Categories
ללא קטגוריה

מרוב אלים לא רואים את היער!

מי שכב עם מי? מי יצר את מי? על מי פארווטי כעסה? ראשו של איזה אל נכרת וחובר מחדש? ולמה יש אל שהוא קוף? החלטנו לעשות לכם קצת סדר בין התככים, המזימות והבגידות 

את האלים ההודים נפגוש במהלך הטיול כמעט בכל מקום- ציורי קיר בגסטהאוסים, מסעדות, פסלים במקדשים, מזכרות למיניהן ובשיחות מזדמנות עם ההודים. אמונת ההודים באליהם מורכבת מאוד, ומתחלקת לעשרות זרמים של התגלגלות רעיונות לאורך ההיסטוריה. עם זאת, קיים קו מחבר בסיסי בין האמונות. הרעיון שהאלים הם לא חבורה של שליטים שיושבים במרומי איזה הר, אלה "ידם בכל ויד כל בם", הוא רעיון מאד מופשט שצריך להבין כשמכירים את האלים.

 

כל הג'מעה

 

אז בואו נעשה קצת סדר בבלגן- מי אבא של מי, מי הוריד למי את הראש ומי הבוס של כולם. אז שלושת האלים הראשיים בארסנל האלים, הם ברהמן, וישנו ושיווה. שלושתם מייצגים את מעגל הקיום, כשלכל אחד תפקיד שונה ביקום.

 

שם: היוצר-ברהמן. מגיע מהמילה "ברי" ((brih, שמשמעותה לגדול, להזין.

סטאטוס: תפוס חזק, עם סראסווטי- אלת הטבע, החוכמה והאומנויות. 

מה הקטע שלו? האל היוצר. ברהמן מזין את כל היקום ומאפשר לברואים לגדול ולהתפתח.

איך נזהה אותו? את ברהמן נפגוש בדרך כלל יושב על פרח לוטוס, מצויד בלא פחות מארבעה ראשים שמופנים לכיוון ארבע רוחות השמים.

מחזיק ביד: כד מים המסמל את קיום החיים, שרביט שמסמל את העובדה שהוא אל פולחן, מחרוזת שבעזרתה הוא סופר את הזמן שעובר, ואת הכתבים הקדושים של ההינדואיזם. הוא לא מחזיק כלי נשק, כיוון שבד"כ הוא לא לוקח חלק אקטיבי במלחמה אלה רק מייעץ בה אסטרטגית.

מספר עוקבים בטוויטר: לברהמן לא נותרו מאמינים מרובים. רבים סבורים כי תפקידו ביצירת היקום הסתיים, ולאלים האחרים תפקיד יותר חשוב כיום.

עובדה מביכה: על פי האמונה ההינדית, היקום נוצר כשברהמן ואשתו סראסווטי התייחדו, מצליל האום.

 

ברהמן

 

שם: המשמר- וישנו. משמעות השם הוא נצחי.

מה הקטע שלו? האל המשמר. התגשם פעמים רבות בעולם, בכל פעם שהאופל והרשע  מתגברים ויש צורך בעזרתו.

סטאטוס: אוחז בלקשמי, אלת הפרנסה והשפע.

איך נזהה אותו? בעל גון עור כחול כהה או שחור. כפות ידיו ורגליו בצבע אדמדם.

מחזיק ביד: פרח לוטוס וקונכיית נשיפה- בשביל הצדיקים, ואלת קרב (גלגל האש) שהיא הנשק העיקרי שלו מול כוחות הרשע.

מספר עוקבים בטוויטר: חסידיו העיקריים של וישנו הם קהילת הוישנואים, אם כי הינדים רבים סוגדים לו כאחד האלים. סמלם של חסידי וישנו הוא שני פסים אנכיים המסומנים בחימר או אפר קדוש על המצח. לעתים אף מסמנים פס אדום בין שני הפסים. שני הפסים מסמלים את כפות רגליו של וישנו ואילו הפס האדום מסמל את לקשמי.

עובדה מביכה: לוישנו יש עשרה אוואטרים (התגלגלויות), איתם הציל את העולם:

מַצְיָה (דג), קוּרְמָה (הצב), וָרָהָה (חזיר הבר), נָרָסִימְהָה (איש-אריה), וָמָנָה (הגמד), פָּרָשוּרָאמָה (פאראשו משמעותו גרזן, כלומר – ראמה נושא הגרזן(, ראמה (גיבור), ראמאיינה (קרישנה)- שפרט להיותו אוואטר הוא גם אל בעצמו, בודהה (מייסד הבודהיזם), קָלְקִי שמאמינים כי יגיע רכוב על סוס לבן ובידו חרב בוערת, כדי להחריב את העולם וליצור עולם חדש. צוות האתר רשם לו תרופות לסכיזופרניה…

 

וישנו בהתגלמותו כדג

 

שם: המחריב- שיווה. פאקינג שיווה לינגאם.

מה הקטע שלו? שיווה הוא האחראי על הרס העולם. אך לא הרס לשם הרס, אלה לשם הבריאה. מדוע שיווה כזה פופולארי ונפגוש בו כמעט בכל מקום? כבעלה של פרוואטי, אלת הטבע החומרי, הוא יכול לתת ברכות חומריות. כאל ההרס ביכולתו להשמיד את המידות הרעות אשר בתוכנו. כלוחם חזק הוא מספק הגנה וכגדול היוגים הוא הגורו הגדול אליו פונים המחפשים אמת. 

סטאטוס: למרות שהם ידעו עליות ומורדות (גאנש, בנם, הוא אל המכשולים והסרתם), שיווה ופרוואטי הם הזוג הבלתי מעורער של הביצה.

איך נזהה אותו? עורו כחול, לבוש עור של טיגריס ועונד נחשים על צווארו כתכשיטים. נשקו הוא הקילשון המשולש ובמיצחו עין שלישית אשר כל עת שהיא נפקחת בוקעת ממנה אש איומה אשר ביכולתה לכלות את היקום כולו

מחזיק ביד: ביד ימין תוף כדי לסמן יצירתיות וביד שמאל להבות אש כדי לסמן הרס וחורבן. רגל שמאל בדרך כלל מתפתלת למעלה כדי לסמן שאינו פוחד.

מספר עוקבים בטוויטר: כולם בערך, שיווה הוא האל הכי פופלארי, הוא מאוד גשמי יחסית לאלים האחרים.

עובדה מביכה: גרונו של שיווה הפך לכחול בעת שבלע את ים הרעל שנוצר כשחבצו האלים והשדים את ים החלב. מישהו אכל עם העיניים..

 

חתיך..שיווה

 

שם: גאנש

מה הקטע שלו? אחראי על מכשולים והסרתם, על רווחה, שגשוג והצלחה בעבודה. אל המזל, אל אחזקת הבית ואל הכתיבה. גופו משקף את צליל האום, ולכן נתפס גנש כהתגלמותו של היקום כולו.

סטאטוס: משחק עם שלוש במקביל- רידהי, סידהי ובהרטי

איך נזהה אותו? מממ.. נגיד, יש לו ראש של פיל. חסרה לו חט אחת או שהיא שבורה.

מחזיק ביד: האחת אוחזת במקל או גרזן, השנייה בחבל, והשלישית בקערת ממתקים. היד הרביעית פרוסה לפנים ועל פי האמונה הוא משתמש בה כדי להעניק ברכה והגנה למאמיניו.

מספר עוקבים בטוויטר: גאנש גם הוא אל מאוד פופולארי באמנות ובתרבות ההודית. הוא כל כך רחום, שמספיק להיזכר בו כדי לקבל את ברכתו.

עובדה מביכה: הרבה גרסאות יש לסיפור היווצרותו של גאנש, אך זו האהובה עלי- הנערות של פרוואטי לעגו לה ואמרו שכל השומרים שיש לה ולשיווה שייכים לשיווה. לאחר מכן פרוואטי הלכה להתקלח, וביקשה מננדי, הפר של שיווה, לשמור על הדלת. אך כששיווה רצה להיכנס, ננדי נתן לו. פרוואטי הבינה שמה שאמרו הנערות נכון, והכינה מהלכלוך של עצמה דמות שומר שיהיה רק שלה, ונתנה לו את כל הכוח שלה כאם היקום. חזרה פרוואטי להתקלח, וגאנש הוצב בדלת. כששיווה רצה להיכנס, גאנש לא נתן לו. שיווה החל לגייס את צבאותיו ושאר האלים, אך כוחו של גאנש היה חזק מאוד בדמות שתי אלות אכזריות שהרגו את כל צבאו של שיווה. שיווה ווישנו פתחו באסטרטגיה חדשה- ווישנו העסיק את גאנש מקדימה, ושיווה בא מאחוריו וכרת לו את הראש עם הקלשון שלו. פרוואטי זעמה, נוצרו מלא אלות מתוך זעמה של פרוואטי שהתחילו להשמיד את כל היצורים החיים. כדי להרגיע את אשתו, שיווה כרת את הראש של היצור החי הראשון שהוא ראה, חיבר לגאנש וכך הרגיע אותה והציל את העולם.

 

גאנש רכוב על עכבר

 

שם: הנומן

מה הקטע שלו? האל הקוף. נחשב משרתו הנאמן של ראמה (התגלגלות של וישנו) ודמותו משמשת כסמל לכח, עוצמה ונאמנות אין גבולות. ברהמן העניק להנומן חסינות מפני כלי נשק, אינדרה העניק לו חסינות מפני ברקים, יאמה אל המוות העניק לו חסינות בשדה הקרב והאל וורונה הפך אותו לבעל חיי נצח.

סטאטוס: רווק הולל

איך נזהה אותו? בעקרון יש לו ראש של קוף, אבל הוא מסוגל לשנות את צורתו.

מחזיק ביד: אצל הנומן הזנב הוא הגאג. זנבו הארוך מתאפיין בעוצמה אדירה והיה תמיד מושא לאגדות רבות. פעם בימה, שהיה בנו של אל הרוח ולכן אחיו למחצה של הנומן, בא לבקר אותו. הנומן העמיד פני חולה וזנבו התפרש לפני רגליו של המבקר. בימה שהתגאה בכוחו הרב, החליט להעמיד את יכולותיו במבחן. הוא החליט להזיז את הזנב שעמד בדרכו מבלי לעורר את תשומת הלב של הנומן. הוא אגר את כל כוחו וניסה להזיז לו במעט את הזנב. בימה נחל כשלון צורב וזכה לשיעור בענווה כשהתברר לו שהוא אינו חזק כפי שחשב.

מספר עוקבים בטוויטר: בשל היותו אל המזוהה עם כוח פיזי, הוא סמל מוכר לאתטלטיקה והתאבקות. הוא נחשב לאל מרכזי בנפאל ובמיוחד בקטמנדו. בכיכר דורבר שבקטמנדו למשל, אחד הארמונות המרכזיים, מוקדש לו.

עובדה מביכה: בכל זאת קוף…

 

 

שם: קאלי – משמעות השם "שחור".

מה הקטע שלה? תפקידה הוא להשמיד את השדים המאיימים על הסדר הקוסמי, אך תאוות הרצח וההרס שלה גדולה כל כך שהיא בהחלט יכולה להוות איום גדול יותר.

סטאטוס: כנראה שגם היא משתוללת עם שיווה. אגב, מסתבר ששיווה נותן לה לעמוד עליו ברוב הציורים כדי להשתיק את שכרון החושים הרצחני שהתעורר בה לאחר הקרב.

איך נזהה אותה? קאלי מתוארת בדך כלל כיצור מחריד בעל ארבע, ולעתים גם עשר ושמונה עשרה ידיים, עיניים אדומות, לשון מתגלגלת החוצה באיום, שיער פרוע ומקורזל, ציפורניים ארוכות ושפתיים מכוסות בדם. גופה נע בין חצי ערום לערום מלא. האקססוריז שלה גם הם לא פחות מעניינים: קאלי עונדת מחרוזת של גולגולות וראשים שנכרתו, החגורה שלה עשויה מידיים כרותות, והעגילים שלה עשויים מתינוקות מתים. שזה מגניב, אבל זה קצת שנה שעברה. היא מצוירת בדך כלל כשהיא עומדת על שיווה.

מחזיקה ביד: היא תמיד מחזיקה ביד אחת חרב שטופת דם וביד האחרת ראש כרות.

מספר עוקבים בטוויטר: לאורך מאות שנים, מהמאה ה13 עד המאה ה20, הייתה כת שנקראה "התאגים". כדי להשקיט את זעמה של קאלי, היה נהוג להקריב קורבנות אדם. התאגים היו מעיין רוצחים שכירים שקטים שהתמצאו ברציחות שקטות ומשיכת תשומת לב מינימאלית. פעולתם הייתה ללא שפיכת דם אלה רק חניקה עם חבל, ומאות אלפי הודים לאורך ההיסטוריה נרצחו בשם האלה.

עובדה מביכה: אלה-לוחמת (דורגה) עמדה מול כמה שדים ולא הצליחה לנצח אותם. משהפסידה, הפכה לשחורה ומתוכה יצאה קאלי שתפסה את השדים באברי המין שלהם והרגה אותם במכת חרב אחת.

 

גברים הישמרו לנפשותיכם!

 

אנחנו מקווים שעשינו לכם קצת סדר בין האלים ההודים וברכילות המקומית המלווה לכך. אין ספק שריבוי האלים והאמונות בתת היבשת ההודית יכול לבלבל. עכשיו כשתתקלו בפסלו של שיווה, דמותה של קאלי או סתם תחלמו על גנאש, תדעו בדיוק מה היכולות שלהם ומהיכן סיפורם הגיע.

*כל תמונות הכתבה לקוחות מויקיפדיה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *