Categories
ללא קטגוריה

שרת חוץ, פמניסטית והודית

סושמה סווארג׳ הגיעה לביקור חטוף במדינתנו הקטנה. מה היא חושבת על מערכת היחסים בין ישראל להודו? מהי עמדתה כלפי שילוב נשים בכלכלה והממשל? ולמה היא בחרה להתחיל את הביקור שלה דווקא ברשות הפלסטינית? 

הצצה חטופה לביקורה של שרה הודית- בכירה בארץ.

רוב האנשים שיחשבו על הקשר ההודי- ישראלי יחשבו מיד על תרמילאים שינסעו לחקור את תת היבשת בטיול שלהם אחרי הצבא. רבים מאיתנו לא יודעים על יחסי הגומלין החשובים בין שתי המדינות בתחום הכלכלי והצבאי. למרות הקשרים המיוחדים בין שתי המדינות, הגעה של אישיות הודית דיפלומטית ובכירה, אינה דבר של מה בכך.  

לכן, כששמענו ששרת החוץ ההודית, סושמה סווארג' הגיעה לביקור רשמי בירושלים ביום שני האחרון, נשימתנו נעצרה והיינו חייבים לרכז עבורכם כמה עובדות אודות השרה וביקורה בבירת ישראל. 

סושמה סווארג' היא האישה השנייה שנבחרה לתפקיד שרת החוץ אחרי אינדירה גנדי ונמצאת בתפקיד משנת 2014. בהשכלתה היא עורכת דין, ובכל 63 שנות קיומה, הספיקה לכהן בתפקידים בכירים ורבים במקומות שונים בתת היבשת ההודית. 

ביקורה של השרה מציין 25 שנים של יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות ונערך כחמש שנים לאחר ביקורו של שר החוץ הקודם בחגיגות 20 השנים לכינון היחסים. כמו כן, באוקטובר האחרון ביקר בישראל נשיא הודו, פרנב מוקהרג'י. אין ספק שהדיפלומטיה פורחת. עכשיו רק ניתן לקוות שגם נרנדה מודי, ראש הממשלה, יגיע לביקור המובטח עוד בכהונה הנוכחית.

 

 

צילום: שגרירות הודו בישראל

 

למרות מערכת היחסים המתחממת בין הודו לישראל, בחרה השרה לפתוח את ביקורה דווקא בצד הפלסטיני של האזור. להודו יש חיבה רבה לתנועות שחרור מכיבוש וקולוניאליזם, והסיבה לכך ברורה, הודו סבלה מהקולוניאליזם הבריטי במשך שנים והשתחררה ממנו רק שנה לפני שישראל הכריזה על עצמאותה, כלומר ב- 1947.

ובכל זאת, במהלך ביקורה, הביעה השרה אמון וההדה כלפי ישראל והעם היהודי ופקדה את מוזיאון להנצחת זכרון השואה, יד ושם, פגשה את נשיא המדינה, רובי ריבלין ואת ראש הממשלה בנימין נתניהו. בערב נערך לכבודה כנס מפואר במלון המלך דוד בירושלים, אליו הוזמנו דיפלומטים, הודים- יהודים (מקהילת בני המנשה) ואישים בכירים. 

בנאומה בכנס סיפרה השרה כמה חמים היחסים בין שתי המדינות וכמה היא מלאת גאווה בהם ורוצה בהמשכיותם. השרה מוצאת נקודות השוואה רבות בין שתי המדינות וביניהן: שאיפתן המתמדת של המדינות לדמוקרטיה, שוק חופשי, היותן של המדינות מעצמות הייטק ועליית אחוזי הנשים העובדות בשירות הציבורי. "שילוב נשים בחברה הוא המפתח להצלחה", אמרה בגאווה תוך שהיא משמשת דוגמא חיה לשילוב נשים בממשל ההודי. סווארג׳ טוענת שמערכת היחסים הישראלית- הודי יכולה לפרוח אף יותר והדרך לשם היא דרך יצירת חילופי משלחות נוספים לצורך הפרייה ולמידה הדדיים.

את ביקור השרה ליווה שגריר הודו בישראל – ג'יידיפ סארקר שממש בימים אלה מסיים את תפקידו בארץ. ננצל הזדמנות זו להודות לו על העבודה הטובה שביצע כאן ונאחל לו בהצלחה בהמשך.

 

צילום: צוות Hodu.co.il

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *