Categories
ללא קטגוריה

מתכון ללאסי לכבוד החג

לכבוד חג השבועות המתמלא כולו בלבן, תום שוורץ (אחד הבעלים של ג׳ירה – אוכל הודי בירושלים) מפנק אותנו במתכון ללאסי, משקה יוגורט מתקתק ומרענן – ולא לפני שיספר לנו מאין הגיעה ההשראה להכין אותו

כתיבה: תום שוורץ | עריכה: סיגל קריב

 

החום שהיה בימים האחרונים מחזיר אותנו לסמטאותיה של ורנאסי…לאורך סוף ימי אפריל החום הכבד בורנאסי מביא בשורות של זיעה ולילות מאוורר תקרה רעוע. אלו שבועות ספורים לפני שבירת החום בחזקת גלי המונסון שעתידים לשטוף את הגאטות ולסגור את דוכני הטבק הסמוכים לקו המים. בשבועות ספורים אלו של חום כבד, אנשים מחפשים מפלט, אם זה בטבילה במימיה של הגנגס הצונן, מנוחה או בצל אחד המקדשים החבויים במרתפי העיר, או במגוון המאכלים והמשקאות העונתיים שממתיקים את החך ומרווים את הנשמה.

מכל מפיגי החום האפשריים, האהוב עלינו במיוחד, הוא דווקא הלאסי הקלאסי מורנאסי. שווקי החלב בתקופה זו עמוסים בסוחרים, המוצפים בכדי ברזל הבקוקים בעלי דקל טריים המכילים חלב בפאלו רווי שומן. החלב מתבשל לאורך הלילה בתבניות נירוסטה גדולות, מעל פחמים דחוסים המעשנים את החלב. בבוקר נוצר היוגורט עם הקרום השרוף והמעושן. תבניות גדושות יוגורט נשלחות לרחבי העיר ונבחשות במלאכת אומן בידיי אמני הלאסי. גוש קרח מקרר את בלילת היוגורט, עם נגיעות של מי ורדים, זעפרן, הל, פיסטוקים ועיטור של גרעיני רימון טרי. מספיק טעימה קטנה לחוש את ההפוגה המתבקשת. אנחנו לעולם לא נצליח להכין את הלאסי המדויק מורנאסי, אך הניסיון שלנו להידמות לה, בהחלט שולח אותנו למספר שניות לעיר הקסומה.

 

 

ראשית, נכין את בסיס החלב הממותק והריחני:

להכנת החלב הריחני ניקח 2 כוסות חלב, נחמם אותם על להבה בינונית עד שהחלב יתחיל לרתוח. לאחר רתיחה, להנמיך להבה (שימו לב שלא ייגלוש!) נוסיף: 2 כפות סוכר, כף קשיו וכף שקדים קצוצים גס שקליתם על מחבת בחום נמוך, רבע כפית אבקת הל, כמה זרדי זעפרן (אם יש זעפרן הודי, אז זכיתם) כמה טיפות של תמצית מי ורדים. תנו לחלב להצטמצם עד כשליש מכמותו ההתחלתית. שימו את החלב במקרר עד קירור סופי. רצוי להשאיר את החלב לאורך הלילה במקרר בכדי שייצאו הטעמים והארומות החזקות של התבלינים. כעת יש לכם בסיס נפלא להכנה של 4 כוסות לאסי!

 ואז מה?

יש לקחת את החלב המקורר ולטחון במעבד מזון עם 4 כפות יוגורט לא ממותק למשך כדקה עם עוד 2 כפות אבקת סוכר. לאחר שיש לנו את הבסיס מוכן, יש לערבב אותו יחד עם 3 כוסות יוגורט לא ממותק ולא בחוש. ישנם הרבה טכניקות לערבב לאסי, העצה שלי, או עם מטרפה למשך כדקה, או שייקר של קוקטיילים. חשוב בשלב הערבוב להוסיף 2 קוביות קרח גדולות שיקררו את המשקה בזמן הבחישה ולהוציאם בתום הערבוב בכדי שהלאסי יישאר סמיך ואוורירי. מיזגו לכוסות הגשה, תקצצו קצת פיסטוקים ופזרו מעל, כמה גרעיני רימון אם יש בעונה, קחו לגימה ואתם אמורים להרגיש את הודו ממלאת את כל גופכם לכמה שניות.

 

לבריאות!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *