Categories
ללא קטגוריה

תעלומה בת 12 שנים

"אני חי על נדבות וקבצנות" מספר יוסף בן שושן שנמצא בהודו מזה 12 שנים ולטענתו לא מצליח לצאת ממנה. "לקחו לי את כל המסמכים. אני לא יכול לשכור דירה, לעבוד או כלום. אפילו סים הודי אני לא יכול לקבל". הוא טוען כי פנה לקונסוליה, לשגרירות, למשרד החוץ וכו' אך ללא הועיל. עם זאת, קונסול ישראל בהודו והמחלקה לישראלים בחו"ל טוענים שיש המון אינפורמציה שגויה בדבריו ושהוא זה שאינו משתף פעולה.

אז מהו אותו סיפור מוזר? יצאנו לברר

מאת: דנה ששו

הארכת ויזה תוך כדי טיול היא פעולה טבעית, שאלפי מטיילים מבצעים מדי שנה. גם יוסף בן שושן (54) מירושלים ביצע את הפעולה הנ"ל אך לדבריו היתה זו נקודת המפנה בחייו.

זה התחיל ב-2003 

לדבריו, הגיע בן שושן לנפאל (מהודו) בשנת 2003 על מנת לחדש ויזה, ואכן קיבל ויזה לחצי שנה. כשהסתיימה התקופה הזו רצה להישאר זמן נוסף בהודו אך כעת פנה למקום אחר: "הייתי באשראם בפונה ורציתי להמשיך לטייל בהודו. באותה תקופה אלפים האריכו את הויזות דרך סוכני נסיעות, אז הלכתי עם חברים לסוכן נסיעות והוא האריך לי את הויזה לחמש שנים. הוא אמר לי שהויזה חוקית לחלוטין, היו בה חותמות של המשטרה והיא ניתנה לי בנוכחות קצין משטרה. אפילו קיבלתי תעודת תושב". יוסף היה מאושר שקיבל ויזה ארוכה והמשיך את המסע.

 

האריך את הויזה אצל סוכן נסיעות. בתמונה: ויזה תקינה להודו

 

שלוש שנים לאחר מכן, הוא היה בגואה כשלפתע הגיעו אליו שני שוטרים: "הם אמרו לי שהם מחפשים אותי כי מתנהל נגדי תיק על ויזה לא חוקית מ-2004. אז נסעתי לבית המשפט בפונה (שם הארכתי את הויזה שלוש שנים קודם) ובית המשפט עצר אותי, אך שחרר אותי בערבות. שכרתי עורך דין שאמר לי שיש לי ויזה להודו לכל החיים. היה לי טוב בהודו אז שמחתי, רק שנים לאחר מכן הבנתי את משמעות הדבר. שנה לאחר מכן חליתי ורציתי לחזור לארץ. התחלתי לחפש תרופה ודרכים לצאת מהודו. התברר לי שאסור לי לצאת מהמדינה ואם אנסה יזרקו אותי לכלא. לקחו לי את כל המסמכים- אני לא יכול לשכור דירה, לעבוד או כלום. אפילו סים הודי אני לא יכול לקבל."

 

"אני לא יכול לשכור דירה, לעבוד או כלום" יוסף בן שושן

 

כיצד אתה מתפרנס? היכן אתה גר?

"אני חי על נדבות וקבצנות, כל יום הוא מאבק חדש. גרתי במשרפות בפונה במשך 4 חודשים, קיבצתי נדבות בשביל צלחת אורז וכוסית צ'אי. במשך השנים האחרונות אני מתגלגל ברחובות, ישן במחסנים נטושים או בכל מקום שאפשר לזרוק בו את הראש. בימים אלו אני ישן במועדון לילה עזוב בגואה."

מצבו הבריאותי של יוסף גם כן אינו מזהיר. הוא חולה בצהבת C ויש לו פריצת דיסק בגב. הוא טוען שמצבו הולך ומתדרדר וכי אינו מצליח להשיג תרופות למחלתו בהודו. "המחלה הזו פוגעת במערכת החיסון ובכבד, לוקחת את כל האנרגיות לחיות, וכתוצאה מכך גם הנפש נפגעת. יש לי ימים רעים שאני מרגיש ממש גוסס, לא יכול לדבר ולא כלום. בהודו אפשר להשיג את התרופות רק בשוק האפור והן עולות אלפי דולרים. אני זקוק לעזרה הומניטרית, זה מגיע לכל אדם באשר הוא."

 

"אני זקוק לעזרה הומניטרית, זה מגיע לכל אדם באשר הוא". מסמך המתעד את מצבו הבריאותי של בן שושן

 

מכאן הסיפור של יוסף רק הולך ומסתבך, כשלדבריו בשנת 2010 נעצר שוב, בגואה. "הגיעו שוטרים ובדקו את הדרכון שלי וכשראו שהויזה שלי לא תקפה, הם עצרו אותי. אמרתי להם שאני נמצא תחת הליך משפטי ואפילו הראיתי להם מסמך מבית המשפט המעיד על כך אבל זה לא עניין אותם. הם אמרו לי שהמסמך תקף רק במדינת מהרשטרה (שם נמצאת פונה) ובמדינת גואה זה שונה. אז החזיקו אותי במעצר ארבעה חודשים עד שהצלחתי להשתחרר בערבות. אני לא יודע אם הקצין הראה בכלל את המסמך לשופט. כך יצא ששילמתי פעמיים עשרות אלפי רופי ערבות על אותה עבירה."

 

איך היה בכלא?

"בכלא היה קשה. היינו המון אנשים בתא אחד, ישנו על הרצפה, את הצרכים עשינו מול כולם. ניסיתי לקבל טיפול למחלה- צעקתי לסוהרים שאני חולה בצהבת והם צחקו עלי. בסוף לקחו אותי לבית החולים כי כבר אבדתי את זה לגמרי. לפחות היתה לי שם מיטה."

כעת, הוא מנסה לשמור על תקווה אך לטענתו הבירוקרטיה של הודו ממשיכה להקשות עליו. "כשהבנתי ששום ישועה לא תגיע מבית המשפט בפונה פניתי לבג"ץ במומבאי, אז עכשיו התיק נזרק במסדרונות שם. כל פעם שאנו שואלים מה קורה אומרים לנו שהוא עדיין בדיונים. כבר 7 חודשים ועדיין אין תזוזה."

הוא מאמין בקנסיפרציה לפיה קיים מניע נסתר לממשלת הודו להמשיך ולנהל נגדו את התיק :"מה שאני מסיק מבין השורות זה שהמשטרה הנפיקה בזמנו ויזות לא חוקיות לסוכני נסיעות בתמורה לשוחד וכעת הם לא רוצים להפליל את עצמם. אם היתה להם עילה כבר היו עוצרים אותי אבל אין להם כלום, הם רק לא רוצים שהתיק יתפרק. הם טוענים שזייפתי את החותמות של הממשלה ושלא היה שם שום קצין. עורכי הדין צוחקים עלי כשאני מגיע אליהם, הם אומרים שהתיק לא יסגר לעולם ולא מבינים למה אני ממשיך להילחם. אם הם לא רוצים אותי כאן, למה שלא יזרקו אותי? מבטיח לא לחזור יותר רק תנו לי לצאת."

 

"רק תנו לי לצאת" בן שושן במקום בו הוא מתגורר

 

האם ניסית לקבל עזרה מהרשויות בארץ ובהודו?

"ניסינו הכל. אני והמשפחה שלי פנינו לקונסוליה, לשגרירות, למשרד החוץ, לעורכי דין, אבל שום דבר לא עזר. פנינו אפילו לנשיא המדינה ומבקר המדינה אבל כולם אמרו לנו שאני נמצא תחת הליך משפטי והם לא יכולים להתערב. אבל התיק מתנהל כבר 12 שנה- אין שום הליך משפטי! המשטרה לא רוצה אפילו לעצור אותי, אם היו רוצים כבר היו עושים זאת, אני לא מתחבא בשום מקום. כבר 11 שנה שום דבר לא זז ובינתיים אני כאן חולה."

 

"בינתיים אני כאן חולה". השירותים במקום בו הוא מתגורר

 

הוא טוען שאמו, דולי בן שושן מנסה גם היא לדאוג לשחרורו, ומוסיף: "אמא שלי שבורה מזה, היא כבר מבוגרת ולא יודעת מה עוד לעשות. אבא שלי נפטר מסרטן לפני שנתיים, דיברתי איתו לפני זה בסקייפ והיה לי נורא קשה לא להיות שם. המשפחה שלי רוצה לעזור לי אבל כבר לא יודעת איך." אמו הגיעה להודו ב-2013 לשלושה חודשים במטרה לסייע לו. היא מצאה אותו במשרפות בפונה ויחד הם ניסו להילחם בהליכים המשפטיים. "היא גירדה אותי מהרחובות. ניסינו לעשות הכל- עברנו את כל בתי המשפט בפונה, עורכי דין, תחנות משטרה ושום דבר לא זז. בסופו של דבר קיבלנו אישור מבית המשפט שאני יכול לעזוב את המדינה! הלכנו למשטרה כדי להוציא סוף סוף ויזה, אך המשטרה לא אישרה. לא מעניין אותם מה השופט אמר- המשטרה לא מוכנה לתת לי ללכת."

אמו, דולי בן שושן, מחזקת את דבריו: "במשך שלושה חודשים הסתובבנו בכל בתי המשפט בפונה וכשקיבלנו את אישור בית המשפט היינו מאושרים! חשבנו שהצלחנו אבל לא יעזור- המשטרה לא מוותרת. אני כבר לא יודעת מה לעשות, הבן שלי כמעט גוסס ואין לי איך לעזור לו. אין תשובות מעורכי הדין, הקונסוליה אומרת שאינה יכולה להתערב ועורכי דין ישראלים לא יכולים לייצג אותו שם."

 

"כשקיבלנו את אישור בית המשפט היינו מאושרים". תמונת אילוסטרציה: בית משפט בהודו

 

מה יש לך לומר לסיום?

"אני חייב לשמור על תקווה. אני רוצה לחזור לארץ, אני רוצה לחוות שמחה ואושר שוב, רוצה לראות את המשפחה שלי. הייתי שחקו תאטרון בירושלים, אני מתגעגע לזה. גדלתי בישראל, שירתתי בצבא, תרמתי למערכת. חשבתי כבר ללכת מהעולם הזה אבל יש לי עוד מה לעשות כאן, אני רוצה לספר את הסיפור שלי כדי שאף אחד לעולם לא ירגיש את הסבל שאני מרגיש. לא פגעתי באף אחד, לא רצחתי, לא גנבתי, רק הוצאתי ויזה מסוכן נסיעות שאמר שהויזה חוקית. אני חושב ששילמתי מספיק בשביל עבירה שנעשתה בשוגג. אני לא רוצה רחמים, רק רוצה חופש ולא חושב שזה הרבה לבקש. באתי לחפש חופש בהודו והפכתי לאסיר. אני לא רוצה למות חסר כל ברחובות בהודו. אני רוצה לחיות."

 

הרשויות בתגובה: הוא לא משתף פעולה

פנינו לקונסול ישראל בהודו, שאכן מכיר את בן שושן, אך טוען כי: "יש המון אינפורמציה שגויה בדבריו. אנחנו טיפלנו בו לפנים משורת הדין, הוא קיבל שירות מכל הגופים הישראלים. הנושא טופל על ידי הקונסוליה במומבאי והן על ידי השגרירות הישראלית בדלהי ומול הרשויות ההודיות הנוגעות לעניינו. במסגרת הטיפול שניתן נעשו מאמצים רבים אף מעבר לטיפול המקובל""

גם אילנה רביד, מנהלת המחלקה לישראלים בחו"ל הגיבה בחריפות: "אנחנו מנועים מלהגיב לפרטי הסיפור עקב צנעת הפרט, אך עשינו מאמצים כבירים כדי לסייע מול השלטונות.  ניסינו לעזור לאיש מכל הכיוונים, אך צריך להגיע שיתוף פעולה מאותו אדם וזה לא התקבל מצידו. זהו בהחלט סיפור עצוב, התקבל כבר אישור בשבילו מבית המשפט אך הוא אינו התייצב בשגרירות לקבלת הויזה. אם  יגיע לשגרירות במומבאי אנחנו נשוב וננסה לעזור."

 

 

בימים אלה כותב בן שושן ספר על חייו בהודו ועדיין מחכה לחזור לארץ.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *