Categories
ללא קטגוריה

קח מקל, קח תרמיל….

תמיד חשבנו שיש שני סוגים של אנשים: אלה שאוהבים לטרק ואלה שלא. גיא בראודה פתח סוג נוסף: אלה שמטרקים, מכינים מסלול מפורט וגורמים גם לבטטות כורסא לרצות לצאת אל ההרים.

פירוט טרק מדהים ביופיו בבירת הטרקים שלה הודו, לאדאק. לא לפספס!

לבירת הטרקים ההודים, לדאק, יש עיר בירה משלה- לה (Leh) והיא משמשת כנקודת יציאה למסלולים רבים. משם גם אנחנו יצאנו. חייבים לציין שההגעה ללה איננה קלה בכלל וכרוכה בנסיעות ארוכות ולא תמיד נעימות. העונה היא בד"כ בין יוני/יולי לספטמבר. חובה לשים לב למזג האוויר לפני נסיעות כיוון שלקראת סוף העונה, דרכים יכולות להיסגר עקב שלגים וסופות.

אנחנו חיים על הקצה אז יצאנו בספטמבר לטרק עמק המארקה (Markha Valley).

יצאנו באמצע ספטמבר ועשינו את זה בלי מדריך מקומי, כי הבנו שהדרך דיי ברורה בצמוד לנחל. עם זאת, לא מצאנו סיפור דרך ולכן הצטיידנו במפה טופוגרפית. בנוסף, החלטתי לכתוב סיפור דרך, מפורט במידה בינונית, כדי שמי שירצה לצאת לטרק יוכל אולי להיעזר בו. (מומלץ כמובן להצטייד במפה בכל מקרה). השתדלתי לציין את השעות שהגענו לכל כפר, כדי שתוכלו לגזור את זמני ההליכה שלכם. לכל דבר אפשר לפנות אליי במייל ג'ימייל braudeguy.

אנחנו היינו קבוצה של שישה, שלושה בנים ושלוש בנות. חמישה מאיתנו בסביבות גילאי העשרים ואחד בתחילת שנות ה-40 לחייו. כולנו היינו בכושר בינוני++ ואני מצאתי את הקצב דיי מהיר (אבל הכל יחסי).

התחלנו כאמור באמצעו של חודש ספטמבר, שלמרות מה שחלק מהישראלים חושבים, זו אחלה עונה – המזג אויר בטרק היה מעולה, בלי טיפה של גשם, ואולי קצת קר בלילות אבל לא סיפור בכלל.

ציוד:

אני לא לקחתי שק שינה. השינה בדרך היא ב-Home Stay  בו דואגים לך למזרון ושמיכות וביום האחרון ישנים באוהל. היותר סטריליים מבינינו הביאו שק"ש שכמובן העיק על הגב במהלך ההליכה. כן הבאתי ציפה אבל לא השתמשתי בה בסוף.

מקלות הליכה מומלץ תמיד.

אוכל – מה שמספקים לך בדרך כלל לא מספיק אז הבאנו תוספות. לגבי המים, אפשר למלא במקום הלינה ( אלא אם הפילטר מקולקל כמובן כמו אצלנו ) אבל תביאו כדורי כלור כדי למלא מים במהלך יום ההליכה.

מסלול כללי:

Starting point Omega → Skaya → Skue → Nagling → Sara → Markha → Umlung → Hankar →  Camping Site → Nymaling →  Kangmaru La (5230m pass) → Chogdo → Shangsumdo

השמות המודגשים הם הכפרים בהם לנו ונקודת הסיום. עשינו את הטרק בארבעה ימים משמע שלושה לילות כאשר במקור הציעו לנו טיול של חמישה ימים בכפרים Skue, Markha, Hankar, Nymaling.

פירוט יומי:

היום הראשון

קבענו בסוכנות בשמונה בבוקר כדי לעלות על ג'יפ שייקח אותנו לתחילת המסלול..יצאנו בתשע. המסלול היה אמור להתחיל בכפר צ'ילינג (Chilling) למרות שבפועל הנהג הוריד אותנו כמה קילומטרים דרומה בהמשך הכביש על הנהר, בנקודה בה עוברים עם רכבל ידני לצד השני של הנהר. מהצד השני ראינו בית תה שזה בעצם אוהל בדואי.

תחילת המסלול במפה

\

רכבל ידני- מעבירים את הציוד

עברנו את הרכבל והתחלנו את המסלול בשעה 10:45. לאחר האומגה, התחלנו בטיפוס קצר על הרכס לכיוון מזרח והמשכנו עם שביל ג'יפים רחב יחסית ומתון אל תוך עמק המארקה. ההליכה מתבצעת מעל ולאחר מכן לצד הנחל שזורם בעמק.

הליכה דרומה עד לפיצול הנהר ופנייה מזרחה

אחרי שעוברים את הפיצול ופונים לכיוון מזרח, המסלול די ברור עד סוף היום.

בשעה 12:30 הגענו לכפר Skaya שהוא בסך הכל כמה מבנים צמודים (הודי טיפוסי).

בשעה 13:20 הגענו לחלק התחתון של הכפר Skue וכמה דקות לאחר מכן לגסטהאוס המרכזי. על אף הפצרותיה של בעלת הגסטהאוס לישון אצלה, בחרנו להמשיך ללכת אחרי הפסקה קלה.

בשעה 15:45 הגענו לבית בודד עם אישה אחת שבישרה לנו שהגענו לNagling-. לא תכננו לישון שם ותכל'ס גם לא היה נראה שכדאי אז המשכנו לכפר Sara כמתוכנן.

בשעה 17:00 חצינו לראשונה את הנהר, על גשר, לצידו הדרומי. היו מטיילים שעברו יותר פעמים אבל כנראה שזה תלוי בעונה, בגאות ובשפל. אנחנו לא היינו צריכים להוריד את הנעליים אפילו פעם אחת – פשוט מצאנו נקודה טובה לעבור בה.

בשעה 17:30 הגענו לשלט שאומר שהמרחק לכפר הוא עשרים דקות. אבל בהודו כמו בהודו, המשכנו ללכת וחמש דקות לאחר מכן הגענו לשלט שהמרחק לכפר הוא שעה. הערכה סובייקטיבית של המקומיים- נפלא! בסופו של דבר הגענו אחרי 45 דקות לSara- אמנו הראשונה.

היום השני

ההליכה ביום הראשון הייתה קצת ארוכה ואולי בגלל זה ישנו שינה טובה (חוץ מעינב שהתעורר משאון הבישולים המוקדם של המשפחה בחדר ליד). קבענו ארוחת בוקר ב-7:30 שהתחילה ב-8:00 וברבע ל-9 התחלנו את ההליכה. בשעה 12:00 הגענו לפיצול כאשר מימין למטה רואים שלט המכווין לבית ספר מקומי ושמאלה למעלה רואים שער (שני עמודים מאונכים). עלינו למעלה עלייה תלולה ומהצד השני ראינו את Markha. המשכנו קצת קדימה ובשלב מסוים חתכנו ימינה לארוחת צהריים בסגנון ביצה או תפו"א.

עצת המדריך: הארוחות שאוכלים בכפרים הן משביעות אבל האוכל שתקבלו לצהריים הוא מינימלי (צ'פאטי/תפ"וא,שוקולד,משקה ממותק) ובטח לא מספיק ליום שלם. מומלץ להביא חיזוקים.

פינת חמד

אחרי ההפסקה, הגענו בשעה 14:50 לכפר Umlung שהוא בעצם סככה, שני שולחנות וחנות קטנה סגורה. המשכנו בהליכה והגענו ב-16:45 ל-Hankar, הכפר בו ישנו בלילה השני. חשוב לדעת שאין הרבה מקומות לינה בכפר הזה אז הייתי ממליץ לסיים את ההליכה מוקדם כדי לא להידחק לפינה.

היום השלישי

גם היום יצאנו יחסית מאוחר (8:30). תנסו שזה לא יקרה לכם כדי ללכת כשהשמש פחות חזקה וגם כדי ליצור מרווח עצירות במקרה של ימים ארוכים מבלי להיכנס לחושך. יום זה טומן בחובו עלייה משמעותית בגובה ולחלק מהאנשים זה קשה אז זו עוד סיבה להתחיל מוקדם.

בשעה 10:30 הגענו לאיזור קמפינג עם כמה אוהלים גדולים ומכולת קטנה, שכנראה פתוחה בערב. זהו כנראה מקום שנקרא Tahangtse. בכל מקרה לא היה שם אף אחד כשהגענו. עד כאן ההליכה די קלה וזו הנקודה האחרונה למילוי מים ממקור זורם אז תנצלו אותה.

מנקודה זו העלייה מתחילה להיות יותר ויותר תלולה. ב-11:30 הגענו לפסגונת עם הרבה רוג'ומים ועצרנו שם לצהריים. הפסגונת היא בעצם אוכף שממנו עולים אך העלייה הרבה פחות תלולה. אחרי הפסקה של שעה, המשכנו ללכת לכיוון דרום מזרח. ב-13:00 הגענו לאגם קטן שהשביל ממשיך משמאלו לכיוון Nymalimg. יש שביל נוסף שפונה ימינה לכיוון אגם אחר אבל זו לא הדרך הנכונה אז תראו שאתם לא מתבלבלים.

להקיף את האגם הקטן מכיוון צפון.

עצת המדריך: האגם הנ"ל הוא המקום היחיד ששמענו שאנשים טועים בו. זוג ישראלי אחד, פנה ימינה באגם במקום להמשיך ישר והמקומיים יצאו לחפש אותם על סוסים כשירד החושך. תשתדלו לא ללכת לאיבוד כי לא בכל מקום יש מכשירי קשר.

אחרי האגם המשכנו בעלייה מתונה וב-14:30 הגענו ל-Nymaling. היום הזה היה קצר יותר מבחינת שעות אבל העליות הארוכות והגבהים, השפיעו עלינו והוא היה קשה כמו שאר הימים.

זה היה הלילה הקר ביותר, גם בגלל הגובה וגם כי ישנים באוהלים. השינה היא באוהלי שדה שהצוות המקומי מספק. בתוך האוהל יש ערימה של שמיכות שהספיקה לי בתור מזרון ושמיכה יחד. לי לא היה קר אבל לשם ההמחשה, בקבוק המים שהיה לידי בלילה קפא. בנות קחו בחשבון.

היום הרביעי

ביום הרביעי יצאנו ב-8:15 (משתפרים עם הזמן). תחילת היום היא עלייה תלולה לשיא הגובה של הטרק, ה- Kangmaru La Pass. לאחר עלייה של בין 45 דקות לשעה וחצי, הגענו כולנו לסוף העלייה ונהנינו מהסיפוק ומכיבוש הפסגה. בשעה 10:40 התחלנו לרדת ירידה ארוכה שתגיע בסוף ל-Shangsumdo, נקודת הסיום של הטרק. שאר ההליכה היא ירידה תלולה אבל יפה מאוד ובעיקר בלי יותר מדי מקומות לטעות.

בשעה 13:45, אחרי עצירה של 40 דקות, הגענו לאוהל תה, כקילומטר לפני הכפר Chogdo. המשכנו עברנו את הכפר ולאחר שעתיים וחצי הגענו לנקודת הסיום. בשעה 16:15 חיכתה לנו המונית אותה הזמנו מראש שתיקח אותנו חזרה.