Categories
ללא קטגוריה

על מדיטציה ומצבי תודעה

 מדיטציה היא מנהג, דרך חיים ותרגול מנטלי נפוץ בתרבויות עתיקות ורבות. בימינו המושג נחשב לרוחני ביותר ולעיתים נפרד מהמציאות, בעוד שבפועל "כוונת המשורר" היא ההיפך הגמור. במאמר זה אסביר מהי מדיטציה וכיצד היא יכולה להעניק לכל אדם שיפור באיכות חיים בתחומים רבים: פיזי,רגשי, מנטלי ורוחני.


כתיבה וצילום: יאיר גולוב

שמי יאיר גולוב. לפני זמן מה סיימתי את המסע והויזה שלי להודו. בשונה מחברים רבים שהכרתי שם, הגעתי למסע אחרי שנים של התנסות בתחום המדיטציה, מצבי תודעה ורוחניות עכשווית ומעשית. בחיי אני בוחר לעסוק במתן טיפולים והוראה מתוך ראיית עולם החובקת אפשרויות לשיפור החיים מפנים האדם ונפשו אל חייו ודרכי ההתנסות שלו.
 
 

"מדיטציה היא דרך חיים"

 בחיינו המערביים חונכנו בעיקר לחשוב, לנתח ולהגיב לכל דבר. אנו נדרשים להשאר כל הזמן בפוקוס, ללמוד מהעבר ולהשליך אל העתיד בכדי להפוך את עצמנו ליעילים יותר, טובים יותר ובכדי לשמור על תדמית שחשובה לנו מול האידיאלים והערכים שגדלנו איתם, במשפחתנו, בבית הספר וכחלק מהחברה הכוללת. מצב זה כיום מביא עמו מצבים קיצוניים רבים של סטרס, בעיות שינה, בעיות גופניות, כאבים כרוניים ולבסוף מחלות קשות שונות בכל מערכי הגוף. גופנו וחיינו נבנים תחת איזון עדין ודינמי המשלב אקטיביות ופסיביות, שינוי וחיבור או מודעות.
 
מדיטציה היא גישה המלמדת אדם כיצד לצאת מהטייס האוטומטי שנע במסלול קבוע בהתאם לדרישות חיצוניות, לבחון את חיינו ועולמנו הפנימי מחדש וליצור התנהלות חדשה המשלבת את כל חלקי האישיות שלנו למערך מאוזן התואם את המקצב הפנימי שלנו והאמיתות המהותיות שלעיתים חבויות תחת הרים של מחשבות,רצונות וגירויים.


"מדיטציה היא התייחסות חדשה לרגשות, זיכרונות, מחשבות ואסוציאציות"

משל להסביר את תהליך המדיטציה בו אני משתמש פעמים רבות:
מצב ההכרה הרגיל שלנו חווה אינספור גירויים ומנסה להענות לכולם בחיוב ואינו מבין מה קורה בתוכו שהוא עושה כך. כמו ילד שעסוק בחדרו, הוא ממוקד בדבר שמעצבן אותו, או בדבר שעליו לסיים לפני רדת החשכה. העשיה שלו יוצרת גלים של שינוי פנימה והחוצה אך הוא מתרגל לכך עם כל יום שעובר ושוכח מהצפיפות, אי הסדר, הדוחק, השעמום והדברים שעוטפים אותו. הוא נכנס לחדר לעשות את שעליו לעשות והולך לישון כשהוא מתעייף מכך. כך עולם המחשבות והגירויים שלנו, שרובו הוא תת המודע שלנו מתנהל שנים.
אוסף קופסאות כבדות וקלות של אמונות, דפוסים, זכרונות חיוביים ושליליים, התניות, תדמיות וכמובן גם הצלחות ודרכי פעולה. במצב בו איננו יכולים כבר לראות את הבלאגן בחיינו, כל בעיה שמתעוררת מעלה בנו תחושת חוסר שליטה ולחץ עצום.

רובנו מאמינים שרק על ידי ניתוח הדברים ושינוי ההתנהגות בצורה כפייתית נוכל לשנות את המציאות. הסיבה לכך היא שני דברים חשובים שרובנו לא זכינו לשמוע בתהליך החינוך שלנו:
1. אנחנו היחידים שיכולים ליצור או לסדר את הבלאגן במחשבות, בתחושות ובדרכי החיים שלנו שבסופו של דבר משתקפים בכל מילה, מעשה ותוצאה בחיינו.
2. אין דבר אחד שחסר לנו במשאבנו הפנימיים, אנחנו מסתובבים סחור סחור שנים מבלי לחפש את הדברים במקום האחד שקרא לחיפוש מלכתחילה. עולמנו הפנימי.

לדברים כפי שהם אין ערך, אנו מקנים להם ערך. כסף, אהבה, זוגיות, עבודה, יוקרה, כשלון והצלחה. כל אלו הם עולם ערכים המשתנה לפי תרבות, זמן, מצב רוח ומצב תודעה.
אדם חש מאושר ובטוח רק כשהוא בוחר לחוש כך ולא דקה קודם לכן. עולמנו מלא בדוגמאות של אנשים שעושים אינספור כסף אך לא חווים רגע של שלווה, תחושת שפע או בטחון פנימי.
 
אנשים רבים רבו בהרצאותיי אמרו לי שאין זה אפשרי להרגע ו"להפסיק" לחשוב, כיוון שהמוח נועד לניתוח וחשיבה. תשובתי היא שאכן אלו חלק מאיכויותיו של המוח אך ישנן דרכים רבות להשתמש בו, חלקן פשוט התנוונו עם השנים בעולמנו המבקש מאתנו להשאר רעבים וצעירים (סטיב ג’ובס). אדם אשר חי לפי משפט זה לעולם לא חש מסופק או מאושר. הוא נע בין גירוי לתשוקה. התנהלותנו עם מזון ממריץ, תרופות וכימיקלים שנועדו להשקיט כאבים ומתחים כולם מספרים את אותו הסיפור של עומס, הדחקה התמכרות, אלחוש ואיבוד שליטה.


בין גירוי לתשוקה. בכל זאת ניתן להירגע.

כיצד מדיטציה עוזרת בכל זה?
במשל זה מדיטציה היא האמא המסדרת את החדר לאחר שהילד בילגן הכל. היא מעניקה חוויה בוגרת של צפיה בסבלנות, הבנה והכלה. הדברים שרובנו משתוקקים אליהם באמת כאשר אנחנו במצבים קיצוניים. מדיטציה מעניקה מקום לנשום ולנוע בתוך עצמנו, חופש לחוות דברים בפתיחות ובסופו של דבר מודעות המאפשרת פתרונות יצירתיים, מקוריים, רגשות זורמים, נחת והשראה אינסופית.
אחת התובנות היפות במדיטציה ותהליכים מדיטטיביים הינה יכולת האי הזדהות המאפשרת לנו להבין בסופו של דבר שהמודעות שלנו לא רק משחקת את האמא המסדרת אלא הכל. הילד, האמא ואף החדר עצמו. דמיינו לכם שהפלגתם מעבר לסף כל מחשבותיכם, איפה תהיו?
מתי נתתם לעצמכם את החופש והאומץ להרפות מתפיסת העולם הרגילה, להפסיק להגיב לכל דבר פשוט להיות הכל. דמיינו שיש לכם זמן להבין ולחוש את התפקידים של כל דבר בחייכם, לבחון את התזמון, את סיבת ההתנהלות, הסדר והמבנה. לקבל כלים חדשים של חווית מציאות פנימית וחיצונית ומעל הכל לשכוח גם את כל אלה ולחוות אוקיאנוס של שקט, המהדהד "אפשר פשוט להיות".


"מדיטציה היא האמא המסדרת, אחרי שהילד בילגן הכול"

כיצד מדיטציה עוזרת בחיים?
מדיטציה כתפיסה וככלי מעשי תורמת בדרכים רבות. ראשית, בהתנהלות חיינו. לרוב במפגש מול דעות ורעיונות חלק גדול בנו (בעיקר גברים), התרגלנו להגיב לכל דבר כקונפליקט המפעיל באופן מודע ובלתי מודע את מערך ה
fight or flight שלנו. עלינו להוכיח את מקומנו, עם זאת ליצור מצב שאנו יוצרים תוצאה שאנו רוצים בסופו של דבר. מפגש בין אינטרסים פעמים רבות יוצר קרע וחוסר תקשורת מוחלטת. דוגמא בנאלית אך מצוינת הינה זוג העומד להתגרש בשיחה אצל מטפלת. שני אנשים חכמים, טוענים שלשני לא אכפת, שחסר אמון, אהבה, תקשורת או כסף ונותנים לכעס ולחשבונות הבלתי גמורים לנהל את שאר השיחה.
 
לעיתים בטיפול זוגי, לאחר שהשניים הוציאו את כל מה שרצו להגיד והצליחו לראות שמעבר לתפיסה המוחלטת של כל אחד מהם ישנה תפיסה היכולה לשניהם לחיות בשלום, הכלה ואהבה. לרוב זהו תהליך ארוך ומורכב. אך ישנה דרך נוספת המשתמשת בעקרון דומה. מדיטציה.

התנהלותנו המנטלית אינה רגעית ואינה מבוססת על ההווה שלנו. כל מחשבה וגירוי שאנו מקבלים ודרך התגובה שלנו מעצבת את הרשת העצבית במוחנו ובסופו של דבר את הסביבה הפנימית של גופנו. כל גירוי שמתקבל בגופנו מקושר אסוציטיבית לדבר דומה שחווינו באותו נושא או כחוויה דומה או הפוכה. המשמעות של כל זה היא כפולה:
1. כל חווית החיים שלנו אינה אוביקטיבית ואמיתית לחלוטין כיוון שהיא מסתמכת תמיד על חווית-קדם שזכורה לנו באופן מודע או לא מודע.
2. יש לנו את האפשרות לעצב את עצמנו לגמרי מחדש אם נבחר להבין כיצד תהליך זה מתרחש ואילו כלים יעילים לעיצוב זה.

תרגול מדיטציה מפורסם כמו בויפאסנה מלמד אנשים כיצד לצפות בגופם וחייהם ללא הקשרות והזדהות. תוך יצירת חווית של רוגע מוחלט המאפשר לתרגל דרך מאוזנת שקולה וחיובית להתמודד עם כל סיטואציה בחיים באופן פיזי ונפשי. ילד שגדל בבית שהנוהג היומיומי היה לחץ, כעס והשלכה של בעיות ינהג, סביר להניח, בצורה דומה ויפעיל אזורים השרדותיים במוחו וגופו במצבי משבר, קונפליקט ואכזבות בחייו וייתכן שגם כהרגל יומיומי והתנהלות תקשורתית כוללת.
ילד שגדל ללמוד להתבונן ולאפשר להבנה להגיע בהדרגה ללא מסקנות מהירות וללא חפזון יגיב בצורה שקולה וחיובית יותר המאפשרת לחלקים אחרים במוח לנהוג בהתחשבות, נחת ויצירתיות.

 
בתרגול זה ניתן לדמיין עולם בו אין לנו מראה, צורה,תדמית או אידיאל. השפה והתהליך חסר זמן ואסוציטיבי, הכל אפשרי והכל אמיתי בכך אנו יכולים להנות מהשפע האמיתי שקיים בנו ללא מגבלות, לחץ והתניות חיצוניות. דמיינו כמה תוכלו להעמיק למשמעותם של דברים ולמהות החיים. כמה תשובות פתרונות והתפתחות רגשית, אומנותית ורוחנית תוכלו למצוא בידיעה שהכל ואף יותר נמצא ותמיד היה בתוכנו.
 

"יצירת רוגע מושלם"
 
בעולם המדע:
עולם המדע נחשף לתופעת המדיטציה בזמנים שונים בהיסטוריה ובעידננו הדלאי למה המפורסם תרם רבות למחקרים שונים שמלווים אותנו עד היום ומפתחים למחקרים חדשים בתחום החינוך, בריאות הנפש, שיקום, חקר המוח ועוד. תהליך מדיטציה איכותי הנמדד במכשיר EEG– מכשיר הקורא תפוקה אלקטרו-מגנטית מהמוח באיזורים מרכזיים שונים, מודד גלי אלפא.  גלים אלה מיוחסים למצב בו החוויות הפנימיות שלנו חזקות בהרבה, גופנו נרגע ומתאזן, מפריש חומרים מעלי מצב רוח, עוזר בתהליכי זכרון ושינון ויוצר חווית מנוחה והתחדשות פנימית.
  
גופנו מכיר היטב את מצבי התודעה הללו כיוון שהוא מבקר במצבים דומים בתחילת מחזורי השינה שלנו. עלינו להבין שתודענו נעה בהתאם לכוונותינו. זהו ההגה הפנימי שלנו. כאשר אנו מורים לגוף שלנו להירגע (אם למדנו תחושה זו), או ללכת בעקבות הנחיה מילולית של מדריך, הוא יכול לעשות זאת בקלות רבה. אחת הסיבות לכך היא שהמוח וההכרה שלנו אינם מבדילים בין מציאות ממשית למציאות שאנו או אנשים אחרים יוצרים בתוכנו. גופנו ומצב הרוח שלנו הם במידה רבה הולוגרמה עבור מוחנו ועולם ההכרה שלנו היוצר את התנאים לפי התוכן שבנו.
 
ביו-פידבק הוא אפשרות נהדרת להסביר על כך שאדם יכול לחשוב על מצב בו הוא לחוץ או כועס. הורמונים ומוליכים עצביים מופרשים אצלו כאילו הוא במצב קיצוני הדורש תהליכי מחשבה ואדרנלין בגוף הנותן כוח להלחם או לברוח מהסיטואציה. בנוסף תהליך המדיטציה נעשה בקבוצות לרוב כיוון שמוחנו ולבנו מהדהדים את התדר-המקצב האלקטרו מגנטי שלהם וכאשר חדר שלם נמצא במצב רגוע, קל לגופנו ללמוד מצב זה רק על ידי הדהוד חזרה.
 
 
מדיטצה בריאות וגוף
למדיטציה ומצבי תודעה מדיטטיביים אפשרות רבות לעזור לנו.
1. תרגול של מצבי תודעה מדיטטביים ונחת בעירות מאפשרת הרגעות קלה ושינה איכותית שהיא אחד הגורמים העיקריים לבריאות שלמה פיזית ונפשית.
2. בזמן תהליכי מדיטציה מערכת העיכול שלנו מתפקדת היטב והאיברים בגוף מגיעים לסנכרון אחד עם השני ומאפשרים לגוף לאזן את עצמו.
3. תרגול מדיטציה איכותי גורם להפרשות של חומרים מעלי מצב רוח ורגיעה, איזון הורמונלי ותרגול התמודדות עם מחשבות וגירויים ללא צורך בהפרשות של חומרים מעוררים המקושרים למנגנוני ההשרדות.
4. במצב מדיטציה הלב שלנו מאט ולעיתים יוצר טווח קבוע בין הלחץ של ההתכווצות וההתרחבות שלו, מצב זה כיום נחקר בארה"ב ויש הטוענים שהוא המפתח להארכת חיינו והעלאת איכות חיינו ומניעת מחלות רבות (מחלות לב וכלי דם הם הסיבה העיקרית למוות גם כיום).
5. תרגול מדיטציה מעשיר את עולם הדמיון שלנו ומאפשר לנו ליצור סימולציות פנימיות, דיוק בנתונים והאצת תהליכי למידה, זיכרון שינון וקליטה מחמשת חושינו ובאופנים מופשטים יותר.
6. תהליכי מדיטציה מקושרים ליכולת עיצוב פנימי ושימושה ליצירת מרפא ואלחוש כאבים עד לפתרון כאבים כרוניים, נפשית ופיזית. התגברות על פחדים ופוביות, התמודדות עם טראומות ושיקום דימוי פיזי ונפשי באופן מואץ ומלא.
 
ישנם מחקרים רבים בנושאים רבים ומגוונים בהשפעת מצבי תודעה אלו על גוף האדם. עם זאת מדיטציה הינה גם תרגול בעל טבע רוחני, שאינו עוסק בהשגת דבר מה אלא להפך, בהרפיה ושחרור מדברים. התרגלנו במשך כל חיינו להשליך את האושר, האיזון, הסיפוק ותחושות נאהבות והצלחה על אמצעים ואנשים אחרים. אשליה ותלות זו יוצרת בחיינו סבל רב ואכזבה תמידית אל מול מה שאנו כאילו אמורים להיות. מדיטציה מוליכה אותנו בדרך בטוחה המפגישה בין המודעות העכשווית שלנו לעולם נצחי של נחת, איזון, ידיעה ותחושת חיבור לכל מה שקיים סביבנו ובתוכנו. המסר המרכזי עבורי מעולם הרוחניות והמדיטציה הוא שהכל בנו.
 
בהיותי נער מדיטציה התגלתה דרך להתמודד עם רגישויות וחוויות שלא יכולתי לבטא במילים ותחושות. לשחרר דברים ומחשבות שרדפו אותי בכך שאוכל למצוא וליצור בי מרחב פנימי המאפשר לי לחוש שלווה עם כל מי שאני וכל מה שאני חש וללמוד על טבע החיים מבפנים. כמו שמדען מסתכל דרך מיקרוסקופ כדי לצפות בעולמות נסתרים, הרגשתי כיצד ההכרה שלי מעצבת את עיני הפנימיות להסתכל על דברים באופן המאפשר לי להתחבר אליהם באמת. במדיטציה מודעותנו מתרגלת חוויה חסרת גבולות, חסרת שיפוטיות הפתוחה לכל רגש ואסוציאציה. במקום בו אין לנו שם,מראה, צורה וחוקיות אנחנו הכל ואין אנו כלום.
 
בתחילת המסע, לרוב האנשים החוויות יהיו מקושרות למוכר ולידוע. ככל שנתמסר ונרשה לעצמנו להגיע למקום רחב, נחווה משהו שונה בטבעו לגמרי, המאפשר לאנשים רבים לחוש תחושת קיימות, הכרת תודה וחיבור לממשי באופן שאי אפשר לתאר במילים.
אנשים רבים בימינו נמשכים לחומרים פסיכואקטיבים שונים כדי להגיע למצבים דומים לאלו, אך בעצם אין צורך בהם, הכל נמצא בתוכנו, הכל שאלה של תזמון, תרגול, פתיחות והתמדה.

תהליך המדיטציה כחלק מאורח חיים שלם מאפשר תהליך של קבלה, התמסרות לתחושת חיבור ואחדות. לחוות את חיינו בתחושת חופש ובחירה בהכרה בעלת טבע עטופה במהות אהבה או שמחה מעמיקות, אינסופיות וחסרות סיבה.
 

מדיטציה כדרך להתמודד עם רגישויות וחוויות שלא יכולתי לבטא במילים
 
תרגול מעשי:
מדיטציה מתאימה לכל גיל ולכל מצב. היא יכולה להיות תהליך בפני עצמו ותוסף לתהליכים אחרים המשלבים מחשבה, אומנות, מוזיקה תנועה ועוד. תהליך המדיטציה הקלאסי לרוב משלב ישיבה או שכיבה מיוחדת, דפוסי נשימות קצובים ועמוקים ותהליכי חשיבה ודמיון פנימיים. מטרתם היא ליצור מצב בו הגוף נח והמודעות מתעוררת.
ישנן מתודות רבות מעולמות ישנים וחדשים אך כולן נועדו לחבר בין האדם לנפש ולרוח שלו. תהליך המדיטציה נועדה לזקק את הכרתנו, לחבר אותנו למשאבנו הפנימיים ולמקד אותנו בממשי שמעבר ל"רעש" המתקיים מחוץ ובתוכנו.  
 
ניתן לתרגל מדיטציה באופנים שונים לפי מסורות שונות. ניתן למצוא בקלות קבוצות תרגול וסדנאות. חלקן בחינם או תמורת נדבה וחלקן בתשלום. הדבר החשוב ביותר הוא למצוא את הדרך המיטיבה שלכם למדוט, לנשום, להרגיש ולקחת את זה הלאה לחיים.
מהותה של מדיטציה היא לאו דווקא ישיבה במנזר מבודד או במערה. זוהי מתנה גדולה, מצב מודעות בו מחשבותינו, תחושותינו, תשוקותינו נעים איתנו יחד ואנו יודעים כיצד לאזן להכיל ולנווטם יחד עם הגירויים של העולם החיצוני. מדיטציה מעניקה פתח לעולם פנימי מאוזן עשיר ומלא השראה ולחיים של שלמות, נוכחות וחיבור מלא לעצמנו ולכל הנסתר והגלוי בחיים.
 
אשמח לענות לכל אדם שיפנה בשאלות בנושא מדיטציה, מצבי תודעה ורוחניות מעשית ונושאים דומים. מברך את כולנו במסעות אינטגרלים משמעותיים מלאים בטוב וחסד…יאיר.

יאיר גולוב- מטפל ומדריך סדנאות בינלאומי בתטא הילינג והתפתחות אישית ורוחנית מעל 7 שנים. צלם וחוקר מיסטיקה ורוחניות עכשווית מגיל צעיר.
לשאלות והרחבות בנושא ניתן לפנות ליאיר: 
  yair.thetahealing@gmail.com 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *