Categories
ללא קטגוריה

מי פנוי בדלהי?

על קאוצ'סרפינג שמעתם? אני שמעתי על זה לראשונה מחבר שנדד באירופה לפני כמה שנים. ביני לבין עצמי תהיתי מה מניע אנשים לארח מטיילים אקראיים ככה חינם, ואפילו תמוה יותר- מה נותן למטיילים (שלא נאמר, למטיילות) את הביטחון לבלות במחיצתם של זרים גמורים ואפילו להשאר לישון אצלם בבית. כן, ממש בתוך הבית. 

כמה עובדות בסיסיות על גלישת ספות לפני שנתחיל:

1.      קאוצ'סרפינג היא יוזמה חברתית שהחלה עוד ב-2004 הרחוקה.

2.      כיום מונה הקהילה כ-12 מיליון חברים מ-200 אלף מקומות ברחבי העולם.

3.      זוהי רשת חברתית המקשרת בין מטיילים לאוכלוסייה המקומית המעוניינת להציע לינה חינם אין כסף.

4.      השימוש באתר הוא חופשי ובחינם.

5.      מקור השם "Couchsurfing", "גלישת ספות" הוא הכינוי למעבר ולינה אצל מארחים שברשותם מקום לינה זמין ( המינימום הנדרש לאירוח הוא ספה).

6.      כיום האתר מציע שירותים נוספים כגון: מדריכי טיולים; פורומים בנושאים שונים שקשורים לטיולים בדרך כזו או אחרת; מפגשי קהילת קאוצ'סקפינג לפי עיר; קמפינג וטיולים משותפים, ועוד.

7.      קאוצ'סרפינג איננה אתר היכרויות ודייטינג!

 

רוסיה, ישראלית, מלזית, אינדונזית וזוג בריטים יצאו לגלוש
צלם: (טיימר) Shravan Navarhs\מרי לובנוב

 

לפני הטיול הגדול בהודו נסעתי לגיחה תרמילאית ברחבי אירופה, שם התחלתי להתנסות בקאוצ'סרפינג. ההנחה שלי הייתה שאם כבר אני מטיילת לבד בתנאי התכלבות- עדיף להתחיל בקלאס, ככה, בשביל להרגיל את עצמי לרעיון. כך לפחות חשבתי, אז הסכמתי להתנסות בקאוצ'סרפינג לראשונה לגמרי לבדי בפריז, אבל על מומביי הטלתי וטו גמור. הסתבר לי שההנחה שאירופה תוכל להרגיל אותי לתנאים של הודו הייתה לגמרי לחיות בסרט (בוליוודי!), וגם שהתפיסה שאירופה בטוחה יותר למטיילות היא אשליה. 

 

ארוחת בוקר ולעבודה    צילום: Shravan Navarhs

 

בהודו למרבה המזל לא נחתתי לגמרי לבד. חבר טוב הגיע כל הדרך מהאמפי למומביי לפגוש אותי בשדה התעופה רק כדי שנחזור להאמפי יחד ביום למחרת (כך תזהו חבר אמת!).

היה לנו לילה שלם להעביר במומביי לפני שנתפוס את הסליפר להאמפי ואני, בתור קאוצ'סרפרית מתחילה ונמרצת, החלטתי שגם לקהילת הקאוצ'סרפינג בהודו מגיע לארח אותי.

לא אכחיש, ההחלטה האמיצה התקבלה בזכות הביטחון שהחבר נסך בי. גם היום מובן לי שבאותה נקודת זמן לא הייתי מעלה על דעתי להעביר את הלילה הראשון שלי בהודו (!) לבד (!!) אצל בחור הודי זר (!!!).

 

דיפאק, בעל מלון שמארח גולשי ספות אצלו מעת לעת (יש גם כאלה!)    צילום: Shravan Navarhs

 

בעשרים השעות שבהן שהינו אצל אותו המארח הספקנו לאכול בדאבה מקומית בשכונה (האוכל ההודי הראשון שלי, ואפילו בלי קלקול קיבה!), לנהל שיחות שלא היו מביישות מפגש עם החברות הכי טובות שלי, ולהגיע לסדנת בישול הודי ביתית שאירגנה במיוחד לכבודנו חברה של המארח. אה, ולישון בין לבין, כמובן.

מה שמדהים במיוחד בכל הסיפור, הוא שגם אחרי כמעט שנה אנחנו עדיין בקשר. ללא ספק, קאוצ'סרפינג יוצר קשרים לחיים. וזה רק מקרה בודד מתוך כל החוויות הייחודיות לקהילה הזו שזכיתי לחוות בעצמי, כשטיילתי לבד במשך 8 חודשים בהודו.

 

חתונה הודית. בלי לשבור כוסות    צילום: Shravan Navarhs

 

הלינה אצל המקומיים בבית אולי תגרום לכם לחשוב ש'איזה יופי, מיטה חינם!' אבל לא ולא, זה רק קצה הקרחון של כל הקונספט שנקרא "קאוצ'סרפינג". כשאתם הופכים לחלק מקהילת ה-CS (קיצור מקובל "Couchsurfing") אתם בעצם מקבלים על עצמכם כמה קודים מהותיים. אז קבלו את המדריך המקוצר לקאוצ'סרפר המתחיל: 

 

# פה לנים בחינם

ע"פ תקנון השימוש באתר למארחים אין זכות לגבות מכם תשלום עבור הלינה וברוב המקרים הוא אכן ניתן ללא תמורה כספית. אבל התקנון לא מדבר על "שירות נלווה". מה זה אומר? אוכל, טרמפ או כל דבר אחר שאינו לינה. לפעמים קאוצ'סרפרים פעילים במיוחד יבקשו דמי השתתפות בתשלום ההוצאות, תשלום זה מומלץ – אך אינו חובה. אחרי הכל זה הגיוני. חשבו על אותו אדם שמארח לפחות מטייל אחד בכל יום- מדובר בהוצאה כלכלית די כבדה.

 

# חייך, מצלמים!

בשביל ליהנות משירות שמציעה לכם פלטפורמה חברתית בכל זאת רצוי להיות חברותיים, לפחות במידת האפשר. זכרו, בתור תיירים, מדובר בזכות יוצאת דופן: אתם גרים עם תושב המקום שמכיר את הסביבה, התרבות והמנהגים ואולי אם יתמזל מזלכם, גם את המקומות השווים באמת בעיר שחובה לבקר בהם.

 

כולם להגיד פאניר!    צילום: מרי לובנוב

 

#תהיה אח

הסוד הוא לא לבוא בראש של "אני אורח", אלא בראש של "אני חבר". זה אומר בין היתר להיות נכונים לתרום למארח משהו מעצמכם בתמורה. איך כישורי הבישול שלכם? אולי למארח יש עניין בתחביב שלכם ותוכלו ללמד אותו דבר או שניים? אולי תוכלו לעזור לתקן משהו בבית? לעשות כלים? פשוט לספר על ישראל וללמד כמה מילים בעברית? מגוון ההזדמנויות לתרום הוא מגוון ולכל אחד יש את הכישרון שלו.

 

 

בורשט שהיגר להודו     צילום: מרי לובנוב

 

# חו"דים (חוות דעת)/References

זוהי למעשה מערכת בקרת הבטיחות הפנימית שלכם. היא המאפשרת לצדדים לבקר את איכות המשתמשים (מארחים/מתארחים). במילים פשוטות: פידבק!

לאחר שהתארחתם ופניתם להמשך הטיול יש לכם 14 ימים לכתוב חוות דעת על המארח. השאירו חוות דעת! 

* חו"ד חיובי: Would stay again

* חו"ד שלילי: Would not stay again

אותם ה-references משקפים את המוניטין של האדם (מארח/מתארח) בצורה הטובה ביותר. בתור כותבים, כדאי לתאר את החוויה בקווים כללים, להתייחס לאישיות והיחס של המארח, לפעילויות משותפות שעשיתם (אם היו כאלה) וגם לסידור השינה (חדר נפרד או סלון? מיטה או ספה?).

הפידבק חיוני להבנת טיב ה"ספה" לגולשים הבאים, וגם לכם, לפני שתפגשו ספה חדשה. זה המעט שאתם יכולים לעשות למען המארח שלכם (כמה זמן לוקח להקליד פסקה?). אגב, גם המארחים משאירים חוו"ד אז שווה לכם להיות חברותיים.

 

הזדמנות להכיר תושבים מהכפר הגלובלי    צילום: מרי לובנוב

 

הבנו. קאוצ'סרפינג היא פלטפורמה אדירה שמחברת אותנו לאנשים מכל קצוות תבל, בגילאים ותחומי עיסוק שונים ומשונים, אולם כמו כל מערכת שכוללת יחסים בין אישיים- גם כאן כדאי לשמור על עצמכם ולא להיות שאננים. להלן כמה כללי בטיחות בסיסיים שחשוב להדגיש:

 

חוו"דים, חוו"דים ושוב…. חוו"דים

לפני שתבחרו את הספה המיוחלת כדאי מאוד לוודא שהמוניטין של המארח חיובי ולעבור על החו"דים שלו בתשומת לב. החו"דים לא ניתנים לעריכה או מחיקה לאחר שנשלחו, ויש בכך כדי להבטיח שלא ינסו להשפיע על תוכנם בהמשך, במידה ולא יהיו חיוביים. תפקידכם כמטיילים להתריע על חוויה לא נעימה למען המטיילים הבאים.

 

"קשרים לחיים"       צילום: מרי לובנוב

 

סמכו על תחושת הבטן

קאוצ'סרפינג זה קצת כמו בליינדייט, רק בלי הקטע הרומנטי: תמיד יש סיכוי שהפרופיל היה מחמיא מדי, הכימיה ביניכם בבלטות ובכלל, הבחור המארח קצת מוזר ומשדר ווייב קריפי.

זה לגמרי בסדר להתחרט ולעשות פרסה! אם יש משהו שנראה לא נעים או בטיחותי בסיטואציה אליה נקלעתם, אל תהססו לדבר על הגבולות שלכם. תקשורת היא מרכיב חשוב במערכת יחסים מכל סוג שהיא, כולל בין אורח למארח.  אין "עושים כי לא נעים".

 

'סתם זרקתי על עצמי משהו'. לי, חבר לספה. משלים תארים אקדמיים בשעות הפנאי   צילום: מרי לובנוב

 

תכנית ב'

בהמשך לסעיף תחושת הבטן, וכדי להקדים תרופה למכה- אחרי שכבר עברתם לדון בפרטים הטקטים כמו כתובת מגורים, הקוד בדלת הכניסה וכיו"ב, עשו לעצמכם טובה: הגדילו ראש ובנו תוכנית אלטרנטיבית למקרה והאירוח לא יסתדר.

אני אישית תמיד מחפשת הוסטל בתקציב שלי בשכונה, וגם דואגת לבדוק דרכי הגעה אליו מהמקום בו אני אמורה להתארח.

 

***

סיכום

סך החוויות שלי כגולשת ספות בקהילת הקאוצ'סרפינג ברחבי העולם כל כך חיובי שהמשכתי את המסורת גם אחרי שחזרתי ארצה!

בין אם אתם מטיילים בעצמכם ובין אם לא, אירוח מטיילים הוא קארמה טובה אז אם ברשותכם מקום זמין, מעט זמן פנוי ורצון טוב- אל תהססו לארח!

 

תודה ל-Shravan Navarhs, מארח בקאוצ'סרפינג שסיפק את התמונות.

יש לכם מה להוסיף? מוזמנים להגיב למטה!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *