Categories
ללא קטגוריה

סוגי יוגה: עושים סדר

על יוגה ודאי שמעתם בכל מקום בהודו. יציעו לכם שיעורים בכל פינה, תראו אנשים שמתרגלים תרגילים מוזרים עם הידיים או בכלל, כל עניין הנשימות... לפעמים תמצאו שיעור שירגיש כמו אקרובטיקה או לוליינות - ולפעמים תחוו תרגול שלא דורש שום מאמץ פיזי. גם פה בארץ ישנם כ״כ הרבה סוגים וסגנונות. כדי להבין את ההבדלים בין הסוגים ובכלל, להכיר ולהבין את מהותם, דניאלה גכטמן החליטה לעשות לנו קצת סדר

למרות האמור מעלה, יש קו מחבר בין הכול ויוגה יכולה להיות בכל מקום ובכל דבר. יוגה משמעותה היא איחוד.  איחוד בין הרבה דברים, בין הגוף לנפש ולרוח, חיבור בינינו לכל הסובב אותנו ביקום הזה. יוגה זה כל כך הרבה דברים, עבורי היא בעיקר סוג של מצב תודעתי.

מצב של ריכוז, של שקט, התבוננות ורוגע תודעתי, אליו כה קשה להגיע ביומיום – ודרך תרגול של יוגה אפשר ליצור יותר ויותר רגעים כאלו של שקט בתודעה, ראיית המציאות כפי שהיא, עם כמה שפחות עיוותי המיינד, (התודעה). זאת אומרת שאפשר להגיע ׳למצב של יוגה׳ גם כשאנחנו צועדים ברחוב, בעבודה או אוכלים.

היוגה מקורה ממידע עתיק שעבר מפה לאוזן  אך גם צוין ב"וודות", ב"אופנישדים" וה"בהגווד גיטה"  ונשתמר במשך מאות ואלפי שנים. נוצרו עשרות זרמים ושיטות של תרגול יוגה. חשוב לי לציין שהתרגול הפיסי של יוגה (תנוחות התירגול, האסאנות) הוא רק אחד משמונת האברים (כפי שפטנג׳אלי  

 

פסל של  פטנג׳אלי, המוכר כמייסד ההיסטורי של היוגה, שאמר בין היתר שמטרת היוגה, היא שחרור מעולם של דחפים והתניות. תמונה מתוך ויקפדיה
 

לפני שאתחיל לפרט על הסוגים השונים, אתחיל מעמדת המוצא: כל סוגי תרגול היוגה, הידועים יותר במערב  – וכוללים תרגול פיזי, שייכים למשפחת ה״האטה״ יוגה- HATHA YOGA. היוגה של הגוף. לעומת:  בהקטי – יוגת הדבקות, ג'ננה -יוגת החוכמה, קארמה – יוגת הפעולה, ראג’ה – התודעה – אלה אינם כוללים תרגול פיזי בכלל. 

 Hatha Yoga

שם: האטה יוגה

מה הקטע של השיטה? בגדול כל סוגי תרגול היוגה שכוללים תרגול פיסי שייכים למשפחת ה״האטה״. זה מאין שם גנרי לתרגול פיסי. האטה זו היוגה של הפעולה, של הגוף, לעומת סוגים אחרים של יוגה שאינם כוללים תרגול פיזי בכלל.  בנוסף משתמשים בשם האטה יוגה, גם כדי לתאר סגנון/זרם יוגה עדין ורך שמאוד פופולרי בהודו ובעולם ופחות בארץ.

על מה הדגש? רכות, מודעות, נשימה, טיהור (יש הרבה התמקדות על דרכים לטהר ולנקות את הגוף מבפנים (למשל את הנחיריים והקיבה)

יתרונות? פיתוח רכות, מודעות, נשימה מסוכרנת. ראייה כללית של יוגה שכוללת הרבה פעמים מנטרות, תהליכי טיהור ועוד

חסרונות? לרוב חסר דיוק, לא מתאים למי שרוצה להיות בכושר מהתרגול

 

 Ashtanga Yoga

שם: אשטנגה ויניאסה יוגה

מה הקטע של השיטה?  מבוססת על שש סדרות של תנוחות עיקריות (אך מעטים המתרגלים שעוברים את הסדרה השנייה או השלישית). כל סדרה כוללות אסאנות רבות המתורגלות בסדר קבוע. במקור, רק לאחר שמגיעים לביצוע מושלם של הסדרה הראשונה מתקדמים לסדרה הבאה וכו׳.  מתרגלים עוקבים אחריה ואמורים לתרגל אותה כל יום, 6 ימים בשבוע. מבחינה מסורתית התרגול מתבצע באופן עצמאי, ללא מורה שמוביל את השיעור, במה שהפך ונקרא שיטת "מייסור" (על שם המקום ממנו הגיעה יוגה זו) – תרגול אישי, המורה נמצא בחדר רק לתקן ולעזור למתרגל. היום כבר יש הרבה שיעורים מונחים של אשטנגה אך לרוב הם לא יהיו של כל הסדרה, אלא בהשראתה בלבד.
על מה הדגש? מאוד פיזי, על תנועתיות, על אנרגיה (ייצור והעברה של פראנה בגוף) ,על זרימה בין התנוחות ועל נשימת האוג’אי, הזעה זה מבורך.

נחשבת לשיטה הדינאמית ביותר, ובין היותר מאתגרות פיסית שקיימות. 

 

 הסדרה הראשונה של אשטנגה ויניאסה יוגה. ראשונה מתוך שש

יתרונות? מעולה להתחזק ולהיות בכושר, לזוז, לנשום, לראות בבירור את ההתפתחות וההתקדמות בגלל שכל הזמן חוזרים על אותו תרגול וזה נותן הזדמנות להתמודד עם אותם דברים כל פעם מחדש ולראות את ההתקדמות בבירור. שיטת מייסור היא מדהימה להתמודדות עם עצמך ולגדילה רוחנית בגלל שאין מורה שיגיד מה לעשות אלא זה אתה והמיינד שלך.

חסרונות? התנועתיות המהירה, התנוחות המאתגרות והזרימה יכולים לגרום לפציעות יותר מבזרמים אחרים מכיוון שאין הרבה זמן לשהות ולתקן את התנוחות. אנשים רבים מוצאים שיטה זו מאיימת ומאתגרת.

Iyengar Yoga

שם: איינגר יוגה 

מה הקטע של השיטה?  מתאפיינת ברמת דיוק גבוהה מאוד בתנוחות ומנח האיברים בגוף באופן ארכיטקטוני מאוד מסוים. שהייה ארוכה בתנוחה, ביציאה ממנה ובכניסה לתנוחה הבאה עם עצירות, תרגול סטטי יחסית. משתמשים בהרבה אביזרים כמו שמיכות, כיסאות, רצועות ובלוקים שנועדו לעזור לדייק בתנוחה למי שמתקשה לבצע אותה בצורה משולמת.

על מה הדגש? מלא דגשים! ופרטים ודיוק והסברים נרחבים של המורה על המנח, הזוויות, מיתאר התנוחה מה רוצים לחוש וכו׳. לא בעד להזיע, אלא מאמץ נקודתי ותשומת לב לפרטים, יש מקומות שאפילו יתרגלו עם מזגן או חימום.

יתרונות? יש המון דגשים ופרטים כך שממש אפשר ללמוד, ולהבין כל תרגיל לעומקו. השימוש באביזרים עוזר למתרגל לחוש מדוייק בכל תנוחה, מונע פציעות, עוזר לתקן הרגלים שליליים בגוף, מאפשר ללמוד כל החיים בלי להישחק וכל הזמן ללמוד,וכמובן מאפשר התאמה לצרכים המשתנים של המתרגל. משפר את הריכוז והמשמעת ומתקן הרגלים גופניים שליליים 
חסרונות? כמות הפרטים והדגשים יכולים להרגיש כאילו שעולם התוכן הרוחני של היוגה מתגמד לפרטים הפיזיים. פחות זרימה בשיעור מתנוחה לתנוחה וכמעט ואין מאמץ אירובי.

 

תמונתו של ב.ק.ס איינגר מייסד הזרם איינגר. תמונה מתוך ויקפדיה

 

 Vinyasa Yoga

שם: ויניאסה יוגה

מה הקטע של השיטה? זרם זה התפתח בצורה הומוגנית מתוך האשטנגה יוגה, בה הסדרות מאוד נוקשות, תובעניות ואינן ברות שינוי. הויניאסה התפתחה כדי לתת מענה זורם, גמיש ומשתנה למתרגלים.  
על מה הדגש? העקרון המנחה הוא זרימה. משמעות המילה ויניאסה היא שילוב של תנועה עם נשימה , או אפילו התנועה שבין התנוחות.
התרגול זורם ומשתנה, יכול להיות מאתגר פיזי אך גם רך מאוד, הכל תלוי בשיעור והגישה של המורה.    
יתרונות? ישנו מקום רב לגמישות מחשבתית ופיסית, זרימה, הקשבה לגוף, מקום לשינויים ולחוסר קיבעון מחשבתי ופיסי. כל שיעור יכול להראות שונה מאוד מקודמו.
חסרונות? משום שזהו זרם שהתפתח בצורה הומוגנית, הוא משתנה מאוד ממורה למורה ולכן גם דיי פרוץ לאינטרפטציות של המורה. קשה למתרגל לדעת איזה תרגול בדיוק יהיה עד שמכירים את המורה.

 

דניאלה בפוזה בכניסה ל׳שאלה׳ של פאטאבי ג׳ויס אשטנגה ויניאסה יוגה, במייסור שבדרום הודו

Shivananda Yoga

שם: שיבננדה יוגה

מה הקטע של השיטה? תרגול איטי ועדין יחסית שבעיקר מתבסס על עקרון ההרפיה, הכולל 12 תנוחות פיזיות קבועות. לעומת רוב הזרמים האחרים, התרגול כאן כולל הרבה צ'אנטינג (שירת מנטרות) וגם תרגילי נשימה ומדיטציה (שכן קיימים בהרבה שיטות אחרות).
על מה הדגש? דגש רב על הרפייה, על הפן הרוחני והקשבה עצמית. הרבה פוקוס על הפילוסופיה של הסואמי: לשרת, לאהוב, לתת, להיטהר, למדוט ולהבין.

התרגול נחשב 'רוחניקי' למרות שכן מבצעים תנוחות שיכולות לאתגר אדם ממוצע. לרוב מתחילים מתנוחות הפוכות דווקא (עמידת ראש וכתפיים), סדר שונה והפוך מרוב הזרמים האחרים.  

 

תלמידי שיבננדה בהפסקה באשרם שיבננדה באוטרקאשי בצפון הודו . צילום: אלירן גדליה
 

יתרונות? רכות, חיבור ורוחניות
חסרונות? רוב האנשים בעידן המודרני ימצאו תרגול זה איטי וניו אייג'י מדי

 

Kundalini Yoga

שם: קונדליני יוגה

מה הקטע של השיטה? תת-זרם של טנטרה והאטה יוגה. זהו אימון שנשמר בסוד בהודו ונחשב כאסור לתרגול לאנשים שאינם ׳קדושים׳, או ללא עבודה רוחנית גבוהה. רק ב-1969 יוגי בהאג'אן החליט לגלות את הסוד והחל ללמד ולהפיץ קונדליני יוגה בארה״ב ובמערב בכלל.  
על מה הדגש? התרגול מתמקד בלנסות לעורר את האנרגיה השרויה בבסיס עמוד השידרה ולהעלות אותה לאורך שבעת הצ’אקרות. המון תרגילי נשימה דינמיים, יש גם שירה (צ'אנטינג) ומדיטציה בעזרת מנטרות.
זהו תרגול מאוד לא סטנדנטי, הרבה יותר רוחני מפיזי, התנוחות הפיזיות מאוד שונות משאר זרמי היוגה, לא תמצאו כאן כלב מביט מעלה או מטה אבל כן תנשמו מלא, בכל מיני צורות ותזיזו את הגוף בדרכים שמעולם לא הזזתם.  
 
יתרונות? אחד הזרמים היחדים שנותן ביטוי לרגשות,מזיז ופותח דברים פנימיים בצורה מאוד עוצמתית
חסרונות? בהחלט לא מתאים למי שמעוניין ביוגה כפעליות ספורטיבית, יש האומרים שהתרגול יכול להיות מטלטל מדי ולא מתאים לכל אחד

מתרגלים קונדליני יוגה ומנסים להזיז את האנרגיה למרכז הגוף. תמונה מתוך הויקפדיה

Bikram Yoga

שם: ביקראם יוגה

מה הקטע של השיטה? ה'גימיק' בביקראם יוגה הם תנאי החלל בו מתרגלים- בחום של 40 מעלות ו 40 אחוזי לחות, מתוך תפיסה שזיעה מטהרת את הגוף מרעלים. התרגול עצמו כולל 26 תנוחות קבועות שחוזרות על עצמן בכל שיעור.
על מה הדגש? התרגול עצמו הדגש הוא מאוד פיסי, פיתוח מודעות לגוף, מיקוד הריכוז ושליטה בנשימה.
מאתגר פיסית לתרגל יוגה בסאונה, אך גם מאוד ממכר. ישנה הרבהביקורת מהיוגה המסורתית לתרגול זה כגימיק ויוגה שמחפשת ריגושים. ביקראם עצמו הושפע מהמורה שלו שבעצם שילב הרמת משקולות עם תרגול האטה יוגה מסורתית אז אפשר להבין את הפתיחות למרות היותו הודי.

יתרונות? למי שאוהב חום, זה כיף! החום עוזר לגמישות במהלך התרגול, כמות האנדורפינים שמשתחררת כנראה גבוהה יותר מה שגורם לתחושת היי ואף 'התמכרות', ההזעה זה גם סוג של טיהור. תנאי החום הקשים יכולים לעזור בריכוז ויצירת שקט בתנאים רגילים.
חסרונות? מכיוון שתנאי התרגול אינם נורמאלים מדובר בגירוי חושי גבוה שלא בהכרח מקרקע ומאזן כמו תרגולי יוגה אחרים אלא מעלה את סף הרגישות. בנוסף, הגמישות שנוצרת מהחום אינה הגמישות הטבעית של הגוף ולכן קל לגרום לפציעות אם דוחפים מדי.

זוהי השיטה עם כמות הביקורות הגבוהה ביותר, רק תחפשו באינטרנט ותמצאו רשימות של בעד ונגד.

 

מתרגלים בתנוחת שאבאסאנה בגוהה -תנוחת הגוויה המתה, אחת התנוחות המשותפות לכל זרמי היוגה

 

Vini Yoga

שם: ויני יוגה

מה הקטע של השיטהשיטה עדינה, רכה וזורמת,  המון דגש על תיאום בין הגוף והנשימה. יש בה המון זרימה ותנועה שתמיד מובלת על ידי הנשימה. החוק העיקרי בזרם הזה זה שתרגול יוגה צריך להיות מותאם לצרכיו המשתנים של המתרגל ומטרתה להיות מרפא. זהו תרגול רך שלא כ״כ מאתגר פיזית. מתאים לכל הגילאים ולא דורש גוף, כושר או סגנון מסויים. 

על מה הדגש? תנועה ונשימה, זרימה, רכות, טיפולי, הקשבה לגוף
יתרונות? הרבה הקשבה עצמית, סינכרון, נועם, רכות והתאמה לצרכים של המתרגל 
חסרונות? אולי קשה יותר לראות התקדמות מהבחינה הפיזית.

 

 Yin Yoga

שם: ין יוגה

מה הקטע של השיטה? התפתחה רק לאחרונה תחת שם זה – ין מתאר שהייה ארוכה בתנוחות מרגיעות, מקררות, משקמות. ברוב זרמי היוגה האחרים יש שילוב של תנוחות ין שכאלו, אבל גם תנוחות יאנג שזה האנרגיה המחממת, האנרגטית, המהירה,הזכרית. אז בשיעורי ין העבודה היא רק איטית ומקררת, החידוש פה זה להתמקד שיעור שלם באנרגיה רגועה זו. תרגול יוגה רגוע, משקם, מנוחתי.  
על מה הדגש? הרגעות, שהייה ארוכה בתנוחות ללא מאמץ וללא נסיון להגיע ולעבוד קשה על מנת להשיג משהו, אלא פשוט לשחרר ולשהות.
יתרונות? מצויין כשהגוף או המיינד עייפים, דרך טובה ללמוד לשחרר ולהפסיק לנסות להגיע לתוצאות או למקום מסויים, גמישות נוצרת מתוך שהייה פסיבית
חסרונות? תרגול ללא פעילות מאומצת אז לא מתאים למי שרוצה לשמור על כושר , להרבה אנשים תרגול זה יהיה שקט ורגוע מדי (למרות שקרוב לוודאי הם זקוקים לו ביותר (:)

 

 Shadow Yoga

שם: שאדוו יוגה

מה הקטע של השיטה? התרגול שואב השראה מאומנויות לחימה ומהמחול של שיווה

(Shiva Tandava). זהו תרגול חזק עם אלמנטים ׳ריקודיים׳, ללא גבולות. אפילו גבולות מזרון היוגה מאותגרים במהלך התרגול.  
על מה הדגש? עבודת רגליים ייחודית וחזקה, עם תנוחות בכיווני תנועה ספירליים רבים. דגש על שיפור חוזק ויציבות גופנית, הגברת יכולת ריכוז ושקט הפנימי והעצמת החיבור לאדמה.
יתרונות? מאוד זורם, מעניין, מפתח יכולות פיזיות ומנטליות גבוהות
חסרונות? לא מעט תנוחות מאתגרות שללא תשומת לב נכונה יכולות להביא לפציעות, יש המבקרים ואומרים שמסגרות היוגה נתונות לסימן שאלה בתרגול זה

 

נו, אז יש לכם סוג מנצח?

מדהים כמה עושר (גם אושר) יש לנו בעולם היוגה וכיצד הוא לא מפסיק להתפתח. (וזה שיש עוד זרמים רבים כמו בריגהו יוגה מוראנסי ששם דגש על שליטה על החושים והתודעה, ויג׳ננה יוגה שפותחה ע״י ישראלית ששמה דגש על הקשבה פנימית, או דברים יותר מודרנים כמו אקרו או יוגה אווירית ועוד סגנונות שכל מיני מורים מפתחים).

אני אישית, מוצאת עניין ויתרונות כמעט בכל סוג תרגול בו התנסיתי, ואני חייבת להודות, שתרגלתי לא מעט סגנונות, אבל זו אני. אחרים יעדיפו לתרגל ולהתרכז רק בשיטה אחת וכך לגדול ולהתפתח בתוך ההתמדה בזרם אחד, וזה גם דרך נהדרת. לכל אחד יש את הדרך שלו.

אם אתם מנסים לבחור זרם או שיטה כלשהיא , תנסו ראשית לבחור משהו שהכי מתחבר למי שאתם בתור אנשים. זה תלוי גם במה שאתם רוצים להשיג, משום שאם אתם רוצים לשנות התנהגויות, למשל דווקא אם אתם ספורטיבים שאוהבים ׳לתת בראש׳ כל הזמן והנטייה שלכם תהיה ללכת על אשטנגה למשל, אולי דווקא אתם צריכים להכניס רכות של ויני או ין או אם אתם חפיפניקים שלא אוהבים לעבוד קשה, דווקא לכם כדאי ללכת על איינגר, שילמד אתכם דקויות ותשומת לב ועבודה קשה מה היא.

 

שנית, כמו בהרבה דברים,  מעבר לבחירת הזרם מה שבאמת קובע זה המורה. מורה טוב שבאמת מתחברים אליו, לא משנה לאיזה זרם הוא שייך, יצליח להעביר לתלמידו את רוח היוגה. אני הן בתור מורה והן בתור מתרגלת מאוד פתוחה לשיטות וזרמים שונים וכל הזמן ממשיכה ללמוד דברים חדשים כל עוד אני מעריכה את המורה. תהנו!!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *