Categories
ללא קטגוריה

תערוכה חדשה: “הודו בעיני המטייל”

היום תיפתח בגלריית "אוריאל 23" בפלורנטין תערוכה חדשה שכל כולה הודו. "רצינו לעשות תערוכה כדי להראות לישראלים, אלה שטיילו בהודו ואלה שעוד לא, את היופי ואת החוויות הטמונות בה", אומרים המארגנים

היום (חמישי, ה-20.2, ב-20:00) תיפתח בגלריית "אוריאל 23" (אוריאל אקוסטה 23) בתל אביב תערוכה חדשה שכל כולה הפנינג הודי. יזמי התערוכה, ובראשם אלי בירנבוים, מארגנים זה מספר שנים טיולי קבוצות להודו תחת הכותרת "מסע", כיוזמה ייחודית של הקהילה היהודית-משיחית בארץ.

"אנחנו ממש אוהבים את הודו, ורצינו לעשות תערוכה כדי להראות לישראלים, אלה שטיילו בהודו ואלה שעוד לא, את היופי ואת החוויות הטמונות בה", אומר בירנבוים. "התערוכה תהיה מקום שבו אנשים יוכלו לבוא ולהיזכר בטיול שלהם ובחוויות שחוו, ולהתחבר לאמנים ולחוויות שעבודותיהם מציגות. זה גם המקום עבור אנשים שרוצים לנסוע להודו ומעוניינים לקבל טעימה ממה שהיא מייצגת עבור אנשים שביקרו בה".

הזמנה לתערוכה (צילום: שושנה בירנבוים)

דויד מינסקי (24) הגיע להודו במסגרת "מסע" ואומר ש"החוויה המרכזית שלי בהודו נבעה מהשאלות שצצו והשיחות שהתפתחו עם אנשים מסביב אודות האמונה שלי ושל החברים שהיו איתי. שמחתי לשמוע סיפורים אישיים וחוויות רוחניות, אבל גם לשתף את מה שאני מאמין בו ואפילו לדון במה הביא אותי לאמונה המשיחית, בתור יהודי ישראלי זה משהו שבדרך כלל לא עובר בשתיקה".

תמונת האנטנה, אחת התמונות שמציג מינסקי, מייצגת עבורו את הקשר עם הקהילה המקבילה בהודו, בייחוד עם חבר בשם ראג'ן. הצלב, עבור מינסקי כיהודי, הוא "סמל מלא בקונוטציות שליליות, אבל מצד שני מוטיב מרכזי באמנות, ומייצג את החיבור לאלוהים דרך ישוע, וגם את החיבור שלי למשיחיים לא יהודיים באשר הם – כמו ראג'ן".

צילום: דויד מינסקי

תמונה נוספת שצילם מינסקי היא של כלבלב בן שבועיים במנאלי. התמונה צולמה ביום גשום, ואחד מהסוחרים עטף את הכלבלב בשמיכה והניח אותו על כיסא מחוץ לחנותו. דוגמא לחמלה הגדולה שקיימת בהודו…  

צילום: דויד מינסקי

תמונת הציפורים מעל לכיפות האבן צולמה בטאג' מהאל. מינסקי מספר כי הכיפות, המאפיינות ארכיטקטורה מונגולית, קסמו לו בצורתן ואילו בציפורים הבחין רק לאחר שהתמונה צולמה.

צילום: דויד מינסקי

שושנה בירנבוים, שטיילה אף היא במסגרת הקהילה המשיחית, מספרת כי הטיול הסב לה אושר רב, שבגללו החלה לתעד בצורה אינטואיטיבית את המסע. "הודו מכילה כל כך הרבה מראות מדהימים וייחודיים, ואך טבעי לרצות לתפוס את הרגע", היא אומרת. מה שצד את עינה בעיקר היו היופי הטבעי של תת היבשת וה"כאוס הבארוקי" שזיהתה בה. 

צילום: שושנה בירנבוים

הדס ויסמן, שותפה נוספת לתערוכה, טיילה עם ילדיה בהודו מספר חודשים ובימים אלה שוקדת על כתיבת ספר. "במהלך המסע כתבתי כמה יומנים ובתערוכה אני מעבירה מעט מן התמצית של החוויה שעברתי בהודו", היא אומרת. חלק מהחוויות שבחרה הדס לשתף הן כאלה שמטיילים רבים יוכלו להזדהות איתן, אך חלקן "כאילו תלושות מעולם מקביל. קראתי לתצוגה 'קרעים מהיומן והזמן', משום שהיא מציגה עשרה קטעים שבחרתי לתלוש מיומני המסע שלי".

להדס סיפור מסע לא שגרתי, המהול בלא מעט כאב: "לפני שנה וחצי התאלמנתי מגיא. מיד פיניתי את הדירה השכורה שלנו ועברתי לגור עם הילדים אצל ההורים שלי. ניסיתי לחזור לשגרה, לייצר סדנאות של "המקום שלך בזוגיות", שהיא שיטה שיצרתי תוך כדי החיים הזוגיים עם גיא. דווקא מתוך ההצלחה לעמוד על הרגליים ולתפקד, הבנתי עד כמה עמוק השבר. במקביל, חבר טוב שלי ושל גיא בשש השנים האחרונות, פרופ' רמש קנגנטי מאוניברסיטת היידרבאד בהודו, התקשר לספר לי שהוא עוזר לעמותה ישראלית התנדבותית בעיר והציע שאגיע להתארח אצלם. אני חייבת לציין שלאורך השנים רמש תמיד הזמין אותנו להתארח אצלו בלב פתוח, אבל הודו בשבילי הייתה כמו אגדה שלא מתוכננת לי בחיים. הפעם, פשוט קפצתי על ההזדמנות לברוח מהכאוס הרגשי ואמרתי כן".

מתי נסעתם?

"תכננתי שנצא בחופש הגדול, אבל הכול אמר לי פשוט לקום ולעזוב! תוך חודש מאותה שיחת טלפון כבר היינו על הטיסה. בגלל הביורוקרטיות התלויות בנסיעה עם שני ילדים למזרח, לא התפניתי לבדוק מי ומה היא הודו, איך היא נראית ומה כדאי להביא. בטפשותי ארזתי 2 מזוודות, מגפיים על עקבים והרבה בגדים יפים. רק כשעליתי על המטוס, התבוננתי סביבי והבנתי (או לא הבנתי), מה לעזאזל אני עושה… ככה, באווירה הזו, היה זה מסע-פעירות וחוסר הבנה של הודו, הרבה התנגדויות ותסכול, עד שלאט לאט הסכמתי לרוח של הודו להוביל אותי ולכוון אותי לעבר ההחלמה".

צילום וכתיבה: הדס ויסמן

מלבד חברי קהילתו של בירנבוים, שותפים לתערוכה מטיילים ישראלים נוספים שביקשו להשתתף בתערוכה שנושאה הוא המסע להודו. האמנים המציגים טיילן כולם בהודו במהלך השנים האחרונות, והשראתה הובילה אותם ליצירה. התערוכה פתוחה לקהל הרחב וחלקן של היצירות מוצעות למכירה. בתכנית הפנינג הודי של ממש – תמונות, קטעי יומני מסע ורישומים, וגם נשנושים על טהרת המטבח ההודי.

צילום: יהושוע לזרוס

ציור: מיטל זילברמן

צילום: שלהבת בנרון

על גלרית "אוריאל 23":

הגלריה מופעלת על ידי עמותת "יהודים למען ישוע" כבית פתוח לתרבות ושיח סביב רוחניות, אמונה, הופעות, הרצאות ועוד. חברי העמותה מעידים כי הם פותחים את שערי הגלריה לכל אדם באשר הוא במטרה לעודד חיי קהילה פוריים במרחב בו היא מתקיימת, בלב שכונת פלורנטין.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *