Categories
ללא קטגוריה

פינת התרבות על הספר קדחת הנדודים

בקריאה ראשונה של הספר אפשר לרגע לחשוב שאולי זה הסיפור שלכם, אלו שעוד בצבא וכרטיס הטיסה הופיע להם בחלום ואף פעם לא עזב, גם אתם מוצאים את עצמכם עובדים-מטיילים-עובדים-מטיילים-עובדים-מטיילים. לכן אם לרגע נדמה לכם שפסו כותבת את סיפור חייכם, זה לא כ"כ רחוק מהמציאות כי "קדחת נדודים" מתבסס על חייה שלה אבל היא בעצם מספרת את סיפורם של אנשים רבים.

 

מאת: טל גטרייטמן
 
"אני גלי, ואני מכורה לחשק.
כן כן, חשק. כמו מי שמכור לאלכוהול, לסיגריות או לסמים- אני מכורה לחשק...
החשק שלי מאוד חזק, ושום ניסיון גמילה לא החזיק לאורך זמן. בסוף החשק תמיד השתלט עלי ומצא דרך לגרום לי לעשות מה שהוא רוצה, שזה בעצם מה שאני רוצה".
 
 

 
 
מה שמתחיל כמסע בזמן הצבא שבו מגלה הגיבורה את כוח הבחירה והקבלה שלה להשיג את מה שהיא רוצה, מתפרס לעבר שלל ארצות בעולם החל מהודו, תאילנד, ניו זילנד, ברזיל ועוד מדינות שביניהן גם ישראל, בה חווה הגיבורה עוד נדודים. העולם גדול ויש בו אינספור אפשרויות. מי שחולה בקדחת הנדודים ירצה לעד להמשיך ולגלות עוד ועוד. זו הקדחת בה "חולה" גיבורת הספר גלי. העלילה מרגישה כמו יומן אישי שכן הסיפור מסופר מנקודת מבטה. מהרגע שבו היא חוזרת מהטיול הגדול היא חוזרת "לתלם"- להשתלב בחברה שבה אחרי הטיול הגדול עושים מה שמצופה מרובנו לעשות: לעשות תואר, למצוא עבודה ולהשתקע בבית. היא מנסה וכל ניסיון מעלה בה שאלות רבות על החיים בישראל ובעולם בפרט.
 
" אבל חייבים לעבוד, צריך, ככה חינכו אותנו, זה מה שכולם עושים, וצריך לדאוג שיהיה כסף בחשבון… מה הגיוני במשפט "צריך לדאוג"? למה לדאוג? אני רוצה לחיות, פשוט לחיות. עיזבו אותי מכסף, מתוכניות. אני רוצה לחיות עכשיו… נלחמת חיים לחיות חיים שאני לא רוצה לחיות." (141)
 
 
פסו חושפת בפני הקורא את אותן מחשבות שעוברות לרובנו בראש ונותנת ביטוי לאותם אנשים שלרוב אין סבלנות אליהם בארץ. האנשים שעוד מחפשים אחרי עצמם בשאלות חשובות. האם המסלול חיים שמועידים לנו בארץ זה המסלול הנכון? האם אנשים שנודדים הם לא בני אדם רציניים? הספר הוא מענה לכל אלו שרוצים אבל מפחדים לחשוב על מסע באמצע החיים והוא יותר מסיפור המעורר הזדהות גדולה.
 
נגה בשבוע הספר עם ספר אחר שלה
 
 
גם בארץ דמותה של גלי נודדת מעבודה לעבודה, ממחשבה למחשבה, מרצון לרצון. לפעמים כקורא אתה מתעייף ורוצה שגלי תחליט כבר ותתמקם, אולי כי רובנו כקוראים התמקמנו כבר בחיים שלנו ואנחנו לא מעזים לחשוב על לנדוד. המסע של הגיבורה נע בין אושר מוחלט לבין התדרדרות בהסתגלות לחיים שבשגרה: עבודה, עבודה, עבודה, או כמו שכתוב באחד הפרקים: "הדיכאון של החיים מיד אחריו". רובנו מכירים את הדיכאון של השיבה לארץ.
פה כבר כל אחד רשאי לפרש לעצמו מה הקושי שבלחזור לארץ. האם זה המצב הביטחוני? הכלכלי? אבל זה כבר לספר אחר לגמרי. כמו כן, אי אפשר בלי סיפור אהבה המלווה את הספר ומציג שאלות רבות על זוגיות בצל הרצון לנדוד, בצל קדחת הנדודים שלה אין מרפא. האם אהבה יכולה לרתק אדם למקום אחד?
 
 לרגל שבוע הספר, נגה משתפת אותנו בכמה דברים מחייה הפרטיים שעליהם מבוסס הספר.
 
אולי תספרי קצת על איפה את והגיבורה של הספר נפגשות במציאות?
נגה: "אני וגלי הגיבורה שלי נפגשות שוב בעבר, בזיכרונות שלי, בכל פעם שאני נזכרת במסעות המופלאים בעשרת השנים בהן טיילתי. בחיי שאני אפילו מתגעגעת אליה.
דרך כתיבת הספר, גלי ירשה את התכונות שלי, אפשר להגיד שאני זו שהדבקתי אותה ב’קדחת הנדודים’ מלכתחילה. סופר שחושב שהדמויות שלו הן מומצאות לחלוטין משקר לעצמו, הדמויות הן השתקפות של הכותב, גם אם תכונות מסוימות מוקצנות יותר בדמות מאשר אצל הכותב, או שאלו תכונות שהיה רוצה שיהיו לו, הדמויות הן עדין הוא והתשוקה שלו.
היום אני קצת פחות גלי שאין לה מעצורים, אבל גם המעצורים שלי הם לגמרי שלי, אני שמתי אותם, הם לא מעצורים רציניים שקשה לעבור, ובכל רגע אני יכולה גם להוריד אותם".
 
 
 
האם כל האתרים שציינת בספר אלו מקומות באמת היית בהם?
נגה: "הייתי בכל המקומות שציינתי בספר, חוץ מברזיל. זה נשמע לאנשים הרבה, אבל בעייני זה לא מספיק. כי אם זכינו להיוולד, לחיות ולהיות על כדור הארץ, בעיניי זה ממש פשע לא לחקור ולראות את כל הנופים הקסומים והתרבויות השונות שיש לעולם להציע. להישאר בארץ ולא לטייל בחו"ל, מבחינתי זה כמו לשבת במסעדה הכי מוצלחת והכי קולינארית שיש, ולא להזמין כלום או להסתפק במי ברז. או ללכת למוזיאון של דאלי ולעמוד בכניסה ולא להיכנס".

נגה מספרת לנו על החוויות שלה שהשפיעו על הספר: "נחתתי בברזיל אבל מיד נקראתי (באי-מייל) לחזור הביתה כי אמא שלי הייתה חולה. חיכיתי להודעה במייל מההורים שלי אם הם מצטרפים אלי לטיול בגלפגוס, וזה המייל שקיבלתי במקום. המחשבה על הטיול מיד התחלפה בדאגה לאמי ובאותו יום כבר הייתי על המטוס בחזרה לישראל. לא הספקתי להתבעס על הטיול שנקטע, נהנתי להיות איתה בשנים האחרונות לחייה, וגם זכיתי לכתוב ספר עליה ולזיכרה שנקרא ‘שירים לאמא’. אבל אני אשקר אם אגיד שלא ידעתי בתוך תוכי שיום אחד אמשיך לטייל. גם במהלך מחלתה של אמי טסתי לחודשיים לתאילנד (בפעם הרביעית) ולהודו (בפעם השנייה).

עד כדי כך קיימת בי "הקדחת"… אז טסתי וניסיתי לא להרגיש אשמה. בהודו, במהלך הטיול הכנתי לה הרבה תכשיטים מאבנים טובות שנועדו לעזור לה להבריא, חשבתי עליה הרבה, כתבתי עליה.. אבל ידעתי שלמרות מצבה אני רוצה להמשיך את החיים שלי ושלטייל זה חלק משמעותי מהחיים שלי וממי שאני".
 
נגה על ערסל באום ביץ’
 
האם את בקשר עם הבחור שעליו מבוססת דמות בן הזוג של גלי?
נגה: "כן, אני עדין בקשר עם האקס שלי, ‘אורי’, והוא תמיד יהיה חלק מהחיים שלי ומהנדודים שלי ושל גלי. הוא בן אדם מאוד מיוחד ואני תמיד אוהב אותו. אבל כיום לשנינו יש בני זוג אחרים. בזכותו הספר הזה נכתב, ולא כי הוא הציע לי להפוך את המחברות בהן כתבתי במסעותיי לספר, אלא כי הוא קנה לי גור כלבים (קוראים לו פיצקי) ליום הולדת, אחד הדברים הראשונים שפיצקי עשה זה לקרוע את המחברות, וכך נאלצתי להעביר את כל חויותיי למחשב…
פחדתי שהעבר יעלם או ישכח אם לא אעשה זאת מיד, ובמשך שבוע לא זזתי מהמחשב. במהלך הכתיבה, תוך כדי שאני משחזרת אירועים ומוסיפה מהדימיון, זה התחיל להרגיש כמו ספר. כשסיימתי היו מעל 200 עמודים כתובים, והרגשתי שאם אוסיף גם התחלה וסוף, קצת הקשרים בין המקרים, זה יהיה כבר ממש ספר. כשסיימתי לעשות את אלה, רציתי לרוץ לבית הדפוס, להדפיס ולשלוח להוצאות לאור. שנייה לפני שעשיתי זאת, ביקשתי מ"אורי" שיקרא את הכול וייתן לי את בירכת הדרך. כשהוא קרא את ה’ספר’ (שאז היה קובץ WORD במחשב) ראיתי ממבטו שהוא לא מרוצה מהאופן בו אני רואה אותו בספר. אבל בכל זאת הוא נתן לי אור ירוק לפעול, הפך אותי לסופרת ולמי שאני היום, ואני מודה לו על כך.
אני לא חושבת שהספר הייתה הסיבה שנפרדנו, קצת כמו בספר בגלל "הקדחת" "נטשתי אותו" לטובת חודש בחו"ל פעמיים, אבל אני גם לא בטוחה שזו הייתה הסיבה. למען האמת, למרות שאנחנו חברים טובים, שמדברים ונפגשים, עד היום לא ברורה לי הסיבה שנפרדנו."

איך את היום עם קדחת הנדודים?
נגה: "גם היום קדחת הנדודים בוערת בי, בחודשים האחרונים אני ממש עם חום גבוה והמון חשק שמצטבר לטוס ולנדוד, וזה גם יקרה – כנראה ביולי הקרוב. אני מרצה ב"למטייל" בסניף תל אביב וחיפה, כותבת לאתר (שלנו כמובן, ט.ג), וככה אני מרגישה קצת חלק מהמסע של אחרים. כשהתחלתי לעבוד בעבודות האלו משום מה חשבתי שזה יעזור לי להתמודד עם "הקדחת", אבל בתכלס זה מעלה לי את סף החשק לטוס לשיאים חדשים."
 

נגה וחברה בטיול
 
מה משאיר אותך בארץ?
"עד לפני מות אמי לפני שנה וחצי, המשפחה לא היוותה פקטור בהחלטות שלי, היום קצת יותר חשוב לי מה קורה עם אבא שלי ועם האחים והאחיות הצעירים שלי, ולראות אותם ואת האחיינית שלי. אבל ככל שהזמן עובר אני מרגישה שזה לא סיבה מספיק טוב לא לצאת למסע ארוך שוב. אני חושבת שיש משהו במנוחה בין טיולים, שהופך את הטיול הבא ליותר עוצמתי, נותן הזדמנות להגיע לטיול הבא בתור אדם קצת אחר. ולמצוא חיים של הנאה גם בארץ, גם כשלא מטיילים, זה אתגר חשוב ששווה, כדאי ולפעמים אפילו כייף להתנסות בו. 

אני יכולה להגיד משפט שישמע קיטשי, אבל אני באמת מאמינה בו – החיים הם טיול אחד ארוך, (ההודים מאמינים שהחיים זה יותר מתקופת חיים אחת, אז אין לאן למהר), ואם החיים הם טיול אחד ארוך – גם כשאני בארץ, אני מטיילת ולא רק בגלל שאני לא גרה במקום קבוע יותר מחודשיים, אלא גם כי אני מטיילת בנפש, ולדעתי יותר קל לטייל בנפש ולחקור מי אתה ומה אתה רוצה מהחיים האלה, דווקא כשלא מטיילים פיזית, ונתונים לגירויים חיצוניים של תרבויות חדשות ונופים עוצרי נשימה שאי אפשר להעלם מהם.

 
מה יכול לגרום לך לחזור ולנדוד שוב?
נגה: "כל דבר הכי קטן יכול לגרום לי לנדוד שוב. אין לי ספק שאני גם מחפשת את זה. החבר הקודם שלי גר בלוס אנג’לס והזמין אותי לגור איתו, החבר לפניו גר בכפר נידח בצרפת, (גם אצלו גרתי), החבר העכשיווי שלי רוצה לגור בחו"ל… יצאתי בעבר עם גברים שלא טיילו מעולם ושזה לא מעניין אותם וזה לא נמשך יותר מדייט אחד. אולי באיזשהו מקום אני מחפשת את הגבר שייקח אותי איתו להרפתקה. אני יודעת והוכחתי לעצמי שאני יכולה לצאת לבד להרפתקה, אבל לפעמים בא לי לנוח ולא להיות המובילה.
 

נגה ברגע מנוחה מקדחת הנדודים שלה
 
"במודע, או שלא במודע, הרצון לנדוד עדין קיים בי. מאוד בוער בי, ואני יודעת שזה עניין של זמן ולא סוף פסוק. החשק לטייל עוד ועוד טבוע באישיות שלי  ואני מאמינה שגם לנצח יישאר. למדתי לחיות עם זה, לא להיכנע לחשק וכן להיכנע לו לסירוגין".
 
בתחילת הספר מופיע משפט שמסכם כבר בתחילתו את המסר שלה:
Not all those who wander are lost""
 
האם זה מתאים גם לכם?
 
 
נגה פסו, כותבת בצוות האתר, מחברת "שירים לאמא", "דם ופואטיקה" ו"לדבר עם המתים". הספר "קדחת הנדודים" יצא בהוצאת אופיר ויועמד למכירה בשבוע הספר בדוכן ההוצאהי.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *