Categories
ללא קטגוריה

נקודות של אור

אוכל מדהים, אנשים מעניינים, רוחניות מרתקת. אלו הן רק חלק מנקודות האור שמציעה לנו מדינה "קטנה" במזרח, הודו, שמחוברת בנקודות של אור ולא מפסיקה להפתיע את מטייליה כל פעם מחדש. רז חיים מביא לכם שלוש נקודות שבטוח תיתקלו בהן במהלך טיולכם בהודו ואי אפשר בלעדיהן. 


מאת: רז חיים
 
מאכלים מקומיים: נכון, אז באיטליה יש להם את הפיצה ובארגנטינה יש להם את האמפנדאס. גם להודו יש לא מעט להציע בחלקת המטבח ההודי ומי שעבר בהודו ללא טעימה מהמטבח העשיר של הודו פספס, ובגדול. למעשה, אחד המאפיינים הבולטים של הודו הוא האוכל ההודי. מרוב שמדינת הודו כל כך גדולה, אפילו בתוך המדינה יש חלוקה למאכלים השייכים לדרום הודו ומאכלים השייכים לצפון הודו. אך לרובם יש כלל מנחה: האוכל תמיד יהיה מתובל, מפולפל ופיקנטי. להזמין מנת אוכל במסעדה בהודו, ללא ציון למלצר על רמת החריפות של האוכל תהיה לעיתים גם טעות. ההודים אוהבים את האוכל שלהם חריף במיוחד ולרובם של התיירים המטיילים האוכל חריף מדי. מכיוון שבהודו הפרה היא קדושה ואיננו ניתנת לאכילה, רובו של המטבח ההודי מורכב ממטבח צמחוני ולעיתים נדירות נמצא מנות המכילות סוג כלשהו של בשר (במחוזות אסלאמיים).
 
כל ביס יותר טעים מהקודם. הטאלי
 
להלן מספר מנות שאסור לצאת מהודו לפני שטעמנו: הראשונה ואולי המוכרת מכולם היא מנת הטאלי. הטאלי זוהי למעשה הצלחת עליה מוגשת המנה (על כן שמה של המנה) והיא מורכבת ממספר סוגי מאכלים. לצד מנת אורז ליחיד עם חתיכה או שתיים של צ’פאטי (לחם הודי), יוגש לרוב גם תבשיל דאל, תבשיל ירקות מתובל ובמקומות שונים שאר המאכלים יכולים להשתנות. לעיתים יקבל הסועד גם יוגורט לצד שאר התבשילים, לעיתים פאפד ולעיתים ההודים גם יכולים להפתיע במטעמים אחרים. בחלקן של המסעדות אף תוכלו למצוא "טאלי כפי יכולתך", כאשר תוכלו למלא את המנה שלכם באורז ובשאר התבשילים עד שתתפוצצו. בפינת התבשילים שהולכים לצד מנה של אורז ניתן למצוא מספר מנות מומלצות מהמטבח ההודי: "דאל", "מלאי כופתה", "צ’יקן טיקה מסאללה", "אלו גובי". כל אלו ואחרים שגם לא צוינו כאן אלו הם תבשילים מדהימים בטעמם שגורמים לכל ביס להיות טעים יותר מהקודם. דאל זהו למעשה תבשיל המבוסס על עדשים, מלאי כופתה אלו הן כופתאות צמחוניות (לרוב) ברוטב הודי משובח להפליא (על בסיס גבינת פניר, גבינה הודית). בקיצור, אם עוד לא הבנתם אל לכם לפספס את המאכלים ההודים בעת ביקורכם בהודו, גם אם לפעמים אתם חוששים מהאוכל ההודי וזה בסדר גמור, תנו לאוכל ההודי צ’אנס אחד, אחרי זה לא תתאכזבו.
 
קבלת פנים שמזכירה את האירוח הבדואי. מקומיים
 
מטיילים לצד אוכלוסייה מקומית: האנשים האנשים האנשים.  אין ספק שהאנשים שפוגשים בהודו, גם האוכלוסייה המקומית וגם המטיילים השונים למיניהן הם חלק גדול ומעניין בתוך הסיפור הזה שנקרא הודו. בדומה למאכלים ולשאר מאפייני התרבות של הודו, גם האוכלוסייה המקומית שונה בין הצפון לדרום. בצפון הודו תוכלו למצוא את ההודים הכפריים יותר, אלו שעובדים את האדמה ומטפלים בעבודות הבית והכפר במהלך היום. בדרום הודו תוכלו למצוא הודים טיפה יותר מפותחים, לרוב לבושים בתלבושת המסורתית, סארי לנשים ושמלה הודית לגברים. האינטראקציה שנוצרת במהלך הטיול בין המטייל לבין המקומי היא משהו שלא ניתן לראות ולמצוא בכל מדינה. ההודים הם אנשים מאוד חמים ורגועים, אינם נוטים להתעצבן בקלות ואף קיים סיכוי טוב שמקומי יפנה אל תייר שסתם הולך לו ברחוב ויתעניין בשלומו (להוציא מהכלל את המקומיים שבערים הגדולות דלהי, מומבאי, בנגלור ועוד, שם הם יפנו אליך כדי לקבל מעט מכספך). לעיתים יתעניינו מהיכן אתה ומה שמך ואם הם גם מבינים אנגלית טוב יתכן מאוד ותתפתח ביניכם שיחה מלבבת שגם יכולה להוביל לקשר. אם ייצא לכם להתארח בבית של משפחה הודית, תוכלו לחוות מעט מהמסורת ההודית השופעת בטקסים, מאפייני לבוש ומאכלים. הם יקבלו את פניכם בצורה יוצאת מן הכלל ויגרמו לכם להרגיש כמו בבית, קבלת פנים שמזכירה קצת את סגנון האירוח הבדואי מארץ ישראל.
 
מטיילים עם תרמילאים: אוכלוסיה נוספת של אנשים שלא משתייכים לקהל המקומי ועדיין מצליח להביא להודו תוספת גדולה הוא קהל המטיילים הגדול. הודו מושכת אליה תיירים רבים מכל הגילאים ומכל מיני מקומות שונים בעולם. בגלל שהודו מדינה כל כך גדולה (תת-יבשת), מגוון האפשרויות שאפשר לטייל בהן הוא כול כך עצום ושונה. חופים, הרים מושלגים, ערים קדושות, מסיבות, אתרים היסטוריים, טראקים, טיולי אקסטרים ועוד. האנשים שפוגשים בהודו מוסיפים לטיול מימד אחר שאין במקומות אחרים בעולם. אתם יכולים לפגוש מגולש מאוסטרליה דרך שבדית בת 52 שלומדת יוגה בהודו כבר שנים רבות ועד לבחור פיני תימהוני שפגשתם בהרי ההימלאיה. לא פעם ולא פעמיים תמצאו את עצמכם יושבים עם בן אדם שלא שוחחתם איתו לעולם לפני כן ותגיעו לרמת הכרה נפשית כל כך גדולה, שלא תיארתם לעצמכם שאפשר להיפתח בצורה כזאת.
 
כאן תשמעו סיפורים שאולי עוד לא שמעתם
 
גם אם באתם עם חבר מהבית, או עם כל המשפחה, אי אפשר להתחמק מלפגוש אנשים במהלך הטיול והודו היא בדיוק המדינה כדי להכיר קצת ולגוון את סגנון האנשים המוכר לנו. כאן תשמעו סיפורים שאולי לא שמעתם עד כה. כאן תוכלו להכיר אנשים מדהימים חדשים. המוני מטיילים שמתחברים יחדיו דרך חוגי הפעילויות השונים (יוגה, מדיטציה, בישול, צורפות ועוד), למטיילים שמכירים חברים חדשים בטראקים ועד לזוגות חדשים שמתחתנים גם לאחר שהכירו בחופי גואה. אחרי כמה זמן שתבלו קצת בהודו גם, תתחילו להבין באמת שלכל אחד יש את הסיפור שלו, הסיפור שהוא מביא להודו, שם איכשהו הכול מתחבר ובצורה הרמונית והדדית כולם מסתדרים ומשתפים אחד עם השני על סיפור חייהם.
 
רוחניות: נקודה אחרונה ומרכיב מרכזי בטיול בהודו הוא המסע הרוחני שעוברים חלק מהמטיילים במהלך טיולם. מהי למעשה רוחניות? רוחניות היא דרך חיים שעוברת דרך הנפש. דרך חיים זו מאמינה בחיי רוח ומזניחה את החומריות. הרוחניות לעיתים קרובות גם עומדת צד לצד עם המושג "דת", שכן האמונה בדת מסוימת היא רוחנית לגמרי. התרבות השונה מהמערב וממה שאנחנו מכירים לרוב, חיים פשוטים הבנויים על מציאות אחרת עד שלפעמים זה נראה כמו ממש יקום אחר. ישנן הרבה דרכים לחוות את הרוחניות שמספקת הודו. אם זה במסע עצמי על גבי נופיה המדהימים של הודו, אם זה באשראמים השונים למיניהם, שעל חלקם גובים מחיר לא קטן וחלקם בתרומה ככל יכולתך. השלווה והשקט שקיימים באשראמים השונים נותנים למטייל חוויה יוצאת דופן שקשה לקבל בארצנו שלנו. במדינתנו אנחנו עובדים/לומדים ועסוקים במרבית מהזמן שלנו. בהודו יש לנו את ההזדמנות לחפש את השקט והשלווה הפנימית שקיימים בתוך כל אחד מאיתנו ולהוציא אותם החוצה.
 
מוותרים על החומריות. באבא מקומי
 
אחת הדוגמאות המרכזיות בהודו לשלווה הרוחנית שקיימת אצל האדם והחברה היא דמות "הבאבא". באבא הוא דמות רוחנית שהחליטה להתחבר דרך הרוחניות לנשמה שלו ולדת. הבאבות מוותרים על כל החומריות ומשאירים לעצמם רק מהמעט שהם צריכים. רוב היום הם מתפללים לאלים השונים שבדת ההודית, ההינדואיזם, ומנסים להגיע לשלווה נפשית הכי גבוהה שאפשר. גם ללא מקדשים, באשראמים ובקורסים שונים אפשר לספוג את הרוחניות שהודו מציעה לנו על גווניה השונים. רק תנסו לקחת את עצמכם לכמה ימים הרחק מכל ההמולה, תפסו לכם איזה פינה שקטה על איזה ערסל עם ספר ותוכלו לגלות את השלווה המסתתרת של הודו.
 
אז מה יש לנו בהודו? אוכל מעולה? אכן כך. אנשים מדהימים? גם כן. דת ורוחניות? בהחלט. ועוד הרבה נקודות חיוביות קיימות בהודו שאפילו לא הזכרתי אותן. נופים מדהימים, היסטוריה ארוכת שנים, ערים גדולות עם סטייל הודי ועוד אלפי נקודות של אור, שרק מחכות לנו בהודו על מנת שנחווה אותן. אז למה אתה מחכים? אם לא הייתם בהודו עוד, זה הזמן להזמין כרטיס!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *