Categories
ללא קטגוריה

קרישנה: היכרות ראשונית

לסיפוריו של קרישנה שמור מקום של כבוד בתרבות ההודית. בפינתנו החדשה נעלה בכל פעם סיפור אחר מתוך עלילותיו של קרישנה. הפעם מוקדש המדור להיכרות עם האל החשוב ביותר במסורת ההודית, הלוא הוא קרישנה

בתרבות ההודית, נמצא קרישנה בראש סולם האלים. הוא ה-אלוהים כי הוא שובה לב כל. על פי האמונה, הופיע קרישנה בעולם לפני כ- 5000 שנה ושהה כאן 125 שנה, בהן שיחק תפקיד של בן אנוש. מרגע הופעתו ועד רגע היעלמותו- נתפסים כל אחד ממעשיו ליחידים במינם ומשמעותיים להתפתחות העולם.

כידוע, למושג "אלוהים" משמעויות ופרשוניות רבות, אך בהודו כל האצ'אריות (Acharya) הגדולים (שהינם המלומדים והמובילים הדתיים בחברה ההודית) ביניהם: שנקרה, ראמאנוג'ה, מהדוה, וישנוסואמי, שרי צ'יתנה וממשיכיהם, מאמינים שקרישנה הינו אישיות אלוה האלוהי.

אדם-אל

קרישנה על פי הספרות ניחן בידע בלתי מוגבל, ובהתאם- בזיכרון בלתי מוגבל. ידיעתו של קרישנה הינה מושלמת, וכך הוא זוכר את כל מה שקרה בגלגוליו השונים שנמשכו מיליוני וביליוני שנים. קרישנה הופיע לראשונה בתוך הכלא של קמסה דודו, בו היו כלואים אביו ואימו, כאשר הוא יצא מהגוף של אימו כ"וישנו-נאראינה" בעל ארבע הידיים. שנה לאחר מכן קרישנה הפך עצמו לתינוק, ואמר לאביו לשאת אותו לביתם של ננדה מהארג'ה ואישתו ישודא. כאשר היה קרישנה עולל, ניסתה השדה הענקית פותנא להרוג אותו, אך כאשר הוא ינק משדיה, הוא ינק גם את אויר חייה. קרישנה גילה עצמו כאלוהים בכל אחד ממעשיו- בינקותו, בילדותו ובבחרותו, ועל אף שהתנהג כמו בן אדם הוא תמיד שמר על זהותו כאלוהים.

 

Description: File:Krishna with flute.jpg

האיש והאל. ציור של קרישנה ביער. (לקוח מ"ויקיפדיה")

 

Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3b/Krishna_holding_flute.jpg/800px-Krishna_holding_flute.jpg

האל קרישנה היה ידוע בנגינתו המופלאה בחליל (לקוח מ"ויקיפדיה")

 

מאחר שקרישנה הינו שובה לב כל- הרי שכל מאווייו של האדם צריכים להתמקד בו. לפי האמונה, לאדם נשמה ייחודית וגוף משלו, אמנם קרישנה הוא נשמת העל שבלב כל. הוא האדון והבעל העליון של הגופים הייחודיים כולם. משום כך, מאמינים שאם כולנו נמקד רק בו את נטיית האהבה שלנו, תשרור האהבה בכל, וגם שלום ואחדות ישררו מאליהם. בדיוק כפי שכאשר משקים את שורש העץ, מושקים גם הענפים, העלים והפרחים כולם.

תודעת קרישנה

אומנות מיקוד המחשבה בעליון ונתינת אהבתנו אליו נקראת תודעת קרישנה. התנועה לתודעת קרישנה נוסדה על מנת לאפשר לכל אחד למקד את אהבתו בקרישנה, וכך לספק עד תום את נטיית ליבו לאהבה. כולם בעולם להוטים מאוד לספק את נטייתם לאהוב מישהו, אלא שכל אותן "שיטות" שהמציא האדם כגון: סוציאליזם, קומוניזם, גמילות חסדים, פעילויות הומניטאריות שונות ועוד- שנועדו להביא שלום ושיגשוג לעולם, הינן בסופו של דבר חסרות תועלת ומתסכלות. זאת משום שהן משאירות אותנו בבערות גמורה לגבי אותה אומנות של אהבה לקרישנה.

אנשים רבים חושבים שעל ידי קיום כללי מוסר ומצוות הדת הם יהיו שמחים. ישנם כאלה שמאמינים שהאושר תלוי בהתפתחות כלכלית, וישנם שמחפשים את האושר בעינוג חושים. חסידיו של קרישנה מאמינים כי בלי לאהוב את קרישנה- איש לא יכול להיות מאושר.  קרישנה משיב בשלמות לכל אחד על נטיית האהבה המיוחדת לו, ויוצר עימו יחסים מיוחדים שנקראים טעמים או רסות. ישנם שנים עשר סוגים בסיסיים של יחסי אהבה: ניתן לאהוב את קרישנה כעליון הלא נודע, כאדון העליון, כידיד העליון, כילד העליון וכמאהב העליון. אלה הן חמש רסות האהבה הבסיסיות. ישנן עוד שבע רסות אהבה עקיפות עם קרישנה, השונות מן החמש הראשונות. מי שיכוון את נטיית האהבה שבו כלפי קרישנה, יהפכו חייו למוצלחים.

למדע של תודעת קרישנה מספר שמות, בהם: "מלך כל ידע", "מלך כל הדברים הכמוסים והנסתרים" ו"המדע העליון של הגשמה רוחנית". כל אדם יכול להתנסות במדע הזה, כיוון שקל מאוד לתרגל אותו, והוא גם מהנה מאוד. 

 

Description: File:Sri Mariamman Temple Singapore 2 amk.jpg

מקדש סרי מרימאן בסינגפור, המוקדש לקרישנה. (מתוך: "ויקיפדיה")

 

התנועה למען תודעת קרישנה הינה מתנה יחידה במינה שהעניק שרי צ'יתנה לנשמות הנחשלות של תקופתנו. שיטה זו הינה פשוטה, ומתורגלת מזה שנים בארצות המערב. על פי האמונה- אפילו מאמץ קל בנתיב של תודעת קרישנה יכול להציל מן הסכנה הגדולה ביותר.

 

Description: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/51/Mahamantra.svg/230px-Mahamantra.svg.png

המנטרה "הרא קרישנה"

 

אחד מחסידיו המפורסמים ביותר של קרישנה היה המוזיקאי ג'ורג' הריסון, יוצא להקת הביטלס, אשר הושפע רבות מן התרבות ההינדית. הריסון תרם תרומה בסך 19 אלף דולרים להדפסת הספר של סיפורי קרישנה. הקריאה בספר תחשוף בפני הקורא אוצר עצום של ידע באומנות, במדע, בספרות, בפילוסופיה ובדת, ומעל הכל תצמיח בו אהבה  לקרישנה.

נסיים בשיר "My sweet lord" , אותו כתב הריסון בשנת 1970. בשיר מהלל הריסון את קרישנה על ידי המנטרה "הרא קרישנה" וקורא לחיזוק מערכת היחסים איתו.

 

 

המשך יבוא… הרא קרישנה!

 

* המידע לקוח מתוך הספר "סיפורי קרישנה, מסע למציאות מופלאה" של שרי שרימד א.צ' , בהקתיודאנתה סואמי פרבהופאדה, אחד מגדולי המלומדים והמורים של התרבות ההודית בתקופתנו.

                           

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *