Categories
ללא קטגוריה

שגריר על הגג

אם כבר הייתם שגריר של ישראל במדינה כלשהיא בעולם, לא הייתם רוצים שזה יהיה בנפאל? אז זהו, שיש איש אחד כזה, שהוא באמת, השגריר של ישראל בנפאל. חנן גודר מספר לנו השבוע בראיון בלעדי לאתרים nepal.co.il / hodu.co.il על החיים בארץ ההימאליה הקסומה, ממליץ על טרקים במקומות לא מוכרים בנפאל, ומזמין את כל הישראלים בקטמנדו לבוא לחגוג עם בית חב"ד ואיתו את ראש השנה.

 

הייתם כבר בנפאל? עדיין לא? יותר ויותר מטיילים ישראלים מגיעים למדינת ההימאליה, כ-8000 מדי שנה, ובשבוע שעבר למי שלא יודע הושק בול משותף לשתי המדינות ישראל ונפאל בנושא המקום הגבוה ביותר בעולם והמקום הנמוך ביותר בעולם (על כך בכתבה נפרדת). אז לכבוד השנה החדשה, ולכבוד השקת הבול, העניק לנו שגרירנו בנפאל, מר חנן גודר, ראיון השבוע.
 
חנן איך זה לגור בנפאל?
 
חנן נמצא עם משפחתו בנפאל שנה ושבוע בדיוק. את החיים בנפאל הוא מגדיר ‘מאוד מעניינים’ ואת הנפאלים כעם חביב מאוד, מסבירי פנים וידידותיים. מה שיותר מאתגר בנפאל מבחינתו הוא, איך לא, התשתיות: "כשאין חשמל- העיר פשוט לא מתפקדת. אין לאן לצאת ונתקעים בבית. למזלי יש לי גנרטור", מספר חנן, ואנחנו התרמילאים נזכרים בהרבה נרות שהדלקנו באנאפורנה. ומה עם נהיגה מחוץ לעיר? חנן מתאר כל נסיעה מחוץ לעיר כמסע מטלטל עצמות: "כיוון שהכבישים והתשתיות לא מתקדמים, כל יציאה מחוץ לעיר, בייחוד במקרים שאני נוהג זו חוויה מצמררת. ההתייחסות פה לחוקי התנועה היא מאוד סמלית". גם פה אנחנו נזכרים באוטובוסים שנסעו על שפת צוק כשרק 3 גלגלים יושבים על הקרקע, ומחייכים לדעת שגם שגריר וגם תרמילאי עוברים חוויות דומות בסך הכל…
 
על אף האתגרים שבתשתית המוכרים לכולנו, לחנן ישנן כמובן הרבה חוויות טובות מנפאל , הוא מציין את הנופים עוצרי הנשימה, את האנשים שנמצאים בהרים וחיים שם: "זו חוויה מדהימה לפגוש בהם". בינתיים יצא לו לעשות טרק אחד בנפאל- את הלנטאנג , אך הוא מתמצא מאוד בכל הטרקים של המטיילים ואף ממליץ על אזורי טרקים פחות מוכרים למטיילים מתקדמים: "בנפאל 3 אזורי הטרקים המוכרים ביותר הם אוורסט, אנפורנה ולנטנג, אך הייתי רוצה להמליץ למטיילים על אזורים רבים אחרים. בנפאל יש לפחות עוד 15 טרקים יפהפיים ולא מתויירים, בין היתר איזור הקרוס הימלאיה החוצה את נפאל ממזרח למערב (משהו כמו שביל ישראל שלנו) , הגבול עם הסיקים, דולפו, ילאם, מנסלו , וטיולי עומק באיזור מוסטאנג (המוכר לחלקכם מן האנפורנה, טרק העובר לידו).
 
פילים בכוס מים
 
שאלנו את חנן מה הוא עושה בשעות הפנאי שלו, כאשר יכול לקחת פסק זמן מעבודתו העמוסה כשגריר. "בסופי השבוע אני פנוי, ואוהב לטייל בעמק קטמנדו. יש פה המון דברים יפים: אתרי מורשת, מנזרים , מקדשים. וכמובן יש חגיגות – חגיגות שבטיות וחגיגות משפחתיות של חברים, עובדים. יש הרבה מה לעשות. בחברה הנפאלית ישנם הרבה מאוד טקסי מעבר שהם מקפידים לציין וזה מאוד מעניין". אמנם חנן עדיין לא דובר נפאלית כך שעדיין צריך לתקשר עם הנפאלים באנגלית, אך הוא כבר למד מילים בסיסיות בשפה. הוא שולף לנו את הפתגם: "האטי היו האטי היו פוסהה". חנן: "האטי זה פיל והפירוש הוא פילים באים פילים באים ורק עושים רעש. בעברית היו מתרגמים את זה לסערה בכוס מים. זה פתגם מאוד ציורי ובכלל יש לנפאלים פתגמים מאוד ציורים מעולם החי והטבע". 

 

ועכשיו בלי העניבה… רק חסר הפורטר
 

נפאל וישראל – ידידות טבעית
 
ואיך נולדו היחסים הקרובים שלנו עם נפאל? חנן מספר כי נפאל הייתה הראשונה במזרח שכוננה עם ישראל יחסים. "מכיוון שנפאל בהסטוריה היתה מדינת חסות בריטית ולאחר מכן תחת השפעה הודית חזקה", מסביר חנן, "נקט ראש הממשלה הנבחר הראשון בנפאל, לאחר הקמת הריבונות בשנת 1950, קו עצמאי.  הוא החליט על מהלך בינלאומי שידגיש את העצמאות של נפאל,  והתבטא ביכולת להחליט מי החברים שלך. אותו ראש ממשלה היה זה שכונן יחסים עם ישראל כבר בשנת 1960. הנפאלים מאוד מבינים, מזדהים ומסתכלים על ישראל כמודל. כפי שישראל מדינה קטנה מוקפת במדינות ענק, כך גם נפאל. היא אמנם גדולה מעט מישראל (30 מליון תושבים) אך עדיין קטנטנה בין 2 מעצמות העל הודו וסין. נפאל מעריכה מאוד את היכולת של ישראל לשמור על העצמאות שלה, גם כשהיחסים עם השכנים לא תמיד ידידותיים".
 
 
בול הדבר שחיפשנו
 
לאחר 60 שנות יחסים דיפלומטיים, הוחלט על השקת בול משותף למדינות נפאל וישראל – של ים המלח והאוורסט. הנקודה הנמוכה בעולם נושקת לנקודה הגבוהה בעולם. חנן: "הבול הוא למעשה יוזמה של השירות הבולאי, על מנת לציין מדינות ידידות. זו הייתה עבודה מתישה של שנה שלמה כדי לעצב את הבול ולעשות את האירוע. אני מעריך שכל מכתב שנושא את התמונות של ים המלח והאוורסט יגדיל את התיירות בין המדינות". עוד על השקת הבול בכתבה הבאה.
 

ישראל ונפאל! הכי גבוה והכי נמוך.
לחצו על התמונה לכתבה המלאה
 
הישראלי היפה
  
שאלנו את חנן איך מתנהגים הישראלים בנפאל ובכלל על הקשר של השגרירות בנפאל עם המטיילים הישראלים. חנן מסביר כי בניגוד ליעדים כמו הודו ותאילנד- לשם מגיעים תיירים מכלל המוזאיקה הישראלית, לנפאל מגיעה אוכלוסייה מאוד מסוימת. "זוהי קבוצה של אנשים שבאים לטיול לא קצר, לפחות שלושה שבועות ואלו אנשים שבאים כדי לטייל, לעשות מסלולי הליכה. מתוך הפרופיל של החברה הישראלית זה הישראלי היותר יפה. אלו אנשים שאוהבים טבע, יודעים להעריך אותו, יש המוני מתנדבים ישראלים שמגיעים לכאן. מגיעים בסביבות ה-8000 מטיילים לשנה".
 
במהלך יום התנדבות של השגרירות בקטמנדו
 
איך מסייעת השגרירות למטיילים הישראלים?
 
חנן מספר כי לא פעם מתקבלים בשגרירות טלפונים בהולים מהורים המבקשים להעביר הודעות לילדים שלהם שנעלמו עקבותיהם, במקרים אחרים ישראלים זקוקים לטיפול רפואי, ולעיתים מתבצעות פעולות חילוץ. "אני מגיע לכל מיני קליניקות, מרפאות, חלק מהמטיילים מוצאים את עצמם גם אצלי בבית".
 
טוב לדעת, הוא מוסיף, כי ברוב המקרים ההורים המודאגים מצליחים לאתר את הילדים שלהם. היום אינטרנט ותקשורת קיימים בכל מקום.
 
זה נכון שישראלים הם רוב התיירים בנפאל?
 
"ישראלים בולטים כי הם מגיעים לנפאל לתקופות ארוכות וחורשים את נפאל. תייר ממוצע מגיע לעשרה ימים, ישראלים ל-3 שבועות לפחות. כך שהדגש אצלנו הוא לא בכמות אלא בזמן השהיה, וכמובן באופי הישראלי הבולט. חוץ מישראלים באים אירופאים, יותר ויותר סינים אבל הכי הרבה הודים שמגיעים לבקר בכל מיני אתרים קדושים. אבל אפשר להגיד שישראלים בהחלט נחשבים אחד העמים שמטיילים הכי הרבה בנפאל".
 
לגבי מטיילים מבוגרים יותר, שאינם משוחררים טריים או סטודנטים, חנן מפריך את החששות ומספר כי יש יותר ויותר מטיילים מבוגרים שמגיעים לנפאל , בשנות השבעים ומעלה ועושים טרקים. חנן: "טרק זה לא דבר שחייבים בהכרח להתאמץ בו. הם מחפשים טבע ותרבות וחברה שונה. יש גם הרבה הורים שמגיעים כדי להצטרף לילדים שלהם".
 
השגריר שלנו קוטף תה במזרח נפאל… זה מה שנקרא סיוע!
 
מים טובים לנפש
 
ועל מה השגריר שלנו בנפאל ממליץ במיוחד? רפטינג! חנן: "נפאל היא אחת המדינות המדהימות שאפשר לעשות בה רפטינג כמעט כל השנה. יצא לי לעשות מספר פעמים רפטינג עם כל המשפחה. מסלול הרפטינג מאפשר לשלב חוויה אתגרית בלב הטבע שעושים אותה בישיבה. כל מטייל יכול לבחור את הרמה. יש מסלולים שהם כמעט התאבדות- ומיועדים רק לאנשים מאוד מקצועיים. במקומות אחרים אתה יכול להגיע עם הסירה לכל מיני כפרים ולהיפגש עם האוכלוסייה המקומית. אלו אזורים מאוד יפים ובלתי נגועים וכל אחד יכול להתאים לעצמו את המסלול שהוא רוצה."
 
יש לך מסר לסיום למטיילים בנפאל?
 
"תגיעו לנפאל, תהנו, היזהרו, היו אחראים ושתצליחו לקחת איתכם לארץ משהו מנפאל עמוק בלב שתהיה לכולם שנה טובה וכולכם מוזמנים להגיע לארוחת ראש השנה המסורתית שעורך בית חב"ד כמדי שנה ולחגוג עמנו. בארוחה צפויים להשתתף כ-800 איש, עיקרם מטיילים ישראלים הנמצאים בנפאל. אם אתם נמצאים בראש השנה בקטמנדו- ראו זאת כהזמנה".
 
 
כתיבה: נטע ארזי
  

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *