Categories
ללא קטגוריה

רוקדת כל הדרך לאשטנגה

איך עוברים מעולם של פלייה, רלווה וחצאית טוטו לאסאנות, מזרנים וכלב מביט מטה? תשאלו את נטע ברנע שמובילה בגאון את פינת מורה היוגה שלנו להפעם

במשך יותר מעשרים שנה נטע ברנע הייתה כל כולה בעולם המחול: בלרינה שרוקדת בלט קלאסי ועשתה תואר שני במדעי המחול. בתחילת שנות האלפיים התוודעה לאשטנגה יוגה ולאט לאט הבינה שהתרגול הזה ממצה את כל מה שהיא חיפשה במחול כל השנים. כך הפכה היוגה להיות הדבר המרכזי בחייה.

היום היא אמא לשני בנים מקסימים ומנהלת ביחד עם בן זוגה גיא מרכז יוגה מופלא ופסטורלי במרכז תל אביב: "בורכתי במקצוע שמסב לי אושר ואני מודה על כך שהחיים הובילו אותי אליו.״ הכירו את נטע:

 

מה זה יוגה בשבילך?

תרגול היוגה בשבילי הוא הזדמנות לחוש את עצמי, להביט פנימה, לחפש ריכוז והתכוונות. הוא נועד גם לרפא, לחזק, לרכך, לאסוף ולשחרר איפה שצריך ומתי. הזמן הזה עם הגוף על המזרן, בתנוחות, בנשימות או במדיטציה הוא זמן שבימינו כל כך חשוב כדי להתנקות מכל הסחות הדעת  שמקיפות אותנו.

יש על המזרן התמודדות עם קשיים, ויתורים, ביקורות, מחשבות, רגשות, התעלמות וכן הלאה ובאמצעות ההקשבה שלנו למקומות האלה אנחנו יכולים להרפות את ההתעסקות המוגזמת ואת הקיבעון על דפוסי ההתנהגות שלנו וככה לפתח חיים יותר מיטיבים עם עצמנו ועם הסביבה. 

 

"תרגול היוגה בשבילי הוא הזדמנות לחוש את עצמי, להביט פנימה, לחפש ריכוז והתכוונות".

צילום: אוהד מילשטיין

 

איזו מערכת יחסים יש לך עם הודו? אילו חוויות שקשורות ליוגה זכורות לך ממנה?

ביקרתי רק פעם אחת בהודו. רוב הזמן שהיתי במייסור- ״בירת האשטנגה״. מבחינתי הודו היא המקום היחידי שבו יכלה להיווצר כזו תורה או דרך, שהקסם שלה הוא שהיא ״קלה למשתמש״, רק צריך לתרגל והפירות פשוט יצמחו. מה שחשוב זה לקחת את היוגה ולהביא אותה למקום שנמצאים בו, במיוחד בחיים משוגעים כמו שאחנו חיים בישראל. כשהילדים קצת יגדלו, בטוח שאשוב להודובמייסור למדתי שיעורי פראניאמה פרטיים עם מורה מדהים בשם BNS Iyengar. הוא לא האיינגר שכולם מכירים, הוא אחד מהתלמידים הישירים של קרישנה מצ׳ארייה ופנטבהי ג׳ויס ובשנת 2007 הוא נשק לגיל 80. הוא לימד אז בארמון קרוב לארמון המרכזי, איפה שפעם קרישנה מצ׳רייה היה מלמד. היה בלימוד איתו טעימה של איך שהיוגה הייתה נלמדת ומועברת בימים עברו. זאת הייתה חוויה ממש מעניינת ואותנטית.

 

"חוויה מעניינת ואותנטית"

איך התרשמת ממייסור? 

מייסור היא עיר כל כך נגישה שקל לאדם המערבי להסתדר בה. נעים להסתובב בה ואפשר למצוא כל כך הרבה מורים לכל נושא שרוצים: אסאנה, פראניאמה, פילוסופיה, איורוודה, צ׳אנטים.

ֿ

יש לך מורה אהוב או מוערך בהודו?

בשבילי התרגול בהודו בבית הספר של פטבהי ג׳ויס (עוד כשהיה בחיים) ועם הנכד שלו שאראת, היה בעיקר חשוב כדי להשריש את התרגול ביומיום. בזכותם הפכתי את התרגול ליומיומי בדומה לצחצוח שיניים. המורים העיקריים שלי לאורך הדרך היו דווקא מחוץ להודו: פאול דאלאהן, אייל צ׳חנובסקי, מתי עזרתי ועוד מורים רבים אחרים שנתנו לי מכל טוב.

 

מהי האסאנה החביבה עליך?

עמידת ראש- שירשאסאנה. אני אוהבת את הרגשת ההיפוך.

 

מעדיפה הפוך.    צילום: אוהד מילשטיין

 

והרצף החביב עליך?

הרצפים של האשטנגה. בניגוד למה שרבים חושבים- שהם נועדו ל״יפים והאמיצים״, אני מרגישה שעם החכמה של הסדרות וההבנה שלהן אפשר להתאים אותן לכל אחד. אצלנו בשיעורי מייסור בסטודיו יש תלמידים בכל הגילים (המבוגר ביותר כיום בן 80) ובמצבים בריאותיים מגוונים.

 

 איזה תרגיל נשימה (פראנאיאמה) את הכי אוהבת ולמה?

אני מאוד אוהבת קפאלאבהבי- פמפום של הבטן פנימה עם הנשיפה, זה תרגול פראניאמה מנקה ומחייה. 

אני אוהבת גם שיטאלי- שאיפה דרך לשון מגולגלת, נשימה מקררת שמאוד טובה כשחיים באיזור חם בכלל ולאנשים מלאים באש (ג׳ינג׳ים כמוני) בפרט.

 

איך היית מגדירה את היוגה שאת מלמדת ומתרגלת?

אני מתרגלת ומלמדת אשטנגה ויניאסה יוגה. אני משתמשת בסדרה של התנוחות לריפוי והעצמה.

ביוגה לבונטין אני מלמדת בשלושה פורמטים עיקריים:

  -מייסור סטייל: שיטת האימון האישי שהיא הדרך המסורתית לתרגל אשטנגה. בשיטה הזו כל מתרגל מתרגל בקצב שלו עם הדגשים שלו ואני נמצאת שם בשביל לכוון, לתקן ולקדם את התרגול האישי. אני משתמשת בסדרה של האשטנגה עם תוספות והתאמות שלי שמכוונות עבור כל מתרגל ספציפית, מבחינתי זוהי שיטה לגמרי טיפולית שמתאימה לכל אדם. במקרים חריגים בהם מישהו חלש מאוד או חולה באופן כזה שהוא זקוק לתמיכה מלאה, אני אעביר לו שיעור פרטי עם האדפטציות עבורו.

אשטנגה לד קלאס: אשטנגה מונחה. שיטה שבה אני מנחה רק את הספירות של הנשימות והמעברים בין התנוחות, כך מתאפשר ריכוז מלא של המתרגל בנשימה. 

אשטנגה טכניקה. שיעורים שבהם אני מלמדת תנועות ותחושות מסויימות בגוף שמבהירות ומעמיקות את ההבנה של הבנדהות (הווסתים האנרגטיים בגוף), ואת הסדרה הראשונה והשנייה של האשטנגה.

 

מה בחרת להראות לנו בסרטון?

בסרטון תראו קצת איך נראה תרגול מייסור ביוגה לבונטין. תוכלו לראות שכל אחד עסוק ברצף שלו ולהבחין במגוון המתרגלים והגילים. אני עוברת בין המתרגלים ונותנת לכל אחד את התמיכה, ההסבר או ההדגמה שהוא זקוק לה. שיטת התרגול הזו מנסה לחקות את הדרך העתיקה שבה היוגה הייתה נלמדת- מורה מול תלמיד.

 

 

נטע מורה ליוגה ובעלת הסטודיו "יוגה לבונטין- סטודיו שמתמקד בעיקר בויניאסה ובאשטנגה ונותן דגש על מורים איכותיים ויחס אישי לתלמידיו.

מוזמנים לבקר באתר של יוגה לבונטין 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *