Categories
ללא קטגוריה

פרס נובל לשלום למלאלה יוסאפזאי וקאיילאש סאטיארת’י

שני פעילי זכויות אדם, האחת נערה פקיסטנית, השני גבר הודי, זכו בפרס נובל לשלום לשנת 2014.

שני פעילי זכויות אדם קיבלו אתמול (10.12) את פרס נובל לשלום באוסלו. מלאלה יוסאפזאי הפקיסטנית וקאיילאש סאטיארת'י ההודי מקדישים את חייהם למען זכויות ילדים וילדות ברחבי העולם.

מלאלה יוסאפזאי הפקיסטנית, היא זוכת פרס נובל הצעירה ביותר עד כה. מלאלה רק בת 17, אך היא החלה במאבקה נגד אלימות הטליבאן במדינתה עוד בגיל 11. באותה תקופה כתבה מלאלה בלוג עבור ה-BBC, המתאר את אורח החיים באזור תחת שלטון הטרור של הטליבאן. בהמשך, כתב הניו יורק טיימס, אדם ב. אליק, פירסם סרט דוקומנטרי על חייה:

 

Adam B. Ellick and Irfan Ashraf, Class Dismissed: Malala’s Story, NY Times, 09/10/12

 

באוקטובר 2012 עלתה מלאלה על אוטובוס תלמידים באזור מגוריה, היא נורתה בראשה 3 פעמים על ידי פעיל טליבאן, כנראה בשל מאבקה למען חינוך והשכלה לבנות. היא הייתה אז בת 15 בלבד. מצבה של מלאלה היה קריטי, והיא הועברה לטיפול בברמינגהם שבאנגליה, שם ניצלו חייה. בקבלתה את הפרס קראה מלאלא לילדי העולם לדרוש זכויותיהם: ".. אתם אלה היכולים לשנות את העולם".
מדי בית הספר של מלאלה, המגואלים בדם, יוצגו השבוע בתערוכה במרכז נובל לשלום באוסלו.

קאיילאש סאטיארת'י בן 60, נולד במדינת מדיה פראדש. הוא למד הנדסת חשמל ולימד בקולג' בבהופל, בירת מדיה פראדש, במשך מספר שנים. קאיילאש ויתר על משרתו כמורה והקים את ארגון Bachpan Bachao Andolan – מסדר הצלת הילדוּת. מאז הקמת האירגון ב1980 פעל קאיילאש בערוצים שונים למען זכויות הילד, מחינוך ועד מניעת התעללות בילדים. בין היתר הנהיג תכנית לצמצום עבודת ילדים. פעולתו עזרה להגן על יותר מ-83,000 ילדים ב-144 מדינות ברחבי העולם.

מאלאלה יוסאפזאי וקאיילאש סאטיארת'י מהווים השראה לפעילים רבים סביב העולם. השניים קיבלו יחד את פרסל נובל לשלום, ובכך הם גם מחברים בין המעצמות הודו ופקיסטן, השרויות בסכסוך ארוך שנים.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *