולם בתקופת כהונתו הראשונה.

ההימור הגדול ביותר שלו, הטלת הגבלות על השימוש במזומן, (החלטה אשר נועדה להילחם בשחיתות במדינה), נתנה מכה משמעותית לצמיחה הכלכלית. אך כיוון שהכלכלה של הודו הפכה לכזו שאינה מצליחה להחזיק את עצמה ללא השטרות, איסור זה הוביל להגדלת האבטלה במדינה.

עם זאת, ההנפקה של מס מכירה לאומי חדש, הלכה בצורה חלקה. בטווח הארוך, צפוי המס החדש להאיץ את הצמיחה הכלכלית על ידי ייעול של מסים מסובכים רבים למס אחד אחיד. בטווח הקצר, כמובן שהמדינה נתקלת בתקלות רבות, דבר אשר משפיע בתורו על מיליוני עסקים קטנים ובינויים במדינה.

 

מודי מכוון להצמיח את הכלכלה של הודו

מה צפוי לנו בתקופת כהונתו השנייה?

בעוד מודי מתרגל לכיסאו בשנית, כלכלנים הודים בכירים כמו סורג'יט באהלה, מאמינים שהרוב הגדול שלו בפרלמנט ההודי, ייאפשר לו חופש רב יותר לקבל החלטות קשות יותר.

"בהתחשב בגודל המנדט, נוכל לצפות לרפורמות נועזות יותר בחמש השנים הקרובות." אומר באהלה, אשר שירת במועצה המייעצת הכלכלית של ראש הממשלה מודי, בתקופת כהונתו הראשונה.

 

יש שיאמרו שהיקף הבעיות של הודו תואם את גודל המנדט שקיבל מודי. הצמיחה הכלכלית האטה ל-6.6% בשלושת החודשים האחרונים עד דצמבר 2018- השיעור האיטי ביותר לשישה רבעים. על פי דיווח ממשלתי אשר דלף: האבטלה במדינה הגיעה לשיא של 45 שנה בין השנים 2016-2017.

 

ומה יעשה מודי בנוגע לסוגיית האבטלה והעבודה?

מומחים מעריכים, כי מודי צריך לדרבן השקעות במגזר הפרטי על מנת להגביר את קצב היצירה של מקומות עבודה חדשים לאזרחי המדינה. תכנית הדגל שלו, כאמור, היא להפוך את כלכלת הודו לכלכלה המובילה בעולם הניבה תוצאות מעורבות עד כה.

אג'יט רנדה, הכלכלן הראשי של מומבאי סבור, כי התמקדות בשווקים בחו"ל הוא המפתח ליצירת הזדמנויות תעסוקה "היצוא והיצור משולבים זה בזה, אלא אם כן היצוא יגדל, יגדל ענף היצרנים", הוא אומר.

עוד מוסיף, כי הממשלה החדשה צריכה להתמקד במגזרים עתירי עבודה כמו בנייה, תיירות, טקסטיל ומוצרים חקלאיים.

 

האם מודי יכול להגביר את הצמיחה הכלכלית של הודו?

שלא כמו בסין, הצמיחה הכלכלית של הודו, מונעת על ידי הצריכה המקומית במשך חמש עשרה השנים האחרונות. אבל נתונים שפורסמו בחודשים האחרונים, מצביעים על כך שהוצאות הצרכנים מאטות. המכירות של מכוניות ורכבי שטח נפלו לשפל של שבע שנים. מכירות טרקטורים, אופנועים וקטנועים ירדו. הביקוש לאשראי הבנקאי זינק. הינודוסטאן יוניליוור דיווחה על צמיחה איטית בהכנסות ברבעון האחרון. כל אלו הן אמות מידה חשובות למדידת "התיאבון" הצרכני.

המפלגה של מודי הבטיחה, כי תקצץ במס ההכנה כדי להבטיח יותר כסף ו- שכוח קנייה גדול יותר יישאר בידי משפחות בעלות הכנסה בינונית. עם זאת, בהתחשב במצב הנוכחי של כספי הממשלה, הדבר מסתמן כבלתי אפשרי באופן מיידי. גירעון תקציבי של 3.4% בהודו – הפער בין הוצאות הממשלה לפדיון – עשוי להגביל את האופציות של מודי.

"הגירעון התקציבי המתרחב הוא רעל איטי", אומר מר ארנרדה. הוא מאמין כי הדבר יחסום צמיחה בינונית וארוכת טווח.

 

האם מודי יעזור לחקלאים?

המשבר האגררי היה אתגר מתמיד למודי בתקופת כהונתו הראשונה. חקלאים ברחבי הארץ מחו ברחובות ודרשו מחירים גבוהים יותר לגידולים שלהם. הובטחה תמיכה לחקלאים הקטנים, אולם שינויים מבניים בדרך פעולת השוק, עשויים להיות עדיפים על צעדים שיפעילו לחץ נוסף על תקציב הממשלה המתוח כבר. כך טוענת אילה פטאניק, יועצת כלכלית לשעבר לממשלת הודו. פטאניק רוצה לראות את סוף המערכת לפיה נדרשים החקלאים למכור את מוצריהם לסוכנויות ממשלתיות במחיר קבוע. "אנחנו צריכים לשחרר את החקלאים כדי שיוכלו למכור מוצרים למי שהם רוצים, הדבר גם יעודד אותם לעבור למוצרים בעלי ערך גבוה," היא אומרת.

 

הובטחה תמיכה לחקלאים הקטנים

 

האם מודי ידחוף את סוגיית ההפרטה?

אחת מהבטחותיו של מודי לבחירות הייתה הבטחה להוציא 1.44 טריליון דולר לבניית כבישים, רכבות ותשתיות אחרות. אבל סכום כה גדול חייב אינו מגיע מהשמיים. רבים מצפים כי ההפרטה תהווה מרכיב חשוב בהבטחתו.

מודי עשה התקדמות איטית בהתחייבויותיו למכור את המפעלים הממשלתיים בתקופת כהונתו הראשונה. הממשלה יזמה את התהליך של מכירת מניות הרוב בחברת התעופה הממשלתית אייר אינדיה (עליה כתבנו בשבועות קודמים), אך נתקלה בתגובה פושרת של המשקיעים והתכנית להבראת החברה נכון להיום נכשלה.

מר באהלה מצפה, כי מודי ימשיך בתהליך ההפרטה הכללי באגרסיביות רבה יותר במהלך כהונתו השנייה. "השנתיים הקרובות הן זמן  טוב לממשלה לזרז את תהליך ההפרטה," טוען באהלה.

הוא מאמין כי נכונות לאמץ מדיניות נועזת יותר ,תפתה משקיעים זרים לשים את כספם ומבטחם בהודו.

"במהלך כהונתו הראשונה, מודי הוכיח את התיאבון לבצע רפורמות קשות והוא בהחלט ינסה לקחת סיכונים אפילו גדולים יותר במהלך כהונתו השנייה," הוא אומר.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *