Categories
ללא קטגוריה

שתיתי כוס יין בהודו!

חשבתם שיין טוב יש רק בצרפת, איטליה וארגנטינה? הודו נכנסת תמיד לתחומים חדשים, וגם בתחום זה יש לה מה להציע! קבלו סקירה של שוק היין המתפתח בהודו ואולי בטיול הבא תחליפו את כוס הצ'אי בכוס מרלו הודי איכותי!

לעולם לא אשכח את יומי הראשון בהודו. נחתתי במומביי (מדינת מהרשטרה) כשפניי מועדות לקורס יוגה תארפיה באשראם ליד העיר נאסיק, מרחק כ-4 שעות נסיעה משדה התעופה. אני זוכרת את הנסיעה ההזויה ממומביי. לראשונה בחיי נחשפתי לכל הכאוס ההודי: לכלוך, אופנועים שמורכבות עליהם משפחות שלמות, סארים צבעוניים, נהיגה מטורפת ופרות שחוסמות את הכבישים. בתוך כל הבלאגן וככל שאנחנו מתקרבים לאשראם, אני מתחילה לזהות פתאום משום מקום כרמים ירוקים, ממש גבעות עגולות ופסטורליות של ענבי יין.

הייתי צריכה לשפשף את עייני מספר פעמים כדי להאמין למה שהן רואות, זה הזכיר לי את אחד מעשרות טיולי היין שעשיתי באירופה. אמנם נסעתי לאשראם בהודו להתנקות, ללמוד ולהתחבר לשקט ומבלי לדעת הגעתי לנאסיק, בירת היין ההודי! אין מה לעשות, כנראה יין זה לגמרי בקראמה שלי!

במשך חודש שלם בנוף שלי מהאשראם היו אותם כרמים פסטורלים. המראה הזה אפילו גרם לי לצחוק לפעמים בימי השתיקה שלי שם. איך החיים שלחו אותי, מבלי לדעת, לגור בצמוד לאהבה הישנה שלי- היין. למרות שבאותו חודש התזונה שלי התבססה על מזון טבעוני, ללא סוכרים, קפה, אלכוהול וכו׳, החיים סיפקו לי את הנוף המוכר והאהוב מהפרק הקודם בחיי. 

 

פסטורליות של ענבי יין

 

 מאיפה הכול התחיל?

בכל הנוגע לצריכת יין, הודו נחשבת לאחד השווקים שנמצאים בצמיחה משמעותית באופן יחסי, מעט אחרי סין. במיוחד בהשוואה למדינות "העולם הישן", שם צריכת היין נמצאת בירידה, בעיקר כי בשווקים הללו יין נחשב לשתייה "של פעם" ונתפס כפחות "סקסי" מבשווקים של "העולם החדש".

הודו נחשבת לכלכלת יין המתעוררת במהירות במונחים של ייצור וצריכה גם יחד. יש לה פוטנציאל להפוך לשחקן משמעותי בזירת היין העולמית וזאת מפני שהיא חוותה את הצמיחה הגבוהה ביותר של צריכת יינות בעולם, באופן עקבי (סביב 20 ל-30 אחוז בשנה), בין השנים 2002 ו -2013. כדי לעמוד בדרישה זו כמות משמעותית של יין מיובאת להודו כל שנה ממקומות שונים בעולם אבל יש בה גם יקבים מקומיים- מבוססים ומתפתחים.

מבחינה היסטורית אומרים שגפני היין הראשונים הגיעו אל היבשת ההודית מפרס סביב שנת 500 לפני הספירה אך עם זאת אין כל עדות לגידול גפנים לצרכים מסחריים לפני המאה ה-19- כשהקולוניאליסטים הבריטים החלו לתמוך בייצור יין מקומי.

בדיוק כמו ברוב מדינות העולם, תעשיית היין ההודית ספגה מכה הרסנית מכנימת הפילוקסרה, שגרמה למחלות בגפנים. לאחר קבלת העצמאות מבריטניה נוסף האתגר דתי והתרבותי כנגד צריכת אלכוהול וזה ממשיך להתנהל כך עד היום בחלקים רבים במדינה. למרות המכשולים הללו, בסוף שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90 חלה גדילה משמעותית בתעשיית היין ההודי כתוצאה מגלובליזציה וצעדים ליברליים בכלכלה. אולם הזינוק הנוכחי בצריכת היין בהודו נובע בעיקר מהגידול בצריכה בקרב המעמד הבינוני-גבוה.

 

יין בכמויות מסחריות. תענוג

 

היכן הן גדלות?

בשל מיקומה הגאוגרפי, הודו היא לא מקום קל לגדל בו גפנים. זאת מכיוון שהאקלים הטרופי בה יכול להיות קשה. הגפנים צריכות להתמודד בין היתר עם עונת גידול קצרה, סופות מונסון וחום קיצוני, לכן נבחרו מקומות גבוהים יחסית לכרמים עם תנאי גידול טובים יותר. כך מובטח להן אקלים קריר יותר, עם זאת הגפן לא תשרוד בגובה קיצוני עם הקור של צפון הודו. בנוסף לכך, זה מספק לגפנים הגנה מפני רוחות חזקות, כשנוטעים אותן שם.

על כן רוב אזורי היין של הודו מרוכזים בחלק הדרומי-מערבי של המדינה, בעיקר במדינת מהרשטרה וקרנטקה. מורדות רכס הרי Sahayadri, שמהווה את מעברי ההרים במערב, זוהו כמקום המתאים ביותר עבור גידול גפנים. אזורים נוספים שידועים כייצרני יין במהרשטרה כוללים ביניהם את Nashik, Sangli, Sholapur, Satara, Ahmednagar ופונה. במדינת קרנטקה, האתרים הטובים ביותר נמצאים על הגבעות של הרי Nandi בפאתי בנגלור. אזורי גידול ענבים בולטים אחרים נמצאים במדינות Himachal Pradesh, טאמיל נאדו, Punjab, ואת ג'אמו קשמיר.

היקבים בהודו מפיקים כמעט את רוב הסגנונות כמו יינות אדומים ולבנים, יינות מחוזקים (סגנון פורת), שהם כבדים ואלכוהוליים וגם יינות מבעבעים. בהודו מעל ל-123,000 דונם של כרמים ברחבי המדינה, אבל רק אחוזים בודדים מהם משמשים לייצור יין והרוב משמש להפקת ענבים וצימוקי שולחן. עם זאת אחוז השטחים המיועדים לייצור יין גדלים משנה לשנה.

לכן, הנה לכם שלושה יקבים בולטים במיוחד בהודו, שרובם ככולם מציעים סיורים מודרכים ביקב עם אפשרות לטעימות, ממש כאילו אתם בטוסקנה. זה בהחלט יכול להיות טויסט מעניין לטיול שלכם אם אתם באזור:

Sula Vineyardshttp://www.sulawines.com

Chateau Indagehttp://www.indianwines.info/chateau-indage/

Elite Vintage Winery-  http://www.elitevintagewinery.com/

 

מדינות היין של הודו. צילום: ויקיפדיה

 

בנימה אישית

יצא לי לטעום כמה יינות מבית יקבי סולה בלבד. אני זוכרת שטעמתי את אחד האדומים שלהם שהיה לי לא נעים או טעים בכלל. הוא היה דליל, חמצמץ וללא גוף אמיתי. גם לבחורה שהייתה באשראם בניקוי של חודש הוא לא היה ניתן לשתייה, נראה שסנובית יין נשארת כזו…

אח״כ טעמתי את היין לבן שלהם, נדמה לי שזה היה הסוביניון בלאן, וממש הופתעתי לטובה. הוא היה חד, ארומטי, עם איזון מצויין בין רמת החומציות והפרחוניות. הוא היה ממש תענוג לשתייה והזכיר לי מעט  סוביניון ניו זילנדי קריספי ומענג, אבל יכול להיות שזה היה מתוך החסך הארוך. אני לא בטוחה אם היינות שטעמתי היו מדגם מייצג בכלל של יינות הודים,אבל אני שומעת שבהרבה מסעדות הודיות בלונדון מתחילים להגיש יינות הודים וזו סצנה שהולכת וגדלה. אז אולי כדאי לכם לטעום גם קצת יין בטיול הבא שלכם להודו!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *