Categories
ללא קטגוריה

מנדלה קטנה ומטריפה

הכל מתחיל בנקודת המרכז. אחר כך מוסיפים צורה ועוד צורה ועוד צורה עד שבסוף מגיעים ליצירת אומנות יפיפיה שכל כולה אור ורוח. בואו לקבל השראה ממטיילים, ללמוד איך מציירים ומה זה אומר עלינו

המידע לכתבה זו נכתב בעזרת שרון שי רז, אתר ויקיפדיה ו-בא במייל

 

הכל מתחיל בנקודת המרכז.

מנדלה (עיגול, מעגל), היא תבנית צורנית אוניברסלית המכילה את כל העולם כולו- את עולמנו הפנימי, את היקום, מידעים, שפות, חיבור לטבע. המילה מנדלה מקורה בשפת הסנסקריט, שפת הודו העתיקה, ופירושה הוא 'בתוך המהות' או 'להיות במהות'. Manda – מהות, la – בתוך. בשפת הסנסקריט נקראת נקודת המרכז "בינדו".

ביהדות, אנו מתחברים לנקודה שבלב- לאחד, לאלוהי.

 

 

מנדלה של מיכאל שקלר (26) שמנדלות שלו גם מופיעה בתמונת הנושא לכתבה:

"כשאני מתחיל מנדלה- המוזה נפתחת והצורות מתחילות לקבל משמעות בעיני"

 

מקור המנדלות הוא במזרח, במיוחד בטיבט ובהודו, אולם ציורים הדומים למנדלה הופיעו בכמה תרבויות בעולם, ללא קשר ביניהן, למשל ביבשת אמריקה ובדרום אסיה.

נזירים הינדים ובודהיסטים יוצרים מנדלות מרהיבות בצבעוניותן וברמת הדיוק והסימטריה שלהן. מנדלות אלו נוצרות לשם תפילה ופולחן וככלי לתרגול מדיטציה והגעה להארה. המנדלה מסמלת את היקום ואת נפש האדם בכל הדתות.

מידי שנה בחודשי החורף מתקיים פסטיבל המנדלה בדרום הודו. הוא נמשך מנובמבר ועד ינואר. הפסטיבל מושך אליו מבקרים רבים, שמגיעים לראות חבורות נשים מציירות על הרצפה בקמח אותו הן אוחזות בכף ידן ובאמצעות האגודל משחררות כמויות מדודות של קמח ליצירת קווים ונקודות. כל יצירה ייחודית וחד פעמית לימי הפסטיבל.

 

שופטים בפסטיבל המנדלות בהאמפי. צילום: שחף זיידנר

 

כל מנדלה בפסטיבל מורכבת בדרך כלל מקבוצות של נשים הכוללות 3-7 חברות. אין מניעה עבור גברים לעסוק ביצירה, אך באופן מסורתי הפכה אומנות זו להיות אומנות נשית. משך ההכנה של כל מנדלה אורך בדרך כלל כמה שבועות ובסיומם נהרסת היצירה בטקס המסמל את גלגול הנשמות עפ"י האמונה הבודהיסטית.

עבודה עם המנדלה מייצרת תנועה של תהליכי החיים, ממעגל אחד למעגל שני, מנקודת חיבור אחת לנקודות חיבור שנייה ולאינסוף, תנועה מבפנים החוצה ומבחוץ פנימה.

בעולם המערבי משמשת המנדלה ככלי ליצירת רוגע נפשי, חיבור לעצמי, מיקוד, איזון, בריאה חדשה, הרמוניה פנימית וחיצונית.

 

 

מנדלה של אלה טאוב (22): 

"מנדלה, היא מבט אל הנפש… אפשר לצייר אותה ממקום מאוזן, שליו, רגוע. כך בדיוק אני משתדלת לעשות כשאני מתיישבת להכין אותה. נקודה, נקודה שמסמלת את מרכז האגו וממנה מתפתחות צורות , קטנות וגדולות, עגולות מזמינות וחדות מרחיקות. הרגע האינטואטיבי שבו אתה מבין שסיימת הוא לדעתי הרגע הכי מיוחד שמזכיר לי שמנדלה היא אין סופית, כמו היקום, כמו היצירה שלנו והרגשות שלנו, צלילים ומילים, מזכיר לי כמה העולם שלנו אין סופי וכמה לכל אסכולה כזאת יש קשת רחבה ואין סופית של צבעים וגוונים."

 

מעבר לכך המנדלה הינה כלי אבחוני ומרפא. באיכותה העגולה, הרכה והעוטפת, בתחושה של רחם עם גבולות , היא מסייעת לבטא מכלול רגשות וחלקי אישיות באופן מודע ובלתי מודע ע"י בחירה אינטואיטיבית של הצבעים, יצירת סמלים פנימיים ואוניברסאליים במבנה מסודר, סימטרי מאוזן והרמוני לכדי חיבור בין כל החלקים בתוכנו.

זהו מסע יצירתי פנימה וחיבור ל"עצמי" ,לשורש הנשמה אשר מחזק את נטיות הלב והביטחון האישי להיות מי שנבראנו, לחיות בכאן ועכשיו, להיות וליהנות מהדרך.

 

למי מומלץ ליצור מנדלה?

כל ילד ואדם באשר הוא. בכולנו מכלול של רגשות, מאֲוַיִּים ,תחושות, מחשבות ורצונות.

במסע חיינו אנו מתמודדים עם לחצים ומשברים בכל שלב התפתחותי, בכל גיל, אשר מובילים אותנו בסופו של דבר לצמיחה רוחנית, לצרכים בסיסיים של איזון, הרגשת שייכות, אחדות ואהבה.

המנדלה מסייעת ללוקים בקשיי קשב וריכוז, דיסלקציה, הפרעות נפשיות ותחלואות פיזיות על ידי כך שהיא מחברת בין שתי האונות של המוח ובזמן יצירתה הגוף מפריש הורמוני הרפיה לשקט פנימי בתוך כל הרעש והלחצים מסביב. היא כלי למידה איכותי לוויסות רגשות והגברת יכולת ההכלה שלנו את עצמינו ואת האחר.

המנדלה טבעית וכבר קיימת בתוכנו ולכן אין צורך בידע בציור ובאומנות- כל אחד יכול.

 

 

מנדלה של ווינרי ג'ו באיס (22):

״גם כשזה נראה קשה, זה פשוט. בדרך כלל אני עובד עם הבלטה של מלא דברים, הפעם קצת עידנתי את העיפרון"
 

 

תבנית מנדלת זרע החיים – המדריך לצייר המתחיל

 היא בנויה מ-7 מעגלים ומסמלת את שבעת ימי הבריאה. מנדלה המחברת למקום ראשוני, התחדשות, מעוררת יצירה ומצב של תקיעות בחיים.

אז איך עושים את זה? ממש כך:

1. פותחים את המחוגה ומודדים בסרגל 4 ס"מ

                  

2. נועצים את המחוגה על המעגל בקו אנכי לנקודת המרכז ויוצרים עוד מעגל

3. נועצים את המחוגה בנקודת החיבור של שני המעגלים ויוצרים מעגל נוסף

4. כך ממשיכים לנקודת חיבור מ'ס 5, יוצרים מעגל ועוברים לנקודות חיבור 6-7 ויוצרים מעגל אחרון

 

ובנימה אישית:

לפני 13 שנים, שילוב של התרחשויות בחיי הובילו אותי למפגש עם כוחה המרפא של המנדלה התחושה הראשונה שהרגשתי כשציירתי מנדלה הייתה חיבור לעצמי ושקט פנימי.

ליבי התרחב והתמלא באהבה ואור שהקרינו הצבעים.

יצירת המנדלה הובילה אותי למסע מרתק של התבוננות וגילוי פנימי וחיצוני, חיצוני ופנימי, לעולם ממוקד, שליו, יצירתי, מלא אהבה ושמחה. לפיכך, עלה בי הרצון לחלוק את מתנת המנדלה עם כמה שיותר אנשים.

במסע הזה התברכתי לפגוש בגני ילדים, בתי ספר, חדרי מורים, חינוך מיוחד, פנימיות ובתים חמים, בתי כלא, מחלקות רווחה וחינוך, בתי -חולים, קבוצות נשים, מרכזים לנפגעי תקיפה מינית ועוד. אנשים מקסימים, כל אחד מיוחד במינו עם המנדלה האישית שלו. ועל כך אני בהודיה!

 

הכותבת: שרון שי רז, אומנית, עוסקת בפסיכותרפיה הוליסטית, הילינג, אבחון, ייעוץ והכוונה דרך מנדלות וחוכמת הקבלה, מלווה תהליכי התפתחות אישיים וקבוצתיים ומנחה סדנאות מנדלה- "המנדלה שבלב". ליצירת קשר: 052-5212724

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *